AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Jeg spiser i utgangspunktet ikke veldig mye karbohydrater, men det blir vel fort opp mot 150 om dagen. (Spiser ikke brød, pasta, ris, eller tilsatt sukker, men noe havregryn, litt frukt, noen glutenfrie knekkebrød, yoghurt) og har et forholdsvis stabilt blodsukker på denne maten. Uansett, sliter med å gå ned i vekt og jeg har stor tro på lavkarbo i den forstand at jeg tror kroppen min "tåler dårlig" karbohydrater. Dere som kan dette skjønner sikkert hva jeg mener. Uansett, det jeg lurer på er; for å oppnå den effekten jeg sikter til over her, MÅ man i ketose? Eller kan jeg oppnå noe av den samme efefkten ved å kuttte litt mer karbohydrater uten å havne ned under 50 om dagen? Jeg har sjekka ut noen dagsmenyer og ser at jeg kan klare å ligge på kanskje 70 om dagen. Kan dette fungere ut fra dette perspektivet? (Ikke interessert i dere som argumenterer for at kaloritallet er det eneste sentrale uansett). Anonymous poster hash: 0eb4d...277
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Du må ikke i ketose, men du bør kutte ned på karbohydratene. 150 om dagen er litt mye. Jeg har ligget på 40-70 karbo om dagen og gått fint ned i vekt. Det er imidlertid litt individuelt. Jeg ville kuttet ut knekkebrødene og evt havregøten. Knekkebrød er raske karbohydrater som man bør unngå. Du kan lage egne lavkarboknekkebrød, havregrøten kan du jo bytte ut med hjemmelaget müsli, laget av forskjellige frø. Du bør også begrense frukten, jeg har hatt en grense på en frukt om dagen (fortrinnsvis frukt med lite sukker).Anonymous poster hash: 78bca...dff 1
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Etter hva jeg har lest meg til så er det veldig individuelt. Alt opp til 100g kh pr dag kalles vel lavkarbo. Har ikke spist lavkarbo så lenge enda, men jeg merket at vekten gikk fortere ned når jeg lå under 30 kh om dagen. Den går saktere ned/stagnerer når jeg spiser ca 50g kh om dagen...og går jeg over 50 så risikerer jeg å gå opp i vekt 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Har hvertfall planer om å kutte knekkebrødene. Det hjelper mye. Er litt "redd" for ketose..haha men det er kanskje ikke så skummelt. Det er dessuten utelukket for meg å ikke trene, og har lest litt rundt her inne at man ikke bør trene så mye når man går på lavkarbo Anonymous poster hash: 0eb4d...277
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Fotballfruen trener og spiser lavkarbo, mange andre som trener også. Hvorfor skal man ikke trene når man spiser lavkarbo? 1
@Maja Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Det at du ikkje bør trene på lavkarbo stemmer absolutt ikkje. Du bør kanskje ta med ro med hard styrketrening første vekene om du legger opp til ketose, men ellers er det bare å trene i vei. Lever sjølv på lavkarbo og trener styrke 3 ganger i veka og skal til å trene kondisjon i tillegg. Det går heilt supert! Ketose er heller ikkje særlig skummelt, sjølv om eg skjønner det kan virke litt fremmed. Det er bare den første tida kroppen kan reagere litt på omstillinga, men veldig mangen har det bedre og får meir energi. Men du må nesten finne ut kva nivå du ønsker å ligge på sjølv. Og vi er så forskjellige, så det er veldig ulikt kor mykje karbo den enkelte kan ete og fortsatt gå ned i vekt. Så du må nesten bare prøve deg fram og finne din grense, og forhåpentligvis også eik kosthold du kan leve bra med over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Fotballfruen trener og spiser lavkarbo, mange andre som trener også. Hvorfor skal man ikke trene når man spiser lavkarbo? Vet ikke.. har bare vært borti noen her inne som har sagt at man ikke kan trene og "slanke" seg med lavkarbo samtidig Men for meg er det en ideell kombinasjon. Anonymous poster hash: 0eb4d...277
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Det at du ikkje bør trene på lavkarbo stemmer absolutt ikkje. Du bør kanskje ta med ro med hard styrketrening første vekene om du legger opp til ketose, men ellers er det bare å trene i vei. Lever sjølv på lavkarbo og trener styrke 3 ganger i veka og skal til å trene kondisjon i tillegg. Det går heilt supert! Ketose er heller ikkje særlig skummelt, sjølv om eg skjønner det kan virke litt fremmed. Det er bare den første tida kroppen kan reagere litt på omstillinga, men veldig mangen har det bedre og får meir energi. Men du må nesten finne ut kva nivå du ønsker å ligge på sjølv. Og vi er så forskjellige, så det er veldig ulikt kor mykje karbo den enkelte kan ete og fortsatt gå ned i vekt. Så du må nesten bare prøve deg fram og finne din grense, og forhåpentligvis også eik kosthold du kan leve bra med over tid. Hvorfor bør man roe ned styrketrening? Det er jo det som er best Mitt kosthold per i dag er uansett IKKE tuftet på karbohydrater. Baserer meg på ekstremt mye egg, meieriprodukter, ost, rene skinker, rent kjøtt og karbonadedeig til middag, grønnsaker etc. Det er bare en del småting som får karbohydratantallet opp som litt frukt, som havregryn, som mais og et par knekkebrød. Hovedvekten min er på alt annet og i teorien spiser jeg jo moderat lavkarbo. Har ikke spist brød, pasta, ris eller noe annet bakverk (bortsett fra de knekkebrødene) på mange år og har i det siste halve året innfør mer fett. Det gjør susen for energinivået og jeg fungerer veldig bra på dette kostholdet. Men det er kanskje noe med at kroppen nå har vendt seg til dette og jeg trenger å kutte ytterligere. Det er sikkert knekkebrøda som er synderen som får både karbohydratene og kaloriene opp. Ønsker hvertfall å få fortgang på fettforbrenninga da det virker som om kroppen min sliter med den slags til tross for alle grepene jeg har gjort med å spise null junk, godteri (ikke noe mat med tilsatt sukker i det hele tatt), moderat lavkarbo, styrketrening, løping, ikke alkohol, ja you name it. Mistenker at jeg er "typen" som må lavt på karbohydratene, selv om jeg har gått ned en del i vekt tidligere på ren lavkalori/lavfett. Men det var en kamp. Når det gjelder at jeg synes ketose virker "skummelt" er det fordi jeg har lest at man må til legen først og må gjøre det i "sikre former" Syns det høres ut som det er noe hvermansen ikke bør drive med da.. hehe Anonymous poster hash: 0eb4d...277
@Maja Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Ta det litt med ei klype salt at du må til legen før du spiser ketogent. Det er sikkert lurt å konferere med lege om ein er i risikosonen for livsstilssjukdommer, men ellers trur eg ikkje det er nødvendig (men så er jo ikkje eg ekspert heller då). Det kan vere "småting" som hindrer vektnedgang. Kunstig søtning er vistnok noko som gjev mange problem med vektnedgang. Men knekkebrød vil jo vere ein openbar synder, og greit å prøve å kutte ut først. Skreiv bevisst kanskje det er lurt å roe styrketreninga. Det er fordi ein del mister energi, blir svimle osv i begynnelsen av streng lavkarbo mens kroppen omstiller seg til å ta opp energi frå fett i stadenfor karbo. Men det er bare snakk om maks eit par veker. Ikkje alle reagerer slik, det kan godt vere du kan trene så hardt du vil. Eg hadde ingen problem sjølv, men det kan altså vere greit å kjenne etter :-)
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Fotballfruen trener og spiser lavkarbo, mange andre som trener også. Hvorfor skal man ikke trene når man spiser lavkarbo? Fordi man blir jævlig slapp og sliten av å spise knallhard lavkarbo. En kropp i bevegelse behøver karbohydrater. Anonymous poster hash: 41817...ff8
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Fordi man blir jævlig slapp og sliten av å spise knallhard lavkarbo. En kropp i bevegelse behøver karbohydrater.Anonymous poster hash: 41817...ff8 Lavkarbo betyr jo ikke 'null karbo'. Mange som spiser litt nøtter eller lignende før og etter trening. Også mange som ikke blir så slappe av å trene/at de ikke kan trene 1
@Maja Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Fordi man blir jævlig slapp og sliten av å spise knallhard lavkarbo. En kropp i bevegelse behøver karbohydrater. Anonymous poster hash: 41817...ff8 Nå spiser eg kanskje ikkje knallhard lavkarbo (usikker på definisjonen av det), men eg trener meir effektivt (hardare) og holder ut lenger no med lavkarbo enn eg hadde sjans til før eg la om kosten. Det er i overgangen mange blir slitne - men ikkje alle. Når kroppen er tilvendt lavkarbo er det ingen problem å trene hardt med lite karboinntak. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Nå spiser eg kanskje ikkje knallhard lavkarbo (usikker på definisjonen av det), men eg trener meir effektivt (hardare) og holder ut lenger no med lavkarbo enn eg hadde sjans til før eg la om kosten. Det er i overgangen mange blir slitne - men ikkje alle. Når kroppen er tilvendt lavkarbo er det ingen problem å trene hardt med lite karboinntak. Dette er ren propaganda fra lavkarbofolket. Tror du virkelig at toppidrettsutøvere klarer å yte som de gjør uten en god dose karbohydrater? Å stå og steppe på en maskin, og luskejogge en tur går sikkert greit, men skikkelig trening, nei. Det er dessuten ikke bra for konsentrasjon og intellekt. Hjernen må ha karbohydrater. Dette lavkarbo/no-carb/ketose-hysteriet har gjort halvparten av vestlige mennesker mellom 15-30 til ortorektikere. Jeg synes det er forferdelig trist at det å spise normalt og balansert, bevege seg og få naturlige muskler. Har dere sett bilder av mennesker på 50/60/70-tallet? Slanke, veltrente så og si hele gjengen! Og trening er liksom ikke trening før du har slengt bagen din inn på Sats. Å gå en 2 timers tur, eller sykle til og fra jobb er liksom ikke trening. Å "trene" har blitt en hobby! Hogg ved! Gå tur i fjellet! Bruk kroppen naturlig. Og skaff deg en hobby som gir intellektet ditt en boost! Tror mange av de som "trener" hadde hatt godt av en PLL (Personlig Litteratur Trener). Jepp! Anonymous poster hash: 41817...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #14 Skrevet 25. juni 2013 Dette er ren propaganda fra lavkarbofolket. Tror du virkelig at toppidrettsutøvere klarer å yte som de gjør uten en god dose karbohydrater? Å stå og steppe på en maskin, og luskejogge en tur går sikkert greit, men skikkelig trening, nei. Det er dessuten ikke bra for konsentrasjon og intellekt. Hjernen må ha karbohydrater. Dette lavkarbo/no-carb/ketose-hysteriet har gjort halvparten av vestlige mennesker mellom 15-30 til ortorektikere. Jeg synes det er forferdelig trist at det å spise normalt og balansert, bevege seg og få naturlige muskler. Har dere sett bilder av mennesker på 50/60/70-tallet? Slanke, veltrente så og si hele gjengen! Og trening er liksom ikke trening før du har slengt bagen din inn på Sats. Å gå en 2 timers tur, eller sykle til og fra jobb er liksom ikke trening. Å "trene" har blitt en hobby! Hogg ved! Gå tur i fjellet! Bruk kroppen naturlig. Og skaff deg en hobby som gir intellektet ditt en boost! Tror mange av de som "trener" hadde hatt godt av en PLL (Personlig Litteratur Trener). Jepp! Anonymous poster hash: 41817...ff8 Oi da, hva har du fått i deg? Sure sokker?Anonymous poster hash: 4a783...942 3
@Maja Skrevet 25. juni 2013 #15 Skrevet 25. juni 2013 Dette er ren propaganda fra lavkarbofolket. Tror du virkelig at toppidrettsutøvere klarer å yte som de gjør uten en god dose karbohydrater? Å stå og steppe på en maskin, og luskejogge en tur går sikkert greit, men skikkelig trening, nei. Det er dessuten ikke bra for konsentrasjon og intellekt. Hjernen må ha karbohydrater. Dette lavkarbo/no-carb/ketose-hysteriet har gjort halvparten av vestlige mennesker mellom 15-30 til ortorektikere. Jeg synes det er forferdelig trist at det å spise normalt og balansert, bevege seg og få naturlige muskler. Har dere sett bilder av mennesker på 50/60/70-tallet? Slanke, veltrente så og si hele gjengen! Og trening er liksom ikke trening før du har slengt bagen din inn på Sats. Å gå en 2 timers tur, eller sykle til og fra jobb er liksom ikke trening. Å "trene" har blitt en hobby! Hogg ved! Gå tur i fjellet! Bruk kroppen naturlig. Og skaff deg en hobby som gir intellektet ditt en boost! Tror mange av de som "trener" hadde hatt godt av en PLL (Personlig Litteratur Trener). Jepp! Anonymous poster hash: 41817...ff8 1. Eg skriver jo at eg ikkje spiser knallhard lavkarbo, skal du kritisere så må du lese kva eg faktisk skriver. 2.Har aldri sagt at eg snakker om toppidrettsutøvere. Går fint ann å trene hardt uten å vere på toppidrettsnivå. 3. Kven har påstått at fjelltur ikkje er trening? Eller vedhogging for den del? 4. Og så er eg heller ikkje mellom 15 og 30, så kan ikkje uttale meg på vegne av den aldersgruppa. Eg synest det er synd at mennesker som ønsker (av ulike årsaker) å holde eit lavkarbokosthold ikkje kan stille enkle spørsmål uten at trådene alltid skal ende opp som ein diskusjon for eller mot lavkarbo. Så eg gir meg her! 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 Hva betyr "ketose"? Aldri hørt om Anonymous poster hash: 2c549...6d4
Gjest JakeGreen Skrevet 25. juni 2013 #17 Skrevet 25. juni 2013 Ett ord: Nei. Om du ikke går ned i vekt, er det ikke mangel på ketose eller nødvendigvis for mye karbohydrater som gjør det, selv om 150 g karbohydrater ikke nødvendigvis er lite karbohydrater. De fleste kommer ikke unna å telle kalorier om de skal ned i vekt, i hvert fall for en periode for å få litt oversikt over hvor mye man faktisk spiser. Og når man vet det, kan man justere ut fra det. Mange spiser faktisk for lite! Kan anbefale deg å sjekke ut Biorytme-dietten av Børge Fagerli.
Gjest Funky Punk Skrevet 25. juni 2013 #18 Skrevet 25. juni 2013 http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.7862270&a=1.7862270&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=www.nrk.no Det er da iallefall ikke umulig. 1
Gjest JakeGreen Skrevet 25. juni 2013 #19 Skrevet 25. juni 2013 http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.7862270&a=1.7862270&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=www.nrk.no Det er da iallefall ikke umulig. Takk for den. Interessant! Rakk bare å skumme den, men skal lese den i detalj senere i dag. Personlig føler jeg at jeg trenger karbohydrater i perioder med tung trening om jeg skal yte optimalt og få best mulig treningseffekt (les: øke i styrke og bygge muskler), men det er mulig det er mye psykisk. Så lenge man får i seg tilstrekkelig med karbohydrater etter trening (som er etter Biorytme prinsippene til Børge), så skal det ikke være nødvendig med store mengder karbohydrater ellers. Mannen i artikkelen spiser jo 5000 kcal per dag og får da i seg rundt 200 g karbohydrater, men det er sannsynligvis uansett lite for en toppidrettsutøver å være.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #20 Skrevet 25. juni 2013 Kan anbefale deg å sjekke ut Biorytme-dietten av Børge Fagerli. Litt OT, finnes det en bok om biorytmedietten, eller finnes det kun på nettet? Jeg leste om dietten for en stund siden, og fattet interesse for den, men jeg fant ingen dybdeinformasjon som kunne hjelpe meg videre med kostholdsplan. Anonymous poster hash: ebc88...e7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå