AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Jeg er gravid og arbeidsledig og var på jobbintervju hos et bemanningsbyrå for en tid tilbake. Nå har jeg fått en henvendelse om jobb som renholder og om jeg er interessert. Argh! Jeg trenger jobb og har håpet lenge det skulle dukke opp noe, men renholder.... Som betyr kjemikalier i vaskemidlene som jeg slettes ikke vil utsette fosteret for... Hadde jeg allerede hatt denne jobben ville jeg fått svangerskapspenger, men nå kan jeg nesten ikke si ja til den!! Argh! Dagens utblåsning, bare... Anonymous poster hash: f172b...9fa
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Jobber selv som renholder og flere på jobben hos meg har jobbet som vanlig som gravide. De har måtte passe på i forhold til de tyngste jobbene og har fått jobbe 50 % når det har nærmet seg slutten av svangerskapet ellers har alt fungert som normalt. Bruk hansker! Anonymous poster hash: fc271...352 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Jobber selv som renholder og flere på jobben hos meg har jobbet som vanlig som gravide. De har måtte passe på i forhold til de tyngste jobbene og har fått jobbe 50 % når det har nærmet seg slutten av svangerskapet ellers har alt fungert som normalt. Bruk hansker! Anonymous poster hash: fc271...352 Jeg har hørt at det farligste er innåndingen, f.eks av klor og salmiakk, og at med mindre man bruker slike masker som billakkerere bruker, vil man innånde dette. Kjemikaliene opptas også i huden, selv om det er hansker akkurat på huden på hendene.... Anonymous poster hash: f172b...9fa 1
Gjest celine Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Så du vasker ikke uten å bruke maske hjemme heller da, i tilfelle du kom til å puste inn såpelukt? De fleste gravide renholdere jeg har kjent, har i alle fall født friske og fine barn 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Så du vasker ikke uten å bruke maske hjemme heller da, i tilfelle du kom til å puste inn såpelukt? De fleste gravide renholdere jeg har kjent, har i alle fall født friske og fine barn Nå argumenterer du dumt. Det er ikke sammenliknbart med å ta oppvasken, og å foreta nedvask/vask med industrielle vaskemidler. De bruker gjerne langt sterkere saker enn man gjør til hjemmebruk. Og for å svare på hjemmerengjøring, så bruker iallefall ikke jeg som gravid salmiakk/klorin eller andre sterke rengjøringsmidler. Det valget har jeg gjort på bakgrunn av kunnskap man har om innånding, slik TS her påpeker. Problemet er altså ikke litt hardt arbeid, men hvilke vaskemidler hvert firma velger å bruke. De 3 første månedene er spesielt kritiske, da dannes organer. Anonymous poster hash: 55068...7c4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Du får forhøre deg om hvile kjemikalier de bruker da. Er du heldig er det mye tørrmopping. Anonymous poster hash: 020d9...68a
Pinkee Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Hva slags renholdsjobb er det snakk om da? Jeg jobber som renholder, men vi bruker ikke kjemikalier som vil skade et foster. Er det snakk om industri-renhold? Da kan jeg forstå, kanskje
Gjest celine Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Nå argumenterer du dumt. Det er ikke sammenliknbart med å ta oppvasken, og å foreta nedvask/vask med industrielle vaskemidler. De bruker gjerne langt sterkere saker enn man gjør til hjemmebruk. Og for å svare på hjemmerengjøring, så bruker iallefall ikke jeg som gravid salmiakk/klorin eller andre sterke rengjøringsmidler. Det valget har jeg gjort på bakgrunn av kunnskap man har om innånding, slik TS her påpeker. Problemet er altså ikke litt hardt arbeid, men hvilke vaskemidler hvert firma velger å bruke. De 3 første månedene er spesielt kritiske, da dannes organer. Anonymous poster hash: 55068...7c4 Nå er det stor forskjell på industrirenhold og vanlig dagligvask. For den første ville nok ts vært uaktuell uansett, da det krever mye mer tid i opplæring enn det vil tjene firmaet for noen få måneder. Arbeidet ville også være tungt fysisk, og jeg tviler på at noen ansetter gravide for å oppleve at de blir sykemeldte så fort bekkenløsningen gjør seg gjeldende. Jeg går derfor ut fra at det er snakk om daglig renhold. I motsetning til hva du påstår, bruker man mye tørre metoder og vaskemidler som er mildere enn de fleste av preparatene som står i kjøkkenskap i de tusen hjem. Man har også hjelpemidler og beskyttelsesmuligheter som langt overstiger hva som er vanlig hjemme. Jeg ser derfor ingen grunn til at det skal være umulig å jobbe med renhold mens man er gravid (såfremt man er i grei form ellers) 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Det er snakk om renhold inne på en arbeidsplass hvor det er vask av lokaler, kontor, toaletter, ganger, hangarer.... Og hjemme vasker jeg ikke med klorin, jeg har kjøpt et spesialvaskemiddel som ikke skal være farlig for gravide, altså veldig mildt. Men selv med det er jeg forsiktig med innånding og hanskebruk... Jeg er veldig i tvil altså. Det er altså ikke snakk om daglig vanlig rengjøring som det ville vært i et privat hus, men sikkert tidlige arbeidsvakter med store arealer å gå over samt disse vaskemidlene da som jeg er veldig skeptisk til.... Anonymous poster hash: f172b...9fa
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Ta jobben, og så sjekker du kjemikalienes HMS datablad. Er midlene farlige får du firmaet til å bytte dem ut. Skriv gjerne navnene på vaskemidlene her, så er det sikkert noen her som kan finne noe informasjon for deg. Anonymous poster hash: 020d9...68a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå