Gjest caramiacaramella Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har nettopp flyttet inn med kjæresten min og det går veldig greit så langt. Vi har hatt litt friksjon ang fordeling av husoppgaver, og jeg vil gjerne spørre dere på KG som er/har vært samboere hvordan dere deler dette. I utgangspunktet har vi begge to ca like mye fritid og synes begge at husoppgaver bør deles likt mellom oss. Vi tenker også at vi burde prøve å dele oppgaver til den av oss som trives best med den oppgaven. Samboeren min er veldig glad i å lage mat og bake mens jeg synes dette er ganske kjedelig, så vi har blitt enige om at han skal ta seg av mesteparten av matlaging (selv om jeg selvfølgelig hjelper/tar meg av det innimellom), mens jeg tar meg av å vaske tøy, henge opp og rydde vekk/stryke (dette er det mye av siden han trener mye). I tillegg har jeg ansvar for rydding i løpet av dagen. Vi er begge litt sånn at vi ofte får det travelt og glemmer å rydde etter oss på morgenen og i løpet av dagen, og han er spesielt rotete av seg og 'ser ikke' at det er rotete før jeg peker det ut for ham. Jeg har ikke noe imot å rydde, og tar gjerne på meg 10-15 minutters rydding i løpet av dagen og på kvelden. Vi har snakket om at han kan ta seg av å vaske doen og baderommet en gang i uka mens jeg vasker kjøkkenet og soverommet - dette har jeg ikke sett noe til fra hans side enda, men han gjør det hvis jeg minner ham på det. Systemet har fungert greit så langt synes jeg, men jeg merker at jeg blir litt småirritert for meg selv over at han er unødvendig rotete, og han har sagt at han føler matlaging fører med seg mye jobb for ham. Problemet er vel at begge to føler vi får mye jobb, og at den andre ikke innser hvor mye jobb den andre gjør. Hva tenker dere om vår arbeidsfordeling? Er den rettferdig eller bør vi forandre på noe?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Antar dere ikke har barn, da vil jeg faktisk anbefale dere å gjøre mye av husarbeidet sammen. Da får dere begge full innsikt i hvor mye arbeid det er i de enkelte oppgavene og samboeren din lærer seg forhåpentligvis å se rotet fortere. Jeg og min gjør det meste sammen. Og så deler vi oss der det faller naturlig, type "vasker du ferdig på kjøkkenbenken og begynner på gulvet mens jeg vasker servanten og doen?" Den som blir først ferdig går da tilbake til den andre og hjelper til, og så deler vi oss når det er naturlig igjen. Men begge jobber med noe på samme tid. Vi er veldig ryddige av oss og forsøker å rydde etterhvert. Tar alltid 15 minutter før vi legger oss og setter bort gryter o.l som har blitt vasket opp og står til tørk, vasker av kjøkkenbenk og sofabord, setter glassene våre i oppvaskmaskinen, legger sammen pledd osv. slik at det skal være ryddig dagen etterpå når vi står opp/kommer hjem fra jobb. Finn løsninger som gjør at arbeidet går lettere. Jeg har klippet opp engangsmopper som jeg bruker til rask støvtørking, moppestativet står lett tilgjengelig i et skap og jeg tar alltid på en ren støvmopp før jeg setter moppestativet tilbake. Jif Universal er min venn. Sørger for at skittentøyet ikke hoper seg opp, og går over med støvmoppen et par ganger i uken, da går torsdagsvasken lettere. Anonymous poster hash: f7168...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå