Jens Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Noen ganger når barna leker med valpen på 10 måneder knurrer den. Er det vanlig at valper knurrer når den leker? F. Eks hvis de løper rundt med en bamse den holder fast i?
Othelia Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Hunden til en slektning av meg gjorde det samme til hun døde av alderdom, hun var fortsatt litt valp i hodet til tross for sin høye alder. Slektningene mine pleide å "knurre" tilbake når de lekte med henne. Hunden var for øvrig en skikkelig god hund som det ikke fantes noe vondt bein i! Men hvorvidt det er normalt vet jeg ikke. Og jeg vet heller ikke om det er normalt å "knurre" tilbake.
Gjest Bud Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Barnet her har også begynt å knurre, vi tar bort leken og overser den når den knurrer. Vil ikke ha ei gneldrebikkje.
Jens Skrevet 24. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2013 Hun lager ellers aldri noen lyder og det virker som hun har det gøy for hun logrer samtidig som hun knurrer!
Gjest Hyssingen Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Min lekekmurrer. Merker forskjell på lekemurring og knurring. Syns det er synd å ta ifra en hund all naturlig "prate"lyd. Men bare du vet om det er knurring eller murring, knurring er selvsagt ikke bra. Men heller at den sier ifra ved å knurre, enn at den ikke sier ifra.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Vår knurret også når den lekte. Og jeg knurret tilbake. Mens vi logret "begge to". Men hun knurret aldri ellers. Og hun bjeffet bare når hun ville inn fra terrassen. Anonymous poster hash: 69c83...31d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Leke-knurring og er helt normalt. Ihvertfall her i gården Mine hunder leke-knurrer hver gang vi leker sammen, det har de gjort siden de var valper! Og ikke noe gneldre-hund her av den grunn Anonymous poster hash: e43f2...ce8
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 hunder må få lov til å lekeknurre :D hadde en hund som holdt på med de til han døde av alderdom lykkelig hund <3 å jeg kunne knurre tilbake fordi vi begge visste at det var lek. men ble det alvor så sluttet både hunden og jeg som om noen skulle slått oss i hodet med en kjepp som feks hvis hunden var uheldig og kom borti meg med en tann eller klo ikke ta det så tungt ^^ men ha grenser
Gjest Silvermist Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Som de andre sier her, det er forskjell på knurring og knurring! Lekeknurring høres mer ut som brumming/murring, mens knurre-knurring/sinnaknurring er en sint og aggressiv lyd. Du lærer deg å høre forskjell, og les også hundens kroppspråk, det sier alt 1
miaaca1 Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Du ser som regel på din egen hund NÅR det ikke er lek lenger. Min hund har alltid "knurret" når hun leker, men hun er snill som et lam uansett. Nå bruker jeg å knurre tilbake til henne da, og da ser hun bare rart på meg. 1
Sanne87:) Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Enig med de over her som skriver at du merker det på kroppsspråket til hunden når den ikke lekeknurrer lenger, men faktisk advarer deg mot å nærme deg leken. Mange hunder lekeknurrer uten at de mener noe mer med det, men det som derimot er nødvendig å lære hunden, er at den øyeblikkelig skal stoppe knurringa og slippe leken på kommando fra deg. Dette er nyttig dersom den for eksempel har fått tak i noe som kan være giftig eller rett og slett har begynt å leke med noe den ikke får lov til å leke med. Det er også viktig for å forebygge aggresjon i forbindelse med at den kan begynne å vokte over ting den ikke vil gi fra seg (matskål, favorittleke etc.). Du kan starte med å bytte, denne metoden har jeg brukt på alle mine hunder med stort hell. Sørg for å bytte leken mot noe som er uendelig mye bedre, som for eksempel favorittgodisen. På den måten skjønner valpen at det lønner seg å slippe når den får beskjed om det, og det er også en fin måte å endre det negative fokuset (noen skal ta fra meg leken) til noe positivt (jeg får noe myyye bedre hvis jeg slipper) dersom den en dag faktisk skulle mene alvor med knurringa. Når du har byttet, lar du hunden få tilbake leken igjen, så skjønner den at hvis den slipper øyeblikkelig så vanker det godbit samt at den i de fleste tilfellene får fortsette med den gøyale lekinga etterpå Du kan etter hvert som kommandoen sitter, bytte ut godbiten innimellom med ros og kos, og sørg for at hunden i de fleste tilfellene faktisk får tilbake leken igjen slik at den ikke trenger å være redd for at du skal ta den bort hver gang den slipper. Denne metoden gjorde faktisk at min forrige hund helt sluttet å knurre når den lekte, så der lå det nok noe mer bak som gjorde at den voktet leken sin litt ekstra helt til den forstod at det lønte seg å gi den fra seg frivillig Hunder er ganske ”økonomiske” sånn sett, de gjør sjelden noe de ikke får noe igjen for (les: kos, ros, godbit, etc. i stedet for at lekinga brått tar slutt, og så ferdig med det).
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Ja, min lekeknurrer. Den er voksen. Det er ikke aggressivt ment, bare en del av leken. Men om den flekker tenner og stirrer på deg, ville jeg blitt mer på valt.Anonymous poster hash: 165d2...5ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå