Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såeee, hengte tilfeldigvis på et amrikansk forum for gravide igjennom en gravid app. Så kommer det fantastiske spørsmålet opp; Hva skal jeg gjøre nå jeg har dilla på øl? Og folk svarer; En øl skader jo ikke! :o *hakeslep*

De har vist fått bedskjed hos legen at det er greit også..

Link;

http://www.babycenter.com/400_how-do-i-resist-my-pregnancy-craving-for-beer_500452_0.bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skader jo ikke hvis det er alkoholfritt

Skrevet

Skader jo ikke hvis det er alkoholfritt

Men så er det ikke det det var snakk om her da. De prater jo om å drikke både vin og øl jevnlig.

Skrevet

Men så er det ikke det det var snakk om her da. De prater jo om å drikke både vin og øl jevnlig.

Ja jeg ville ikke fulgt disse rådene selv.

Alkohol er skadelig for foster

Skrevet

Ja jeg ville ikke fulgt disse rådene selv.

Alkohol er skadelig for foster

Du sier ikke det..

Skrevet

Du sier ikke det..

gjør visst det...

Skrevet

Nå er det vel slik at det ikke er gitt at én øl fra tid til annen er skadelig. Man vet at alkohol skader fosteret i litt større mengder, men man vet ikke hvor den nedre grensen går. Derfor velger norske helsemyndigheter å anbefale totalavhold, for å være på den sikre siden. Jeg synes de gjør riktig i dette, og det gjør nok de fleste nordmenn som er vant med at totalavhold er en selvfølge for gravide. Andre land har imidlertid andre offisielle holdninger til dette, og i USA f.eks. begrenser de seg til å oppfordre til å drikke lite. Dermed blir jo folks egne holdninger tilsvarende. Antakelig har de helt rett i at den ene ølen ikke gjør noen forskjell, men jeg synes jo det er litt tvilsomt i og med at det blir opp til den enkelte å avgjøre hvor lite "lite" er. Er det en øl i uka, en øl i måneden, en øl om dagen? Det spørs jo helt hvor lyst du har på øl og hvor villig du er til å rasjonalisere for deg selv...

• Liker 2
Skrevet

Nå skal det også sies, at når det kommer til amerikansk øl, så er det mindre prosent alkohol i en enhet, enn vi er vant til her i norge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man anbefaler totalavhold i bl.a. Norge, er jo fordi det er vanskelig å sette en grense for når alkohol begynner å bli skadelig. Det er ingenting som tyder på at et halvt glass vin et par ganger i løpet av svangerskapet er farlig. Jeg drakk noen slurker av både øl og vin i svangerskapet, bare for å få smaken. Sikkert noen som ville sett stygt på meg på grunn av det også...

Anonymous poster hash: e0077...d7f
  • Liker 1
Skrevet

Amerikanere kjører jo ofte bil etter et par øl også, så det er litt forskjell på kulturer. Jeg tror heller ikke at en øl eller to av og til vil skade barnet, men siden man ikke vet lar man jo være.

Jeg tar også en slurk av mannens øl nå og da.

Men å ha dilla på øl i svangerskapet er jo spesielt da.

Skrevet

Jeg har hatt et par venninner som har hatt dilla på øl i svangerskapet, men da er det jo smaken og ikke alkoholen de vil ha. Så de har kost seg med Munkholm og Uten med god samvittighet :-) Kan være lurt å nyte hjemme da, så man ikke får så mange stygge blikk av de som tror det er vanlig øl...

AnonymBruker
Skrevet

Min lege sier også at et glass øl eller vin i ny og ne ikke skader, men de må skremme oss litt pga at det er vankelig å fastslå nøyaktig hvor mange glass som kan være skadelig for hver enkelt. Så det er nå greit å leve litt asketisk i ni mnd. Jeg har sett gravide (en av dem var lege) med et halvt glass vin i hånden på fest. Som de da har nippet til hele kvelden. Synes det må være deres valg, jeg fordømmer dem ikke.

Anonymous poster hash: 6ece1...129

AnonymBruker
Skrevet

'Murica.

Anonymous poster hash: c03a6...07a
Skrevet

Du tror, men hva med å faktisk se til så og si all forskning som har vært gjort på dette temaet? Det er faktisk ganske kjent at selv små mengder alkohol er skadelig:

http://www.dagbladet.no/2012/11/15/nyheter/graviditet/helse/barn/gravid/24375203/

Hvorfor diskutere dette, så lenge man ikke drikker? Det er alltid sagt at man ikke vet hvordan små mengder påvirker fosteret, så derfor anbefales totalavhold. Om små mengder hadde vært så farlig tror jeg mange hadde vært mye mer skadet enn de er, det er utrolig mange som har drukket tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Om små mengder hadde vært så farlig tror jeg mange hadde vært mye mer skadet enn de er, det er utrolig mange som har drukket tidlig i svangerskapet.

Klart det er få som får åpenbare skader alà føtalt alkoholsyndrom og lignende gjennom lite-moderat forbruk, men det man for lengst har kommet fram til er at selv små mengder alkohol medfører bl.a lavere IQ. At barnet er litt dummere enn h*n kunne vært er noe foreldre ikke merker.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal det også sies, at når det kommer til amerikansk øl, så er det mindre prosent alkohol i en enhet, enn vi er vant til her i norge

Amerika har ikke samme alkoholgrensen på øl slik vi har i Norge, så høyere % kan kjøpes i vanlige butikker.

Anonymous poster hash: 81047...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...