AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Jeg er førstegangsgravid, 6+1 i dag. Etter at jeg testet positivt har jeg kontaktet lege og fått legetime i august (uke 14), og jeg har også bestilt tidlig ultralyd i uke 12. Men nå føler jeg meg helt overlatt til meg selv i mellomtiden - det er jo så lenge til jeg skal på disse timene! Forstår jo at det er slik det er lagt opp, men det føles så rart å skulle ta ansvaret helt selv disse første kritiske ukene. Noen flere som føler det sånn? Anonymous poster hash: 1a22c...38d
lykkestor Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Jeg følte det også sånn, og det var ingen god følelse egentlig. Men det gikk fort til uke 11, den siste uken fra 11-12 gikk kjempe sakte fordi jeg telte dagene. Nå er jeg plutselig 13+6 og kan ikke se hvor de siste ukene har blitt av (fant ut i uke 5 ca) Lykke til og gratulerer så mye med graviditeten:-)
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Vel, du kan jo faktisk ikke gjøre noe. Du må bare vente, som alle andre, og håpe at alt går bra. Det er en grunn til at man ikke får mer oppfølging så tidlig, da ting er veldig usikkert. Anonymous poster hash: 90294...6ca
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Dette er jo helt vanlig, så du er ikke alene akkurat. Om du får aldri så mange lege/jordmortimer så kan de ikke gjøre en eneste ting for å forhindre at noe går galt. Har aldri følt det som et problem å ikke få gå til leg jordmor før i uke 10/12. Syns jeg har trengt de ukene for meg selv for å venne meg til tanken at jeg er gravid, før det liksom blir bekreftet på alvor. Jeg har også vært trygg på alt alt er som det skal og at det vil gå bra. Har også hatt en SA og da hadde jeg på følelsen av at det ville gå galt. Anonymous poster hash: d8a8e...4a2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at jeg ikke er alene om å vente på legetime, og at det ikke er noe jeg kan gjøre i mellomtiden! Jeg tenkte bare jeg skulle høre om noen andre hadde samme tanker som meg i den perioden. Det er jo en stor og rar overgang i livet og en hemmelighet som man skal holde for seg selv i mange uker, og mange rare tanker som kan dukke opp. Er det ikke sånt man har forum til? Anonymous poster hash: 1a22c...38d 1
Nerine_ Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Det viktigste man kan gjøre i mellomtiden er å ta folat og sette seg inn i hva man kan spise og ikke som gravid. Her finner du alle rådene; http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at jeg ikke er alene om å vente på legetime, og at det ikke er noe jeg kan gjøre i mellomtiden! Jeg tenkte bare jeg skulle høre om noen andre hadde samme tanker som meg i den perioden. Det er jo en stor og rar overgang i livet og en hemmelighet som man skal holde for seg selv i mange uker, og mange rare tanker som kan dukke opp. Er det ikke sånt man har forum til? Anonymous poster hash: 1a22c...38d er ikke alle som holder det som en hemmelighet =) Det er opp til enhver... første gang fortalte vi det, og mistet. mistet også andre gang. tredje gang sa vi ingenting til uke 16. Tiden går langsomt frem til 12 uker...veldig langsom! PRøv å finne på ting du kan gjøre for å ikke tenke så mye på at du venter Bøker, tv serier...sov, mange er jo trøtte, jeg sov hele tiden..og kastet opp, så jeg hadde ikke akkurat energi til å være våken uansett... bare jobbet og sov. Plutselig var jeg over 12. Anonymous poster hash: 90294...6ca
Yesterday Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Syns og at det kan gå lang tid. Jeg hadde første kontroll hos lege i uke 9 og hos jordmor i uke 16 og neste er i uke 24 hos jordmor, det er 7 og 8 uker i mellom disse timene. Hadde ultralyd i uke 19 men det var bare fort inn og fort ut, ikke som en jordmortime/legetime i det hele tatt. Syns at det er litt lenge. Ikke alle kommuner har ennå kontroll i uke 16 (for førstegangsfødende), så for de er det enda lenger tid. F.eks mellom uke 10 og 24. Men samtidig så er det ikke noe de kan gjøre for oss i mellomtiden, kun svare på spørsmål men samtidig så finner man tonnevis av info på nettet (lurt å sjekke at det er en seriøs side og ikke bare info fra et forum som kan være feil). Det er ingen grunn til å dra til lege/jordmor f.eks en gang i uka Så lenge man er frisk og ikke helsa tilsier at man må ofte på kontroll. Endret 25. juni 2013 av Yesterday
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har hatt ekstra oppfølging av flere grunner hos fastlege, deriblant pga lavt stoffskifte(man må endre medisinering for å unngå SA osv) - hadde også noen blødninger som gjorde at jeg frekventerte legekontoret litt i god tid før uke 12. Tror igrunnen første besøk var veldig kort tid etter forventet menstruasjon, men altså; vi gjorde jo ingenting fornuftig utover at jeg sjekket stoffskiftet og hCG(ifbm blødninger). Selv når jeg kom til første kontroll var det jo mest å fylle ut et papir, hoppe på vekten, ta litt blodtrykk og dett var dett. Så skal jeg ha ekstra oppfølging hver 4.uke - men blir nok fortsatt ikke klokere på hva som skjer inni magen av den grunn Nå er jeg bikket over uke 12, men synes fortsatt alt er uvisst og merkelig. Dette med 12ukersgrense var ifølge gynekologspesialisten min noe som hang igjen fra "gamle dager" og var egentlig tullete. Føler egentlig ikke jeg kan si noe til "noen"på ordentlig før etter ordinær UL i uke 18. Anonymous poster hash: cdf01...aa2
Stinelin Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 I første svangerskap holdt jeg på å bli sprø av ventetiden, det gikk så sakte! Jeg leste alt jeg kom over og klarte ikke å fokusere på noe annet enn å være gravid, helt sykt egentlig. Denne gangen har jeg knapt hatt tid til å tenke på det, og det har gått fort! Nå tenker jeg på alt jeg må rekke å gjøre før barnet kommer, for jeg vet at det blir noen måneder hvor jeg er helt i en annen verden. Hold ut! Anbefaler deg å begynne på en bokserie med mange bøker, da går tida! I første svangerskap leste jeg til tider ei bok om dagen, lett kiosklitteratur.
Nique Skrevet 25. juni 2013 #11 Skrevet 25. juni 2013 Synes også denne ventetide mellom kontrollene var fryktelig lang, kunne gå opptil 8 uker mellom hver. Jeg synes det var kjempeskummelt, å gå og ikke vite om det var liv i magen, eller om noe var gått galt. Mulig det er bare meg, men jeg følte meg småparanoid for at noe skulle gå galt ganske lenge.. Nå skal jeg derimot inn en gang i uken, og for min del, så er det litt for ofte Aldri fornøyd nei
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #12 Skrevet 25. juni 2013 Jeg trodde man skulle ha første svangerskapskontroll i uke 8-12, altså da kan du jo be om time allerede i uke 8. Jeg tror jeg var rundt uke 10. Men hvis du har spørsmål/er usikker osv syns jeg ikke det er noe i veien for å ringe legen imorgen og be om en time tidligere. Jeg var inne hos lege før første kontroll pga jeg var redd jeg hadde urinveisinfeksjon og fordi jeg hadde magevondt (ikke mens murringer). Når jeg ringer legen trenger jeg ikke si hvorfor jeg vil ha time, sier bare "hei- skulle bestilt en time hos legen nå fortest mulig" også får jeg time uten at jeg må forklare sekretærene hvorfor. Hvis du må si hvorfor kan du jo bare si at du er gravid og trenger å snakke med legen. Hva om du f eks ønsket abort eller ønsket å diskutere abort, da må du jo få komme tidligst mulig! Eller så skal du selvfølgelig ikke nøle med å kontakte legen hvis du blir syk eller blør eller usikker på noe:) lykke til og gratulerer!!!Anonymous poster hash: f9c9a...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå