mandel92 Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 I morges da jeg stilte meg på vekta fikk jeg nesten sjokk! 72 kg og med mine 170 cm er jeg kun noen få hundre gram fra å falle over i katogorien overvektig...., hjelp! De 72 kg skal selvsagt takes med en klype salt med tanke på at både helga og gårdagen var rene matfesten og jeg har ikke fått tid til å kvitte meg med alt "avfallet" enda. Men 72 kg er uansett et lite stykke fra min trivselsvekt og hva jeg er vant til å veie, jeg tror jeg vil trives aller best på 60-63 kg, men har den siste tida ligget rimelig stabil på 64-67 kg (intill nylig). Jeg er ikke kjempeaktiv, men jeg går til å fra jobb (jobber på butikk), eventuelt sykler, tror det er kanskje 3 km hver vei. Og så trener jeg i ny og ne på treningssenter, og er blitt ganske glad i å jogge, og liker vel best å jogge langt og ikke så veldig fort mellom 9 og 11 km i timen. Etter sjokket i dag dro jeg på treningsenteret og jogga på tredemølla, i følge displayet på tredemølla løp jeg i 90 min, 15 km og forbrant 1050 kalorier (Stolt av meg selv ) I følge en energikalkulator jeg tok er basalforbrenningen min på 1517 kcal, og estimert dagsforbruk (lett aktiv) 2048 kcal. Jeg har jo naturligvis lyst til å bli kvitt kiloene mine raskt, men usikker på om det lar seg gjøre, så langt i dag har jeg intatt temmelig nøyaktig 700 kcal og har planer om å innta ca. 500 kcal til, altså 1200 kcal totalt. Er det ok? Eller er det for lite? Da jeg jogga i dag forbrant jeg jo ca. 1050 kalorier, om jeg bare spiser 1200 i dag, vil det da si at jeg egentlig får i meg altfor lite mat? Eller er det ingen fare? Og hvor aktiv bør jeg egentlig være? Jeg tok 'lett aktiv' på energikalkulatoren, men er usikker på hva det egentlig vil si å være lett aktiv? Altså jeg har null problem med å komme over 10 000 skritt hver dag, det gjør jeg jo som regel om jeg går til og fra jobb (jobber 4-5 dager i uka), og så går jeg jo en del og løfter en del på jobb. Jeg prøver å trene på studio 2-3 dager uka (vil helst minimum 3, men blir vel kanskje oftest 1-2 ganger ). Noen som har noen tips/råd til meg? Da blir jeg veldig glad
miasun Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Du får i deg altfor lite kalorier. Du skal minst ha i deg 1517, fordi det er det du må ha for å opprettholde dine livsfunksjoner. Fokuser heller på å spise sunnere. Bruk denne (http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp) for å finne ut hvor mange kalorier du trenger. Ikke fokuser så mye på vekt, fokuser heller på kroppsmål og det å ha en sunn og frisk kropp :-)
@Maja Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 1200 kcal er det du bør ha i tillegg til det du forbrenner frå treninga. Enig med miasun, fokus bør vere mest på sunn mat.
mandel92 Skrevet 25. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2013 Minimum 1500 kcal om dagen er notert! Men er det noen som vet hva det vil si å være "lett aktiv"? Jeg er så usikker på hva folk egentlig legger i det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå