Gå til innhold

Jeg må alltid kjøre bil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en venninnegjeng på fem stykker som reiser mye på ferier sammen. Campingferier, hytter, på utstillinger, messer osv. Det er kun jeg som har førerkort og bil og da er det kun jeg som må kjøre selv om jeg blir sliten av å kjøre. Jeg har spurt venninnene mine om de også kan ta førerkortet sånn at vi kunne delt på å kjøre men da sier de det er altfor dyrt. Det var det riktignok for meg også da jeg tok førerkortet. Jeg føler meg som en privatsjåfør som kjører venninnene mine overalt og det er veldig slitsomt da venninnene mine sover på bilturer og slapper av. Vi kunne jo selvfølgelig ta buss, tog ol. men siden jeg har tre hunder og ene venninna mi har en liten hund så blir det veldig vanskelig med all bagasje og hunder. I tillegg er jo hundene i bilen mens vi feks. handler, shopper, går på museumer, messer osv. Hvis vi tar tog eller buss har jeg ingensteder å ha hundene i. Jeg har en stor bil som vi fyller opp av bikkjer, bagasje osv. og det blir veldig mye å dra på hvis vi tar buss eller tog og må bytte. Må også da ta taxi siden der vi reiser ikke har feks. bussforbindelser. Vi kunne selvfølgelig droppe å feirere sammen men synes det er så hyggelig å gjøre noe sammen da ingen av oss har kjæreste eller barn. Hva synes dere om dette? Jeg føler meg tvunget til å være privatsjåfør og blir sliten av å kjøre helt alene hele veien. Hvordan gjør dere dette? Hvis kun en i vennegjengen har serfikatet og bil? Vennene mine betaler bensinpenger og det er bra men føler meg alikevell som en privatsjåfør. Jeg ønsker at vennene mine også kunne ta serfikatet men dette er noe jeg selvfølgelig ikke kan bestemme selv. Bare ett ønske. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 12515...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm..du sier vel ja, gjør du ikke? ingen andre som fører hendene dine over rattet og girspaken og trykker på gassen.

Lær å si nei.

Anonymous poster hash: 2b149...a9f
  • Liker 1
Gjest celine
Skrevet

Og dere kan ikke ta buss fordi DU har tre hunder, og det blir vanskelig for deg med mye bagasje pluss hundene? Samtidig har DU ingen steder å plassere hundene hvis dere skal noe?

Syns ærlig talt det blir helt urimelig å forlange at dine venner skal ta lappen, når det kun er du som finner det problematisk å ta bussen ;)

• Liker 8
Gjest Svampebob1
Skrevet

Hmmm..du sier vel ja, gjør du ikke? ingen andre som fører hendene dine over rattet og girspaken og trykker på gassen.

Lær å si nei.

Anonymous poster hash: 2b149...a9f

Resultatet av å si nei i dette tilfellet kan bli at man velger en annen type ferie hvor man ikke trenger å kjøre bil eller at man gir blanke i hele feriegreiene.

Det spørs hvor godt venninnene henger sammen her..

Jeg tror at dere skal være glade til at gjengen har dette privilegiet. Og hvis de andre jentene ikke har behov for sertifikat ellers, så skjønner jeg jo også hvorfor de synes det er unødvendig hvis ferien er det eneste som krever det.

Hva med å finne på et eller annet som gjør deg mindre sliten? Hva med å ha pause oftere?

Høres jo ut som dere har en veldig bra greie sammen. Misunner dere litt det samholdet dere har der. Er lenge siden jeg har hatt noe slikt selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo kjøre bilen din uansett pga størrelse, hunder og pikk-pakk. Da er det vel bare OK med selskap i bilen?

Gjør som meg om du synes det er slitsom. Når vi er på bilferie og det er kun jeg som kjører, så får ingen lov å sove i bilen :) De har å underholde meg hele veien og være mine "slaver" og passe på at jeg har snacks og vann tilgjengelig hele tiden.

Anonymous poster hash: 8c4b5...7f0
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vennene mine sover bare i bilen og hvis jeg spør de om de kan være våkne så får jeg sånn til svar: Jamen jeg er så trøtt.... Da svarer jeg at det er jeg også men da bare sovner de uansett. Jeg har ikke så stor bil at ikke klasse B holder. Det er ikke kun jeg som må ha med bil da de andre også vil kjøre bil fordi det er lettere å komme oss fram med bil ifølge dem og taxi er veldig dyrt. Hvor står det at det kun er jeg som synes det å reise uten bil er problematisk for meg?

Hvis ikke jeg kjører bil, hvor skal hundene være om vi feks. er på Tusenfryd, Bø i telemark, Dyreparken, Hunderfossen osv. Og kjøreturen tar tre timer hver vei og vi må overnatte på hotell eller hytte? Eller hvis vi skal på Norges varemesse på Lillestrøm og det tar fire timer hver vei? Eller vi skal bade inne i ett badeland mens vi er på fjellet og telter for å dusje og svømme, hvor skal hundene være da? Alternativet er at hundene må være igjen på feks. hotellrommet og det er lite festlig om vi kommer tilbake og få høre at hundene har bjeffet på hele hotellet. Hvis vi skal stå på slalåm mens vi bor på campinghytte og hvor skal hundene være da hvis vi ikke har med bil? Reiser til Gol og Hemsedal. Og siden vennene mine vil ha det billigst mulig så velger vi å sove på hotell eller hytter litt unna da det er så dyrt midt i sentrum og da må vi ha med bil. Det var også en fotballcamp som noen av vennene mine ville på og kjøreveien var lang og vi fant ut at vi sparte halve prisen på å kjøre bil enn tog og buss og da føler jeg meg veldig kjip om jeg ikke ønska å kjøre. Jeg vil stille opp for vennene mine og ønsker å gjøre det beste for dem så da må jeg bare kjøre hit og dit da. Jeg synes det er koselig å reise og å oppleve ting jeg også selv om jeg blir sliten av å kjøre lenge bil helt på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært mye bedre og mere rettferdig om vennene mine kunne kjøre på skift sånn at jeg ikke må slite meg ut før vi skal på utflukter. Sånn som det er nå så er vennene mine opplagte siden de har sovet i bilen og slappa av mens jeg er trøtt og sliten av å være våken etter timevis kjøring. Men jeg må jo bare kjøre helt alene da for å finne på noe vi har lyst til ellers så får vi ikke reist.

AnonymBruker
Skrevet

har du hundene i bilen mens dere er inni fornøyelses parker å koser dere? synes ikke det høres spesielt bra ut. ville ikke latt hunden min sitte i bilen da.

Anonymous poster hash: 54347...2fd
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Klart det hadde vært kjekkest at noen andre også hadde lappen og kunne dele på å kjøre. Nå har ikke de det, og man kan ikke forlange noen tar lappen heller. Koster ganske mye. Så alternativer er at dere reiser på andre måter, tog,buss e.l så slipper ingen og kjøre.

Og da kan du heller ikke bruke som unnskyldning hundene dine, at du ikke kan reise med andre alternativer enn bil. Da må du isåfall bare godta at du må kjøre hver gang.

Anonymous poster hash: 3e6fe...8e7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer mest på at det virker som om hundene sitter i bilen mens dere er borte i flere timer...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mest på at det virker som om hundene sitter i bilen mens dere er borte i flere timer...

Har hund selv, og hadde aldri latt han sittet og ventet i bilen i flere timer. Hadde jeg heller funnet pass til han. Jeg bruker hundepensjonat når jeg reiser vekk.

Anonymous poster hash: 3e6fe...8e7

• Liker 3
Skrevet

Du får skaffe deg hundepass, og ta tog istedenfor. Virkelig.

De trenger ikke være med på alle ferier.. Og du kan ikke akkurat tvinge venninnene dine til å ta lappen heller - for det krever ganske mye tid og penger. Eventuelt så får du skaffe deg en ny venninne i tillegg, som har lappen.

Skjønner ikke helt hva du klager etter.. Joda, det er selvsagt slitsomt å alltid være den som kjører, men.. du har da gått med på å kjøre selv - og hvis du absolutt ikke vil, så får du kikke etter alternativer.

• Liker 2
Skrevet

Man lar ikke hunder sitte i bilen mens man er på Tusenfryd! :o

• Liker 6
Skrevet (endret)

På den ene siden ser jeg absolutt problemstillingen. Det er surt å være den som alltid kjører, og de som ikke selv har førerkortet har ofte null forståelse for at kjøring er slitsomt - de kan jo sove, slumre og lese i bilen om de vil; det kan ikke den som kjører. Og når det alltid er en selv som må kjøre, så føles det veldig urettferdig, for byrden blir ikke fordelt.

Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke kan sette hundene deres på kennel slik at dere kan ta en jentetur med fly, båt, tog eller buss for en gangs skyld - dere MÅ ikke ha med dere fjorten kofferter og alle kjæledyrene deres (med tilbehør) på tur. Hvis hundene på død og liv må være med, så må du rett og slett akseptere at dette er den eneste reisemåten du har til rådighet. Har man tatt på seg å ha hunder, så må man enten ta dem med eller få noen til å passe dem (enten det er familie, venner eller en kennel) hvis man vil på tur. Sånn er det å ha et dyr. Og det er i mine øyne dét som er hovedproblemet her; ikke at du er den eneste som har lappen, men at dere av en eller annen merkelig grunn drasser med dere hundene deres overalt. Det begrenser ikke bare transportmulighetene, men også hvor dere kan dra, hvor lenge dere kan bli der og hva dere kan gjøre der dere drar.

Det du kan gjøre er å si at det er slutt på turene - om du sier at det er fordi du er lei av å kjøre eller ikke er opp til deg selv. Det er ikke noe galt med det, og det er noe du selv må føle på. Hvis turen blir noe du gruer deg til, noe som gjør deg bitter og sur, så er det ikke verdt det. Du kan heller ikke forvente at andre skal bruke 20.-40.000 kr på å ta lappen bare for at de skal bytte på å kjøre et par ganger i året, og det tror jeg du ser selv, men samtidig må da også du lære dine venninner at de ikke kan regne med at du alltid stiller opp som privatsjåfør, for det har du gjort til nå. Du har lov å si nei du også, uten at du skal måtte føle deg dårlig av den grunn. Og dersom dere setter bort dyrene deres (i betydningen å skaffe noen til å passe dem) er det så utrolig mye dere kan gjøre som dere per nå ikke kan. Dere kan dra på storbyweekend, sydentur, interrail +++, men da må dere få noen til å passe dyrene deres. Det er ikke verre enn dét.

Endret av Strixvaria
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kun mine hunder det er snakk om da venninna mi også har en hund vi må ta hensyn til. Vi lar ikke hundene sitte i bilen i flere timer. Drar heller frem og tilbake hvis vi er på hotell femten min. kjøretur unna. Billetter varer som oftest ut dagen og da går vi turer med hundene i "pausene". De blir sett etter ofte.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster en del å ha hunder på kennel en uke eller to og er man voksen student og jobber 30 % så har man ikke så mye penger å rutte med.

Skrevet

Da velger du jo selv å ha det sånn. Du har valgt å anskaffe hunder, og du har valgt å dra på ferie med folk som ikke har lappen.

Synes fortsatt det er forferdelig at dere har hundene i bilen på Tusenfryd. Man rekker ikke engang opp rulletrappen, ta en karusell og kjøre rulletrappen ned igjen før en bil kan være overopphetet på en varm dag.

Hvis du ikke har råd til kennel, burde du kanskje ha tenkt deg om før du anskaffet tre hunder?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusenfryd har hundekennel.

Anonymous poster hash: d85c5...fa7
Skrevet

Det er ikke kun mine hunder det er snakk om da venninna mi også har en hund vi må ta hensyn til. Vi lar ikke hundene sitte i bilen i flere timer. Drar heller frem og tilbake hvis vi er på hotell femten min. kjøretur unna. Billetter varer som oftest ut dagen og da går vi turer med hundene i "pausene". De blir sett etter ofte.

Du skrev jo nettopp at du ikke har noen steder å gjøre av hundene om du ikke kjører bil, at det ikke er festlig å oppdage at hundene har bjeffet om de er på hotell mens dere er ute og har det gøy.

Det er ganske naturlig at du kjører siden du er den eneste som har lappen. Og siden du er så avhengig av å ha med deg bikkjene overalt, så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

TS, du får se det fra den andre vinkelen.

Om en av dine venninner hadde tatt lappen for å kunne kjøre din bil i ferier, så hadde hun fått veldig lite trening som sjåfør. Hun hadde dermed vært i større risiko for trafikkuhell.

Jeg hadde ikke frivillig overlatt rattet på min bil og skjebnen min og mine tre potensielle hunder til noen med et rykende ferskt førerkort! Hadde foretrukket at hun øvde på bulking med egen bil. Og jeg hadde i hvert fall ikke fått sove som passasjer i et slikt tilfelle.

Så lenge dine venninner ikke har lappen, så slipper du mas om å låne ut bilen. Du har vetorett på hvor dere reiser (din bil, du bestemmer hvor langt som er OK) og du har en status i vennegjengen som sikrer at du ikke blir utelatt når dere skal noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...