AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Jobber som helsefagarbeider og det er en utakknemlig jobb med "hele" 150 kr i timen -Dette har jeg nå gjort i 3 år, og kjenner at den dårlige lønnen tærer veldig på meg. I min vennekrets har jeg venner som har langt bedre betalte jobber, langt bedre utdannelser osv.. Men hva i all verden er mine muligheter for å tjene bedre da? Jeg har ikke mulighet til å omskolere meg. Jeg har hus og bil, selvsagt med lån og er avhengig av en jobb for å betale ned dette hver måned. Jeg kan altså ikke studere heltid, ei heller finnes det høyskole å gå på hvor jeg bor, og jeg vil nødig flytte fra min mann og mitt 2 år gamle barn. Jeg har planer om å bygge på utdannelsen min så godt det lar seg gjøre, uten å måtte slutte i jobben. Jeg søkte meg inn på psykisk helsearbeid kurs (med 2 timers pendling) i fjord, og kom inn ved fullfinansiert kurs pga utdannelsen min, men jobben ville ikke gi meg betalt permisjon. De mente det ikke var relevant til jobben. Uten betalt permisjon ville jeg mistet to dagers lønn i uken, det kan jeg rett og slett ikke leve på. Jeg drømmer om å få meg en godt betalt jobb, men sliter med å se hvilke muligheter jeg har med kun helsefagarbeider utdannelse og ingen erfaring foruten helsesektoren. Noen som har noen ideer? Er åpen for det meste. Anonymous poster hash: ebc29...d62
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Å ikke spør hvorfor jeg da valgte denne utdannelsen. Jeg tenkte meg ikke skikkelig om, og skjønte ikke da at god lønn er veldig viktig i dagens samfunn. Jeg ville bare hjelpe mennesker, nå sliter jeg selv med helsa pga ugunstige arbeidstider, tunge løft og travle dager. Vil virkelig fraråde mennesker å ta denne utdannelsen, da du faktisk kan bli ødelagt selv. Har ikke tall på hvor mange mennesker som er hjelpepleier/helsefagarbeider som har ødelagt helsen sin helt. Som sitter igjen med firbromyalgi og elendig pensjon. Jeg sitter igjen med tanker om at jeg virkelig har tatt et dårlig valg.....Å ja, jeg burde tenkt på dette før. Satset på noe annet. Men gjort er gjort..Nå vil jeg komme meg utav dette, og fremdeles ha et håp om å en dag få en god lønn! Anonymous poster hash: ebc29...d62 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Hva med å studere deltid med nettstudier? Takk for tipset, men jeg har rett og slett ikke råd til dette. Har ofte sett på det, men har alltid falt tilbake på fullfinansierte kurs innen utdannelsen min som feks psykis helsearbeid o.l, men ikke fått bet. permisjon som sagt. Å kommet seg i psykiatrien hadde hvertfall lettet på det fysiske slitet, men lønnen er vel ganske dårlig fremdeles. Anonymous poster hash: ebc29...d62
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Kan du ikke ta opp studielån? Anonymous poster hash: 53a40...882 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Om du har vært stabil på samme arbeidsplass, må du jo prøve å forhandle deg opp i lønn. Det kan du gjøre uavhengig om du er medlem av fagforening eller ikke. Å bli fagarbeider 1 burde du iallefall klare, når du har noen år på baken. Ellers er nok mer utdanning svaret, dessverre. Man må yte for å få Anonymous poster hash: 28d94...4e0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Om du har vært stabil på samme arbeidsplass, må du jo prøve å forhandle deg opp i lønn. Det kan du gjøre uavhengig om du er medlem av fagforening eller ikke. Å bli fagarbeider 1 burde du iallefall klare, når du har noen år på baken. Ellers er nok mer utdanning svaret, dessverre. Man må yte for å få Anonymous poster hash: 28d94...4e0 Kan love deg at jeg IKKE får øke noe lønn på det sykehjemmet jeg jobber på. Her får ingen mer enn andre og det er spesifikke satser å gå etter. Tror min sjef hadde ledd meg oppi trynet, hadde jeg spurt om å få øke lønna mi. Hun klager daglig på at "kommunen må spare inn" Kan du ikke ta opp studielån? Anonymous poster hash: 53a40...882 Nei, jeg har ikke mulighet til å ta opp mer lån. Anonymous poster hash: ebc29...d62
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Selv om du gjennomfører kurs i psykisk helsearbeid, vil ikke lønna øke betraktelig. Som helsefagarbeider er man i et lavtlønnsyrke. Syns imidlertid ikke 150 kr timen som ung er så veldig lite. Du får vell også turnustillegg? Jeg er sykepleier med Max ans. og tjener 220 kr timen. Anonymous poster hash: 26fdb...ea6 1
karkl Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Du har jo svaret selv, for å tjene mer må du bytte til en bedre betalt jobb. Får å klare å få den bedre betalte jobben må du ta mer/annen utdannelse. Så kjedelig er det faktisk.. I følge deg selv gir ikke din økonomiske situasjon deg mulighet til det, så om du vil ta mer utdannelse må du finne en mulighet for å organisere økonomien din annerledes. Sett utenfra så har du gode forutsetninger for å klare det, det bør være mulig for deg å jobbe kveld/natt/helg ved siden av studiene om dette er noe du virkelig har lyst til. Endret 25. juni 2013 av karkl
Pengebingen Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Selge bilen, bli kvitt lånet, begynne å spare til utdannelse? Har dere mye egenkapital i huset? Selge? Kjøpe mindre/annet sted/billigere? Leie på et sted med utdanningsmuligheter (hvis mannen får seg jobb der) til du har en ny utdannelse? Sette opp et budsjett på om dere da kan klare dere på mannens inntekt (hvis dere er gift) + at du har ekstrajobb på kveldene? Det er ikke uten grunn det kalles gjeldsslave, man mister fort mange muligheter ved å låne til dyr bil og bolig... Så det er jo en prioritetssak, hittil har du prioritert hus og bil fremfor utdannelse, så får du vurdere om du vil endre på noe. Hvis ikke kanskje best å bare innse at huset og bilen er viktigere for deg, og innfinne deg med lønnsnivået du har i dag. Det er jo også en mulighet. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #11 Skrevet 25. juni 2013 Du har to muligheter. Den kjedelige og mest opplagte: Ta utdanning. Den andre mluigheten er å starte eget firma. Svært krevende, og man må regne med smalhans de første årene, men er man kreativ og finner et marked som er etterspurt, kan man raskt bli millionær. Men det gjelder å tørre å satse, noe de færreste gjør..... Anonymous poster hash: 30448...66b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #12 Skrevet 25. juni 2013 Jeg er også helsefagarbeider, og har 196,- i timen, så har man jo tilleggene oppå der. Jeg synes ikke det er dårlig lønn for en videregående utdanning. Anonymous poster hash: f7ff4...cd5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #13 Skrevet 25. juni 2013 Jeg er også helsefagarbeider, og har 196,- i timen, så har man jo tilleggene oppå der. Jeg synes ikke det er dårlig lønn for en videregående utdanning. Anonymous poster hash: f7ff4...cd5 Har du full ansiennitet siden du har 196 i timen? Anonymous poster hash: ebc29...d62
Level up Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Slik jeg ser det har du to valg: Enten må du ta deg mer utdannelse som du selv må finansiere slik som de fleste andre eller så må du fortsette i jobben du er i nå. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Husk at de som har høyere utdannelse - og da gjerne høyere lønn, har også større studielån;) Anonymous poster hash: ea488...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 I og med at du verken vil studere deltid, heltid, over nett (selv om det finnes "vanlige" studier med kun studieavgift som betaling) eller flytte på deg så vil jeg ikke si du er åpen for så mye, egentlig. Hva med å bytte jobb? Dette er jo også den billigste måten å få opp lønna på. Du har alt en jobb, så alt du trenger gå for er en der lønna er høyere. Tid på deg har du også (et studie tar jo typisk 1-3 år). Ellers så er det vanskelig å gi råd uten å vite: -hvor bor du? Er det et sted med få jobber? En by? Langt utpå landet med den ene aldersheimen og en nærbutikk? (Da vil neppe utdanning betale seg) -Hva kan du? Er du god i matte/økonomi? Økonomiske utdanninger finnes ofte billig over nett, så det er en ok mulighet, men du bør jo gjøre research og finne ut om det finnes jobber til deg i nærheten. Og altså være ok i faget. -Er et yrkesskifte uten utdanning aktuelt? Barnehage/skole/salg er muligheter. Innen skole tilbys det deltidsutdanning som du kan ta etterhvert, mens du jobber. Men du bør jo være både interessert og egnet, selvsagt. Samme innen salg - noe mindre muligheter, men over 150 skulle du nok greid å navigert deg om du er god på det. Hvilke egenskaper du har er viktig her, altså. Du vil neppe få lønsforhøyelser og bedre stilling, mulighet for etterutdanning og kurs etc om du velger et yrke du er dårlig på, samme hvor god eller dårlig gjennomsnittslønenn er. Anonymous poster hash: 31c86...9ef 1
mmd Skrevet 10. juli 2013 #17 Skrevet 10. juli 2013 Beklager, men dersom du vil ha bedre utdannelse, må du nok investere i den slik alle oss andre. Det nytter ikke å si at du ikke kan ta opp mer lån, rett og slett. 2
Guybrush Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Lei ut boligen og skaff deg en hybel/hybelleilighet. Legg av penger og ta den etterutdanningen. En ting er å få dekket utdannelse fra skattebetalere, noe annet å kreve full lønn i tillegg. Litt av greia med å studere er å leve smalhans. Finnes det private konkurrenter i kommunen? Som private helseomsorgstjenester? Problemet når du har et offentlig monopol på helsetjenester er det du her nevner som problematisk. Dårlige arbeidsvilkår og ingen får mer lønn for større og bedre innsats.
Gjest Skogkar Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Det går hvis man vil. Jeg har mange i familien som har jobbet 100% og studert 100% samtidig. Det koster blod svette og tårer, men om det er det du vil, så er det mulig. Jeg jobber også i et lavtlønnsyrke med endel ansienitet, og tjener vel rundt 170 i timen. Og i helsevesenet er det jo vanlig med kveldsvakter og nattevakter. Jeg kan ikke huske sist jeg jobbet en dagvakt, så den relle lønna mi ligger jo på godt over 200 kroner timen. Jeg synes det er en god lønn, og fullt levbart. Men det er klart..man tjener ikke ingeniør-lønn med 60 tusen utbetalt hver mnd. Men det går helt fint å leve et fullverdig liv med en slik lønn. Du kan bare ikke ha en luksusbil, et luksushus, kjøpe luksusklær hver uke eller dra på fancy ferier to ganger i året. Jeg, personlig ønsker ingen av de tingene om jeg så fikk dem slengt etter meg (noe jeg for øvrig har fått). Man må leve et nøkternt, rolig og enkelt liv. Om du trives med det, så er det fullt mulig. Men for meg høres det jo ut som du hater jobben din av flere grunner enn bare lønna. Du sier det er tungt og hardt. Da anbefaler jeg deg i det minste å bytte jobb.
Trude.lutt Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 (endret) Sett deg på skolebenken. Mannen min går nå sykepleien deltid, tar det på 4 år. Selvfølgelig er det tøft,men det går. Han jobber 10 nattevakter bakvakt i mnd,jobber 2 av 4 helger. Og en dagvakt i uka. Dette er nesten 100%.Tar også ekstravakter. Når han har praksis får han permisjon uten lønn. Jeg jobber også innenfor off sektor og tjener heller ikke mye. 430000,- pr år. Vi har boliglån. Betaler kun renter på lånet, ikke noe problem i forhold til banken. Lever ikke fett, men helt greit. Har nok av ting og tang, nok klær og mat. Og får oss en tur til utlandet i ferien. Vi har to barn. Ser du er lei av helsesektoren, men det finnes også andre deltidsstudier. Endret 10. juli 2013 av Trude.lutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå