Gå til innhold

norges største byer

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Hvilken rekkefølge er det på de største byene?

1.Oslo

2. Bergen

3. Trondheim

4. Stavanger?

5. Kristiansand?

6. ??

7. ??

Noen som vet sikkert? Vet at Drammen ligger ganske langt oppe et sted, men er ikke sikker på hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg tror det er sånn som catwoman sier. Jeg vet ihvertfall at stavanger er 4. størst og kr.sand 5. størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Stavanger gikk forbi Trondheim for noen år siden.

Menneh, Drammen? Langt oppe? Jeg trodde Drammen var et lite tett sted a lá Melhus, Klæbu eller i beste fall på størrelse med Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!!

Sandnes er en egen by, og ligger på 8. plass!! (Klatret fra 9. for en stund siden.)

*fornærmet Sandneser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hey!!

Sandnes er en egen by, og ligger på 8. plass!! (Klatret fra 9. for en stund siden.)

*fornærmet Sandneser*

Beklager.. men det er slik Statistisk Sentralbyrå har satt det opp.. Flere andre byer som er "slått sammen" her også.. Sannsynligvis pga de har "vokst sammen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Menneh, Drammen? Langt oppe? Jeg trodde Drammen var et lite tett sted a lá Melhus, Klæbu eller i beste fall på størrelse med Stjørdal.

:evil: *fornærmet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aklkltid trodd at Fredrikstad er på 5. plass, og har virkelig lurt på hvordan det er mulig. Jeg mener... Fredrikstad er ikke så stort akkurat! Men hvis de ser på Fredrikstad og Sarpsborg i sammen, ja da forstår jeg jo litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig å slå sammen kommuner på den måten, syns jeg. :klaske:

Det er jo faktisk forskjellige byer.

Du får ringe SSB.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, beklager. Men jeg har aldri vært i Drammen, og ikke har jeg hørt noe spesielt om plassen heller, annet enn at det skal være en liten plass utenfor Oslo. :-)

Viste ikke at det bodde 89 500 mennesker der.

Men det er jo ikke som om Drammen gjør noe annet enn å leve i skyggen av Oslo, allikevel. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Tåpelig å slå sammen kommuner på den måten, syns jeg. :klaske:

Det er jo faktisk forskjellige byer.

Statistikken omhandler jo tettsteder, ikke byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman
Heh, beklager. Men jeg har aldri vært i Drammen, og ikke har jeg hørt noe spesielt om plassen heller, annet enn at det skal være en liten plass utenfor Oslo.

Men det er jo ikke som om Drammen gjør noe annet enn å leve i skyggen av Oslo, allikevel.

Drammen er en flott by :)

passe stor, man finner alt mantrenger, også er det ganske kjapt å reise inn til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, beklager. Men jeg har aldri vært i Drammen, og ikke har jeg hørt noe spesielt om plassen heller, annet enn at det skal være en liten plass utenfor Oslo. :-)

Men det er jo ikke som om Drammen gjør noe annet enn å leve i skyggen av Oslo, allikevel. :wink:

.. som det ble sagt før - den gangen Drammen var et sted å stå i kø gjennom - enten til sørlandet eller fjellet..... "bedre med en dram i timen enn en time i Drammen" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er faktisk en av Norges største byer, og er vesentlig større enn Kristiandsand. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller egentlig liten rolle, Bønna. Lobito er en av de største byene i Angola også. Men I wouldn't know fordi jeg ikke har vært der selv og vet for lite om plassen.

Ikke at jeg skal sammenligne Drammen med en liten gjørmelandsby i svarteste Afrika. Men jeg har rett og slett hørt for lite om Drammen igjennom media, folk og andre informasjonskilder.

Kanskje det er fordi jeg ser så lite på tv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske sikker på at det er mer en 61  000 i kr.sand

det er 75.000

Ja, men det er i Kristiandsand kommune. Kristiandsand kommunes geografisk området er stort, og strekker seg uttover tettstedet Kristiandsand. Omvendt er Drammen kommune geografisk lite, og tettstedet Drammen strekker seg utover kommunegrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er i Kristiandsand kommune. Kristiandsand kommunes geografisk området er stort, og strekker seg uttover tettstedet Kristiandsand. Omvendt er Drammen kommune geografisk lite, og tettstedet Drammen strekker seg utover kommunegrensa.

Øh.. Vel, for det første er Drammen en by, ikke et tettsted, og en by strekker seg vel ikke utover kommunegrensen.

Til opplysning bor deg ca 56.000 inbyggere i Drammen.

Jeg tror rankingen er slik:

1. Oslo

2. Bergen

3. Trondheim

4. Stavanger

5. Tromsø

6. Fredrikstad

7. Kristiansand

8. Drammen

Ellers er det flere kommuner med flere innbyggere, som ikke regnes som byer. Bl.a. Bærum, som har godt over 100.000 inbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...