Gå til innhold

Kvifor brukar du dameklede?  

1 stemme

1. 1. Kvifor brukar du dameklede?

• Dei er meir behagelege enn herreklede
      6
    • Det er forventa av meg (sidan eg er kvinne)
      3
    • Har ikkje tenkt på andre mulighetar
      3
    • Jammen - eg brukar då ikkje berre dameklede...
      2
    • Andre grunnar (men IKKJE fordi "eg er kvinne")
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det er altså spørsmålet. Lista over alternative svar er nok langt i frå utfyllande, men poenget er mest at det er eitt tilsynelatande logisk alternativ som manglar: "Fordi eg er kvinne." Kvifor er ikkje dette med? Vel - det finst jo kvinner som ser på seg sjølv som kvinner, men som ikkje brukar kvinneklede. Tydlegare hjå menn, men - det viser at spørsmålet ikkje er så enkelt...

Håpar jo på at mange prøver seg på utfyllande svar i tillegg til avstemminga :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madley
Skrevet

:o :o

hallo noen som er helt på nett i dag?

Gjest Seleena
Skrevet

... fordi eg er dame, fordi det blir forventa av meg og fordi eg føler meg mest konfetabel med damekle. Men dei er jo ikkje typisk dame-dame kle då.

Folk tenkjer på mykje rart!!!! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Er seriøst meint, altså. Bakgrunn: Er transe, og får jo visse spørsmål rundt det av og til - som t.d. kvifor eg kler meg i dameklede. Vanskeleg å forklara - kanskje òg for meg sjølv - så eg tenkte på å stilla spørsmålet slik at det er tilsvarande for ikkje-transar. Er kanskje ikkje så lett å svara på, alltid?

Hadde ein liten diskusjon om det i går, så difor kom eg til å tenkja på å skriva det her.

Skrevet

De fleste kvinner vil ikke føle seg komfortable i herreklær, det fremste argumentet er at de ikke er sydd for å passe kvinnekroppen.

Gjest Anonymous
Skrevet
De fleste kvinner vil ikke føle seg komfortable i herreklær, det fremste argumentet er at de ikke er sydd for å passe kvinnekroppen.

Og likevel er det mange (ekte)menn som opplever at damene knabbar t.d. skjorter og gensrar i klesskapet deira...

Skrevet

Jeg støtter sunmins svar, ihvertfall for min personlig smak.

Jeg bruker kvinneklær fordi de stort sett er sydd for å passe kvinnekroppen bedre en mannsklær er.

I tillegg synes jeg ofte mannsklær er maskuline, grovere (på en "større" måte en grove kvinneklær) og ikke helt min stil.

men du har jo allslags kvinne klær også da, så jeg synes kanskje ikke det er lett å beskrive forskjellen, annet en i snittet.

femininiteten i klærne varierer veldig, fra friluftsklær hvor det eneste synlige skillet mellom mannsvarianten og kvinnevarianten er selve snittet (igjen grunnet forskjellig fason på menn og kvinner), også har du klær som ligner mer på det typiske Herreplagget, som f.eks drakter som bare er myket opp litt, også fordi de stive herrejakkene ikke sitter veldig konfertabelt over bryster. Så har du de utpregede feminine kvinneplaggene.

Disse variasjonene finner du faktisk i herreklær også. Du finner herreklær i lette og "fine" stoffer, feminine farger og blonder, feminine stiler. I tillegg til alt det "typisk" mannete.

Du finner ikke like lett skjørt blandt manneklærne, men bortsett fra det så har du vel samme variasjon der og.

Men, jeg liker altså kvinneklær bedre en herreklær, mye pga komforten, men også fordi jeg har en stil som viser at jeg er kvinne og ikke mann.

De sier jo at klærne forteller hvem du vil bli sett på som, og det gjør de nok også i stor grad.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne var original:D

Jeg bruker først og fremst dameklær fordi jeg synes utvalget er mer spennende enn blant herreklær (se på hvilken som helst h&m-butikk), og fordi jeg, som kvinne, ofte foretrekker klær som er sydd for kvinner.

Når det gjelder bukser bruker jeg i enkelte tilfeller typiske "guttemodeller" i jeans, rett og slett fordi mange damemodeller enten har fjortisfasong (miss sixty) eller kjerringfasong (høye i livet, vide i lårene osv). Armybukser kjøper jeg som regel på herreavdelinger, fordi de ofte har bedre utvalg i slikt der.Siden jeg omtrent ikke har noe særlig kvinnelige former, jeg har en rett figur uten særlig hofter eller rumpe, og guttefasongene passer derfor ofte veldig bra.Hettegensere (som jeg bruker til trening etc) kjøper jeg også ofte i herreavdelinger, da utvalget er dårlig for jenter på det området.Det eneste minuset er at selv minste herrestørrelse ofte kan bli i største laget for meg.

Men jeg tror ikke noen kan se på meg at noen av klærne mine er kjøpt i herreavdeling:D

Skrevet
Men jeg tror ikke noen kan se på meg at noen av klærne mine er kjøpt i herreavdeling:D

Hmmm - men ingen har stemt på 4. alternativ enno likevel, ser eg... ;)

Elles har du mange gode poeng, som eg må skriva under på. Som ein av mange hankjønn som er frustrert over det manglande utvalget i herreavdelinga skulle eg ønska det var like akseptablet for menn å handle i kvinneavdelinga som omvendt. Men akk - du ser jo i "ikkje-transe"-tråden korleis det er...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmmm - men ingen har stemt på 4. alternativ enno likevel, ser eg... ;)

Elles har du mange gode poeng, som eg må skriva under på. Som ein av mange hankjønn som er frustrert over det manglande utvalget i herreavdelinga skulle eg ønska det var like akseptablet for menn å handle i kvinneavdelinga som omvendt. Men akk - du ser jo i "ikkje-transe"-tråden korleis det er...

Glemte i farta å stemme :oops: Nå er det gjort:D

Gjest Balenciaga
Skrevet

Du glemte et alternativ:

- Fordi jeg har lyst.

Skrevet
Du glemte et alternativ:

- Fordi jeg har lyst.

Tja - kvifor har du lyst då? ;)

Gjest Balenciaga
Skrevet

Tja - kvifor har du lyst då? ;)

Hehe. Må man alltid begrunne sine valg? Vel. Min begrunnelse ligger ikke i noen av alternativene. Hva med: Jeg velger disse klærne fordi de er de lekreste. Ikke fordi jeg er kvinne, men fordi disse klærne tilfeldigvis er kvinneklær?

Men du finner nok et hull i min begrunnelse, Crazee. :wink:

Skrevet

neida, eg er ikkje ute etter å finna hol i nokre grunngjevingar - er berre nyfiken på kva dei ulike grunnane er når ein først må tenkja over "problemstillinga." For eg reknar med det ikkje er særleg mange som reflekterer over dette spørsmålet til vanleg :)

Men som du sikkert forstår av eitt av mine tidlegare innlegg her: Eg synest òg at kvinnekleda gjerne er lekrare enn herreklede. (Elles hadde eg ikkje vore frustrert over lite utvalg. Og kanskje minkande utvalg - leste tidlegare at det vert produsert mindre og mindre variasjonar innan herremanufakturen :( )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...