AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Sikkert rart spm, men man lurer jo på så mye rart.. Kan dere fortelle litt om det? Overgangen fra tre til fire? Aldersforskjell? Anonymous poster hash: 0df05...7a0
Molimaki Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Jeg har 5 barn i alderen 18, 14, 13, 9 og minsten på 1 år. Jeg syntes at overgangen fra 1 til 2 var værst. Man sier jo, at når du først har fått 3 barn, så kan du like godt fortsette;) Jeg vil gjerne ha flere, mangler bare at overtale mannen;)
absinthia Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Jeg har såpass stor aldersforskjell mellom eldste og yngste at den eldste var flyttet hjemmefra da vi fikk nr 4 og nr 2 var på god vei ut av redet. Det som imidlertid var en overgang var at samtidig som jeg skulle stelle med minstemann og være babymor, samtidig som nr. 3 var skolebarn og trengte hjelp med vanlige ting som førsteklassinger trenger hjelp til og i tillegg følge opp ting en følger opp med eldre tenåringer. Savnet eldstemann og kunne ikke så lett dra på besøk da han bor 40 mil unna og ikke har plass til både oss og hunden, dessuten er det ikke så veldig festlig å kjøre langt med små babyer. Kjæresten min er stadig ute og farter land og strand rundt i jobben, så han er mye borte, derfor må jeg gjøre alt selv i perioder. Oppi det hele ble nr 2 gravid og trengte hjelp til å finne leilighet i nærheten av skolen sin, samt flytting fordi hun skulle begynne på skole. kjæresten hennes gjør seg ferdig med studiene et annet sted og er heldigvis ferdig nå. Hun hadde ikke lappen så det ble en del kjøring og hun trengte litt hjelp til å handle og slikt på slutten og bor 5-6 mil unna oss. Syntes at jeg hadde liten tid til å følge mor og barn opp i begynnelsen slik jeg gjerne ville ha gjort det om jeg ikke hadde hatt en baby selv og føler stadig på dårlig samvittighet over at jeg rett og slett ikke har overskudd til å stille så mye opp som barnevakt eller ha så mange bestemorkosestunder som jeg vil for jeg må jo løpe etter en utrolig rask liten lillebror og er ofte klar for sengen når dagens oppgaver er gjort og jeg endelig får tid til å sitte på rumpa. Når mannen er hjemme er det litt lettere, men da må jeg nesten nyte at jeg har ham der og være litt kjæreste og ikke bare mor og bestemor. Hadde ikke lagt merke til hvor mye energi man kan bruke på "voksne" barn før jeg fikk baby i hus og jeg er ikke noen utpreget hønemor. Heldigvis koser jeg meg veldig med minstemann og er veldig glad for at vi valgte å få ham, selv om dette ble en litt urolig periode med mange omveltninger. Synes overgangen fra tre til fire var heftigste enn både 1 til 2 og 2 til 3 ( selv om jeg var alene da nr 3 kom til verden og at det er under to år mellom de to eldste) Nå høres jeg sikkert eldgammel ut, men jeg er fortsatt under 40.. Endret 24. juni 2013 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Dere med 4-5 barn, jobber dere fulltid og`? Anonymous poster hash: 3e163...9c9
absinthia Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Dere med 4-5 barn, jobber dere fulltid og`? Anonymous poster hash: 3e163...9c9 Jeg gjør det, men jeg har jo bare to til tre som bor hjemme. Når jeg tenker meg om så jobber mer enn halvparten av de jeg kjenner med fire barn eller mer i 80-100 % stilling. Noen har " døgnvakt" fordi de driver gård i tillegg.
Erica❤ Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Jeg har 4, ei jente på 13 og 3 gutter på 15, 17 og 19. Alle har ett veeldig godt forhold. Aldersforskjellen er jo 2 år mellom hver. Det er 6 år mellom minstejenta og eldstemann. Jeg og mannen pendler mye til Utlandet, når det krasjer og begge må reise samtidig er det greit at de to eldste kan passe litt ekstra på de to yngste. Jeg ville jo ikke latt datteren min på 13 være alene hjemme 3-4 dager men når hun har 3 eldre brødre hvor den eldste er 19 er jo ikke det noe problem.
Molimaki Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Jeg jobber også 100 procent, men er selvstændig og det giver meg en god del frihed:) Alle 5 barn bor hjemme, men eldsten som nærmere seg 19 år, flyver vel snart fra reden:)
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Fire her, jobber ikke. Gikk på skole og skulle "ta igjen" alt jeg missa fra barndom og ungdom selv mens jeg etablerte meg og fikk barn. Det greide jeg ikke så vi lever tradisjonellt.. Det er ikke hvor mange barn, men hvilke ressurser man har til rådighet som avgjør tror jeg. For de fleste. Ingen sak med seks unger og 100% jobb i lederstilling når man kan kjøpe seg den hjelpen man trenger, eller har utvidet familie. Mens andre blir utslitte med to stk fordi de må jobbe for å få det til å gå rundt, og så er det ikke plass til en selv oppi det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå