AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Hei. Jeg og samboer skal snart få oss en valp, og vi begge vil ha en veloppdragen hund. Har aldri prøvd klikktrening, har bare lest litt om det. Men har noen spørsmål. Er klikktrening til for valper, eller passer det best for unghunder? Ser at noen får hunden til å stå oppå en boks, for så å klikke. Hva er målet med å få hunden til å stå oppå boksen(evt andre gjenstander)? Skjønner ikke helt hvor det kommer inn. Samme som over, bare at hunden tar labbene på et lite "teppe" for så å få klikk og belønning. Ser heller ikke her hva som er poenget med det. Hva skjer når du har lært hunden din opp til det du vil? Stopper du med klikktrening? Ser for meg at hunden etterhvert blir furt fordi den ikke får godbiter hver gang den gjør noe riktig. Kan jo ikke akkurat rose den for alt i 14 år. Har du prøvd/brukt klikktrening på din hund? Kom gjerne med tisp og triks Anonymous poster hash: fc5ff...cd7
Favole Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Klikkertrening passer uansett alder synes jeg, men la valpen være valp og ikke ha for høye kriterier i starten. Klikk og belønn for frivillige atferder slik at valpen skjønner at klikket betyr belønning, at den har gjort noe riktig. Det å forme hele øvelser og å sette det i system kommer senere. Det du har sett med den boksen antar jeg er som ledd i trening for å lære hunden utgangsstilling og bakpartskontroll. Søk på kassemetoden på youtube, mener det ligger video fra Canis der, og helt sikkert andre også som demonstrerer. Teppet kan være en type targettrening, slik som med musematte, post-it lapper osv. Hvorfor skal du ikke rose hunden til den er 14 år? Selv om den har lært seg ulike atferder som blir satt i system til hele øvelser, så må det jo vedlikeholdes og den bør jo alltid få ros for at det den gjør er riktig. Hunder er dyr, de gjør hva som lønner seg. Kos, lek, ros og gi godbiter når det passer seg. Etter hvert blir ikke alle situasjoner treningssituasjoner, men synes så absolutt at man skal fortsette å rose hunden så lenge den lever når den gjør noe som er ønskelig. Anbefaler dere virkelig å dra på kurs med noen som trener positivt, fint om de driver klikkertrening. Sjekk ut hundeklubbene som er i nærheten og hvilke tilbud de har, se på Canis.no om de har noen avdelinger i nærheten av hvor dere bor og hør om de har planlagt noen kurs som kan passe dere i nærmeste fremtid. Ta dere god tid, ikke ha for høye forventninger og ta det i valpens tempo, ikke ut fra hvor gira dere er på trening. Les bøker som Klikkertrening for din hund, 100% positiv hverdagslydighet og om shaping. Ha korte økter, max fem minutter av gangen.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Klikkertrening passer uansett alder synes jeg, men la valpen være valp og ikke ha for høye kriterier i starten. Klikk og belønn for frivillige atferder slik at valpen skjønner at klikket betyr belønning, at den har gjort noe riktig. Det å forme hele øvelser og å sette det i system kommer senere. Det du har sett med den boksen antar jeg er som ledd i trening for å lære hunden utgangsstilling og bakpartskontroll. Søk på kassemetoden på youtube, mener det ligger video fra Canis der, og helt sikkert andre også som demonstrerer. Teppet kan være en type targettrening, slik som med musematte, post-it lapper osv. Hvorfor skal du ikke rose hunden til den er 14 år? Selv om den har lært seg ulike atferder som blir satt i system til hele øvelser, så må det jo vedlikeholdes og den bør jo alltid få ros for at det den gjør er riktig. Hunder er dyr, de gjør hva som lønner seg. Kos, lek, ros og gi godbiter når det passer seg. Etter hvert blir ikke alle situasjoner treningssituasjoner, men synes så absolutt at man skal fortsette å rose hunden så lenge den lever når den gjør noe som er ønskelig. Anbefaler dere virkelig å dra på kurs med noen som trener positivt, fint om de driver klikkertrening. Sjekk ut hundeklubbene som er i nærheten og hvilke tilbud de har, se på Canis.no om de har noen avdelinger i nærheten av hvor dere bor og hør om de har planlagt noen kurs som kan passe dere i nærmeste fremtid. Ta dere god tid, ikke ha for høye forventninger og ta det i valpens tempo, ikke ut fra hvor gira dere er på trening. Les bøker som Klikkertrening for din hund, 100% positiv hverdagslydighet og om shaping. Ha korte økter, max fem minutter av gangen. Takk for svar Ja, var sånn target-trening jeg så. Hvorfor gjør de det? Jo, selvfølgelig skal jeg belønne hunden hele livet, men gidder ikke gå rundt å belønne den når hu er 10 år fordi den går ved sidenav meg liksom. Kan gi et lite klapp på hodet, men kan ikke gå rundt å gi godtebiter hele dagen når den har lært alt og gjort det i mange år. Skal undersøke hundeklubbene. Takk Anonymous poster hash: fc5ff...cd7
Favole Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Targeting kan brukes i mange sammenhenger, til innkalling, avlevering, triks, til innlæring av ulike øvelser i lp, bruks og ag +++ Man vil kanskje "vanne ut" belønningen i hverdagssituasjoner så fremst atferden sitter som støpt, men hos noen hunder må man kanskje arbeide litt ekstra med enkelte ting så lenge den lever. Belønning trenger ikke nødvendigvis være godbiter Lek, kos og ros kan være evig nok, og ofte bety mer enn en enkel godbit. Canis.no har et gratis e-postkurs som kan være verdt å få med seg om man er helt ny med denne typen trening Klickerklok.se er en god nettside, som også har mange videoer på youtube. De tilbyr noen ganger onlinekurs, hvor man kan "delta" med hund eller kun observere og kommentere. Deltar man med hund kan man filme treningsøkter, laste opp disse og få tilbakemeldinger, er man observatør kan man skrive inn spørsmål og få tilbakemeldinger på disse. Hvilken hund skal dere ha? Det er så spennende og morsomt med valp!
Gjest Ozelot Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Anbefales på det varmeste http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2333404
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 ååå klikkertrening er så gøy!! brukte det på en alaska husky jeg hadde hos meg en stund, å når han skjønte at "klikk" betydde godbit, så ble han superivrig så fort jeg fant frem klikkeren! han syntes det var kult rett og slett å gjøre øvelser med klikker, for da er det så mye tydligere når de gjør noe riktig du skal klikke akkurat når de har gjort det de skal, å han skjønte det med en gang
vinterspeil Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Klikkertrening er morsomt og man kan lære inn de fleste triks. Men i hverdagen synes jeg ikke 100% ren positiv "disiplin" er like bra. Hunder er ulike i gemytt og personlighet - og enkelte milde hunder kan kanskje oppdras kun positivt. Min mening er at hunder også trenger korrigering for å bli trygg og for å vite hvilke regler som gjelder. Og nå mener jeg ikke vold som korrigering. Jeg har "oppdratt" en hund med klikker og 100% positivt. Det gikk ikke spesielt bra for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #8 Skrevet 26. juni 2013 Klikkertrening er morsomt og man kan lære inn de fleste triks. Men i hverdagen synes jeg ikke 100% ren positiv "disiplin" er like bra. Hunder er ulike i gemytt og personlighet - og enkelte milde hunder kan kanskje oppdras kun positivt. Min mening er at hunder også trenger korrigering for å bli trygg og for å vite hvilke regler som gjelder. Og nå mener jeg ikke vold som korrigering. Jeg har "oppdratt" en hund med klikker og 100% positivt. Det gikk ikke spesielt bra for å si det sånn. Da er det du som er problemet, ikke hunden Anonymous poster hash: 680de...20f 1
vinterspeil Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Da er det du som er problemet, ikke hunden Anonymous poster hash: 680de...20f Det er ren uvitenhet som gjør at du svarer så bastant som du gjør. Som jeg sa, ikke alle hunder kan oppdras 100% positivt. Det er som før i verden når man trodde på fri barneoppdragelse. Funket slett ikke på alle det heller. Endret 26. juni 2013 av vinterspeil
Gjest Nexus Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Et lite innspill: om hunden får godbit for hvert klikk (eller hver gang den gjør noe rett), så fungerer det i innlæringen. Da skal man belønne hver gang, så hunden forbinder klikket med godbit. MEN om man fortsetter å belønne med godbit hver eneste gang, måned etter måned, år etter år, synes faktisk hunden det er kjedelig. Da får godbiten mindre effekt. Dersom man i stedet gir med ujevne mellomrom, f eks hver tredje gang (og hver tiende gang når den er fullt trent), så er dette mye mer effektivt. Også det å ha en "kjempebelønning, f eks en større godbit, bedre godbit kanskje hver 20,nde gang er med på å motivere. Husker ikke hva dette heter i psykologien, men det er en velkjent greie Slik taktikk bruker man også for å gjøre folk avhengige av pengespill og dataspill. Det er ikke noe moro om man vinner hver eneste gang, det er mye mer spennende at det kommer smågevinster innimellom, og en kjempegevinst en sjelden gang. Man kan altså klikke for hver gang og gi godbit i innlæringen. Etterhver holder det med klikket, og godbit av og til. Klikket betyr "du har gjort noe bra, godbit er på vei" Men etterhvert "du har gjort noe bra". Og det er også belønning i seg selv. Selv foretrekker jeg å trene en del uten klikker. For det er ikke alltid man har med seg klikkeren, og synes det er bra at hunden kan gjøre enkle øvelser uten å måtte høre et klikk. Å rose og evt en godbit kan funke selv uten klikker. For å finslipe øvelser er klikker effektivt. Men enkel hverdagslydighet trenger ikke være avhengig av en klikker. Det med teppe er vel en forløper til å be hunden legge seg på et teppe. Praktisk når man er på besøk, har besøk osv. Dessuten ble min hund tykk av å gå på hundekurs og trening med masse godbiter. Men vi lærte også der det med å senke frekvensen på godbitene. Man burde heller ikke ha som vane å bruke masse krydrede, salte, fete pølsbiter. Heller rent kjøtt, f eks kyllingfilet. Eller tørket kjøtt (fåd i dyrebutikker). Så det er et kostholdsmessig aspekt i dette om man trener ofte og mye. Endret 26. juni 2013 av Nexus
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Takk for svar alle sammen, da er litt mer informasjon presset inn Men kan man noen gang slutte med klikkeren når man først har begynt?Anonymous poster hash: fc5ff...cd7
Gjest HappyWaffle Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Takk for svar alle sammen, da er litt mer informasjon presset inn Men kan man noen gang slutte med klikkeren når man først har begynt?Anonymous poster hash: fc5ff...cd7 så klart du kan, men du kommer til å savne det for når du først har starta blir du hekta men vil ikke si at du bør kutte tvert. ta det som en overgangsfase, der du etter hvert "erstatter" klikkeren med noe annet hunden ser på som positivt (her kan ALT være en fasit, leking, ros, eller bare et enkelt "bra!"
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Er ikke poenget med klikkertrening at hunden skal tenke litt selv også, slik at når du starter så hvis den setter seg, så klikker du og gir belønning - så vil hunden finne ut etter hvert selv at hver gang den sitter så får han belønning? Og man legger etter hvert inn kommandoer? Om jeg har forstått det riktig. Anonymous poster hash: 985c0...2ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå