Gjest Trådstarter_undr Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Tittelen sier det meste. Vi har en 10 åring som vil ha Instagram. Dette har vi sagt blankt nei til, men det jeg lurer på. Har deres 10 åring Instagram konto og er dete vanlig? Selvfølgelig sier 10 åringen vår at alle har det utenom henne, men vi står på vårt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har ingen ti-åring selv, men nevøen min født i 2002 har hatt instagram-konto en stund. Anonymous poster hash: fca2e...510
super-s Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Lillesøsteren min er 10, og hun får ha instagram så lenge hun har privat profil og ikke legger ut bilder av seg selv. Anbefaler også at du har en egen profil der inne så du kan følge med på hva hun legger ut. Kan det være en ide da? Da trenger hun ikke å føle seg utenfor, samtidig som at hun ikke blir eksponert på nettet! 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Vi oppdaget at vår 11-åring hadde skaffet seg instagram uten å spørre om lov. Det endte med at han måtte slette kontoen, og opprette en ny, privat bruker. Betingelsene er at han kun skal føle og bli fulgt av folk han og vi kjenner, og at han og jeg (mor) følger hverandre. "Alle" vennene har instagram, og vi fant ut at dette tross alt var en nokså bagatellmessig greie, og at vi heller får konsentrere oss om større og viktigere kamper å kjempe. Både vi voksne og gutten syntes løsningen var grei nok. Vi føler at vi har kontroll, og han ble ikke den som "aldri får liov til noe." Anonymous poster hash: f536b...146
Gjest Trådstarter Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Trådstarter her: Takk for svar. Det kan være en løsning. Er så redd for at jeg/vi skal miste kontrollen på hva h*n legger ut. Er jo redd det skal lages flere kontoer. Vi er veldig på å forklare at å legge ut bilder av seg selv eller andre er ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 si ja han/hun kan få det. men profilen må være privat og du skal ha brukernavn og passord og fult innsyn i hva hun/han driver med Anonymous poster hash: 7aab5...8a8
Gjest Marmot Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Er jo redd det skal lages flere kontoer. Akkurat det kan jo likegodt skje om dere nekter. 4
missdior Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Har tiåringer telefoner som kan kjøre instagram? Sjukt som verden har forandret seg siden jeg var ti år, og det er bare ti år siden! 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 noen ganger er det bedre å gi tillatelse og ha fullt innsyn i hva h*n driver med enn at h*n lager en hemmelig konto å driver med alt du ikke vet. Anonymous poster hash: 7aab5...8a8 1
Celtic Heart Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Har tiåringer telefoner som kan kjøre instagram? Sjukt som verden har forandret seg siden jeg var ti år, og det er bare ti år siden! Og sju år før det igjen kunne man ikke engang sende sms, og telefonene var så store at de var umulig å rote bort. Verden forandrer seg, og det er vel ikke så mye sykt med det. Min har instagram, med restriksjoner om hva som blir lagt ut. Jeg tar innimellom kontrollsjekk på både telefon og nettbrett da det juridiske ansvaret er mitt. Han er forøvrig blitt 11. 13-åringen har også sjekk på telefon og pc, dog ikke så ofte fordi han ikke er typen til å bryte reglene.
missdior Skrevet 25. juni 2013 #11 Skrevet 25. juni 2013 Og sju år før det igjen kunne man ikke engang sende sms, og telefonene var så store at de var umulig å rote bort. Verden forandrer seg, og det er vel ikke så mye sykt med det. Min har instagram, med restriksjoner om hva som blir lagt ut. Jeg tar innimellom kontrollsjekk på både telefon og nettbrett da det juridiske ansvaret er mitt. Han er forøvrig blitt 11. 13-åringen har også sjekk på telefon og pc, dog ikke så ofte fordi han ikke er typen til å bryte reglene. Tenkte på typen telefon, ikke vidunderet telefon i det hele og det store. Da jeg var ti år fikk jeg kun lov til å ha telefonen i sekken om dagen da jeg var på skole. Trengte den ikke hjemme Det syke er hvordan verden har forandret seg til det at tiåringer nå MÅ ha en telefon som kjører instagram. Men til TS, jeg tror ikke jeg ville latt min tiåring ha instagram
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Her har 10-åringen instagram, som de fleste av vennene. Vi prater mye om nettvett og jeg tar stikkprøver av mobiler og nettbrett med jevne mellomrom. Dette er godtatt av både 10-åringen og 14-åringen. Anonymous poster hash: 2f637...ea8
Boletta Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Dere som ikke lar barna legge ut bilde® av seg selv; legger dere ut bilder av dem?på deres Facebook/instagram etc. 1
Celtic Heart Skrevet 26. juni 2013 #14 Skrevet 26. juni 2013 Tenkte på typen telefon, ikke vidunderet telefon i det hele og det store. Da jeg var ti år fikk jeg kun lov til å ha telefonen i sekken om dagen da jeg var på skole. Trengte den ikke hjemme Det syke er hvordan verden har forandret seg til det at tiåringer nå MÅ ha en telefon som kjører instagram. Men til TS, jeg tror ikke jeg ville latt min tiåring ha instagram Det er vel slik at barn arver foreldrenes "gamle" telefoner. De aller fleste har nå smarttelefon eller iphone og når man bytter til det nyeste arver barna disse. Altså er det ikke slik at tiåringene MÅ ha slike telefoner, det er slike telefoner de har fordi de arves fra foreldre/eldre søsken. Dere som ikke lar barna legge ut bilde® av seg selv; legger dere ut bilder av dem?på deres Facebook/instagram etc. Nei, absolutt ikke. For meg handler det om å respektere og beskytte mine barns privatliv.
Gjest Lonely September Skrevet 26. juni 2013 #15 Skrevet 26. juni 2013 Det er vel slik at barn arver foreldrenes "gamle" telefoner. De aller fleste har nå smarttelefon eller iphone og når man bytter til det nyeste arver barna disse. Altså er det ikke slik at tiåringene MÅ ha slike telefoner, det er slike telefoner de har fordi de arves fra foreldre/eldre søsken. Nei, veldig mange på den alderen får splitter nye Nei, absolutt ikke. For meg handler det om å respektere og beskytte mine barns privatliv.
Gjest Hehe Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Trådstarter her: Takk for svar. Det kan være en løsning. Er så redd for at jeg/vi skal miste kontrollen på hva h*n legger ut. Er jo redd det skal lages flere kontoer. Vi er veldig på å forklare at å legge ut bilder av seg selv eller andre er ikke lov. d Haha, du skriver h*n for å ikke si hvilket kjønn det er snakk om men i det første innlegget skriver du at det er en jente :-D Men jeg er enig med super-s, lag en bruker du også så kan di følge med også be hun om å lage en privat bruker :-) instagram er heldigvis ikke det verste stedet, de har ganske strenge regler :-)
Pottah Skrevet 27. juni 2013 #17 Skrevet 27. juni 2013 10 åringen din kommer til å skaffe seg Insta med eller uten deres samtykke (mest sannsynlig). Lillesøsteren min er 10 år, og har skaffet seg Instagram. Så lenge dere snakker med henne om hva som er greit/ikke greit å legge ut (nettvett), så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg er selv 18, og følger lillesøsteren min. Egentlig ikke bare for å passe på, mest fordi jeg synes det er gøy å få mer innsikt i livet hennes. Nå er hun f.eks. på korpstur, og legger ut litt bilder:) Hun har forøvrig kommet i fjortissalderen, og de aller fleste bildene hennes er av ansiktet hennes, ofte i "jeg-har-sminket-meg" pose. Noe som er helt greit, ikke noe som kan skade henne senere.
miramis Skrevet 27. juni 2013 #18 Skrevet 27. juni 2013 Nei, instagram har aldersgrense på 13 år. Hvorfor i huleste skal små barn ha en bruker? Hva er vitsen med instagram hvis man alikavel ikke får legge ut bilder av seg selv?
miramis Skrevet 27. juni 2013 #19 Skrevet 27. juni 2013 Nei, instagram har aldersgrense på 13 år. Hvorfor i huleste skal små barn ha en bruker? Hva er vitsen med instagram hvis man alikavel ikke får legge ut bilder av seg selv?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #20 Skrevet 27. juni 2013 Nei, instagram har aldersgrense på 13 år. Hvorfor i huleste skal små barn ha en bruker? Hva er vitsen med instagram hvis man alikavel ikke får legge ut bilder av seg selv? Gutten vår legger ut bilder av seg selv, og det er helt ok, siden han har en privat bruker, og kun får lov til å følge og bli fulgt av folk han og vi kjenner irl, samt meg. Han legger også ut bilder av katten sin, naturen, stillbilder av onlinespill han spiller, morsomme bilder fra nettet, middagen, smoothie eller kake han har laget selv osv. Han synes det er artig nok. Anonymous poster hash: f536b...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå