Gå til innhold

Sko som har blitt for små - Kaster dere dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med sko som har blitt for små, men som ikke har rukket å bli slitt? Jeg har fortsatt vinterskoene i størrelse 23 (Kavat) stående fordi jeg ikke får meg selv til å kaste dem. Det er supre sko, men de er jo brukt, så jeg kan jo ikke gi de videre eller spare til framtidige småsøsken heller.

Så hva gjør dere? Kaster dem? Kaster de i frelsesarme-containeren?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har latt sko som ikkje har vore mykje slitt gått i arv til yngre søsken. Denne luksusen med å kaste heilt fine sko fordi skobransjen har sagt at sko ikkje skal gå i arv syns eg er råflott. Og viss dei gjorde slik skade, skal fretex-barna lide då? Den største skaden ein kan gjere på barns føtter er å la dei gå med for små sko, ikkje å la dei gå i arva sko.

• Liker 19
Skrevet

Hva med å skifte ut sålene i skoen? Altså innesålen.Hvis skoen ellers er fint lite brukt,ville jeg ikke hatt problemer med å la neste mann bruke dem.Eneste er om første person har feil stilling i beina og det synes på skoene.

Gummistøvler går i arv her,da de blir lite brukt (fra 5års alder) Men vi skifter såler og ser ann skoen

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg nekter å tro at sko brukt av en ettåring kan gjøre noe som helst skade på et annet barn altså. Det er først nå som han er 2,5 at skoene til sønnen min faktisk blir brukt. Alle andre skopar har han vokst ut av før jeg har fått sukk for meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjør det samme som fler over meg: sko som er lite brukt lar jeg går i arv (eller gir bort). Slitte sko derimot kastes.

Nekter å tro at sko som kun er brukt få ganger kan gi skade på føttene til den som arver dem,

Skrevet

Personlig mistenker jeg at advarslene mot at sko skal gå i arv handler mest om et ønske om å selge nye sko enn noe annet....Men, det er selvfølgelig viktig at du tar ut sålen på skoen og undersøker at den passer foten til barnet, for selv om fasongen passet storesøster/bror, så trenger den ikke å passe minstebarnet.

Mange foreldre har ikke så god råd, og i tilegg er det veldig lite miljøvennlig å kaste fullt brukbare sko, så jeg pleier aldri å si til kundene mine at "SKO SKAL IKKE GÅ I ARV".

• Liker 4
Skrevet

Å så godt å høre! Da skal jeg ta vare på skoene, for det er virkelig supre sko! :) Ja det viktigste er jo at skoene ikke er for små, det kan jeg skrive under på da mine føtter (tær) er ødelagt etter å ha gått alt for mye i for små sko.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Eg har latt sko som ikkje har vore mykje slitt gått i arv til yngre søsken. Denne luksusen med å kaste heilt fine sko fordi skobransjen har sagt at sko ikkje skal gå i arv syns eg er råflott. Og viss dei gjorde slik skade, skal fretex-barna lide då? Den største skaden ein kan gjere på barns føtter er å la dei gå med for små sko, ikkje å la dei gå i arva sko.

100% enig. Synes dette med ukritisk å kaste alle brukte sko er noe stort tull som vitner om at enkelte har mer penger enn fornuft. Men barna til de som må kjøpe sko på fretex er det tydeligvis ikke så farlig med... :roll:

Her blir alle sko som ikke er slitte arvet av yngre søsken eller gitt til andre barn.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Jeg kaster brukte sko, så sant det er antydning til at de ser brukt ut.

Ingen av mine barn skal arbeid feilstillinger eller slikt.

Det er forresten ikke skobutikkene som ikke anbefaller arving av sko, men fysioterapeuter. De sier det jo ikke for å tjene penger.

Det er ikke råflott, men jeg gambler ikke med mine barns føtter og rygg.

Endret av Magdalene
  • Liker 3
Skrevet

Jeg kaster det som er slitt, og selger/gir bort/gir til fretex det som er fint og arvbart. Enkelte ting kan også gå i arv til eventuelle søsken. Akkurat det samme som jeg gjør med barneklær, og mine klær/sko.

Skrevet

100% enig. Synes dette med ukritisk å kaste alle brukte sko er noe stort tull som vitner om at enkelte har mer penger enn fornuft. Men barna til de som må kjøpe sko på fretex er det tydeligvis ikke så farlig med... :roll:

Her blir alle sko som ikke er slitte arvet av yngre søsken eller gitt til andre barn.

Det var jo veldig nødvendig å være spydig, var det ikke?

De som handler klær på fretex gjør det fordi de ikke har råd til å kjøpe nytt. Jeg er sikker på at et par lite brukte kvalitetssko er bedre for føttene deres enn sko til 100 kr på Europris.

Jeg spurte fordi jeg gang på gang har hørt at sko skal ikke arves. Er overhode ikke av bruk og kast-typen, så er ikke ukritisk i det hele tatt. Ikke har jeg super økonomi heller, så hvis jeg kan spare på noe til neste så gjør jeg det.

• Liker 2
Gjest Guilty
Skrevet

Sålenge skoene er pent brukt og ikke utslitte ser jeg ingen problemer med at de kan brukes om igjen av en annen senere! :) Er fint med gjenbruk, unødvendig å kaste noe som er i bra stand.

Skrevet (endret)

jeg og ei venninne bytter på klær og sko, jeg fikk skoa hennes, og hun fikk noen klær av meg:) ser ikke noe galt i det. Fløy i mange butikker, men fant ikke skoa jeg likte, så hadde hun det, så jeg kjøpte di:) har også kjøpt sko på loppemarked:)

og til dere som disser fretex, så handler jeg faktisk der, selv om jeg ikke er noe som helst form for fattig;)

Endret av Lillecarro
Gjest oreokaka
Skrevet

Om jeg ikke har noen i familien som vil overta sko, tøy osv, pleier jeg å gi det vekk til blant annet fretex :)

Skrevet

Her går sko i arv til nestemann, men da gjerne som reserve-sko. Så bruker de dersom skoene han vanligvis bruker er våte, gjenglemt, nedpakket e.l.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å ikke ha flere barn, så vi gir dem bort til veldedige organisasjoner.

Anonymous poster hash: fcf70...b0d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker dem som potteskjulere og til å ha klesklyper, poseklemmer, strikk og penner i.

Anonymous poster hash: 03e51...44a
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det var jo veldig nødvendig å være spydig, var det ikke?

De som handler klær på fretex gjør det fordi de ikke har råd til å kjøpe nytt. Jeg er sikker på at et par lite brukte kvalitetssko er bedre for føttene deres enn sko til 100 kr på Europris.

Jeg spurte fordi jeg gang på gang har hørt at sko skal ikke arves. Er overhode ikke av bruk og kast-typen, så er ikke ukritisk i det hele tatt. Ikke har jeg super økonomi heller, så hvis jeg kan spare på noe til neste så gjør jeg det.

Det var ikke nødvendig å være så hårsår, vel? ;)

Kommentaren var ikke til deg personlig, men generelt. Slapp av, ikke ta alt i verste mening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder sko som er brukt til å gå over lengre sesonger slik som vintersko, joggesko og andre sommersko osv, så kaster jeg dem etter bruk. Om det er pensko som kun er brukt til julaften og 17.mai gir jeg dem videre om noen er intresserte.
De aller første skoene sparer jeg jo som en minne.

Anonymous poster hash: 6f4aa...0f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...