Vulpes Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Jeg lastet akkurat opp en morsom video jeg har klippet og limt sammen selv, bestående av diverse private opptak fra en hyttetur. For å gjøre filmen morsom å se og for å gjenskape stemningen la jeg til forskjellige sanger som bakgrunnsmusikk, men dette reagerte visst Facebook på, for filmen min ble fjernet igjen pga. copyright-loven. Vil Facebook automatisk reagere på alle kommersielt kjente sanger, eller gjelder det bare de store hitene? Hva slags musikk kan jeg bruke lovlig, og hvor finner jeg denne? Æsj, skikkelig irriterende det her. Blir jo ikke det samme uten nettopp disse sangene som vi alle forbinder med denne hytteturen. (Sangene jeg brukte var Gimme! Gimme! Gimme! med ABBA, Ease Your Feet Off In the Sea med Belle & Sebastian, Take Your Mama med Scissor Sisters, Get Lucky med Daft Punk og Star Scat med Caravan Palace.)
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Teknisk svar: (facebook benytter seg av samme gjenkjenningsalgoritme som youtube) http://www.scottsmitelli.com/articles/youtube-audio-content-id Anonymous poster hash: 1dc01...63d
Gjest Blubberella Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Youtube er litt rare. Jeg lastet opp en liten film for mange år siden, dårlig mobilopptak med lite lyd av katten min som "snakket" med fuglene utenfor vinduet. Av en eller annen grunn fikk jeg mail flere år etterpå om at den var fjernet på grunn av "Copyright infringement". Jeg gadd ikke gjøre noe med saken men lurer veldig på hvorfor de mente filmen brøt noen kopirett. Det var jo heller ikke noe støtende innhold i filmen. Jeg vil nok tro plateselskapene er ganske på alerten i forhold til ulovlig bruk av deres musikk. Mange skriver under filmen at de ikke ikke eier rettighetene til musikken men jeg aner ikke om det hjelper på noen måte. Edit: og nå så jeg jo du skrev at det var facebook og ikke youtube så da kan du jo egentlig se litt bort ifra svaret mitt... Endret 24. juni 2013 av Ylvina
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 jeg tror det der er veldig tilfeldig, og jeg tror absolutt ikke fb har kontroll. jeg lastet opp en video på facebook selv for en stund siden, og denne ble også slettet fordi facebook mente dette var noe jeg ikke hadde rettighetene til. musikken var spilt av bandet jeg deltok i, sangen var skrevet av en venn av meg. la meg pressisere at med en stund, så mener jeg over to år siden.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Vil Facebook automatisk reagere på alle kommersielt kjente sanger, eller gjelder det bare de store hitene? Hva slags musikk kan jeg bruke lovlig, og hvor finner jeg denne? Du kan bruke sanger som er public domain eller har f.eks en Creative Commons-lisens som tillater det. Anonymous poster hash: c0054...f84
Guybrush Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Du kan speede opp låta litt eller bruke en coverversjon. Da slår filteret sjeldent ut. De er pliktige til å fjerne da de kan bli saksøkt som ansvarlige for brukernes delte innhold.
Vulpes Skrevet 25. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2013 Takk for svar Jeg får forsøke å endre tempoet og se hva som skjer. Det går dessverre ikke an å endre audiofiler på den måten i iMovie, men jeg laster ned GarageBand nå, tror det skal gå an der. Hvis dette også blir fjernet får jeg bite i det sure eplet og enten bruke døll gratismusikk, eller bare dele ut filmen på CD til de som er med på den. Blæ.
Neket Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Kan du ikke laste den opp et annet sted og bare dele lenken på FB da? Photobucket feks? Endret 25. juni 2013 av Blånd
Vulpes Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Hurra, å øke eller senke tempoet på sangene fungerte! Jeg økte eller senket tempoet på sangene med omtrent 7%, og nå har videoen ligget ute i over en uke uten at Facebook har reagert. Kanskje er det bare tilfeldigheter, men jeg er fornøyd okke som Blånd: Det kunne vært en nødløsning å laste videoen opp et annet sted ja, men det blir liksom ikke like mye stas som å laste opp på Face hvor venner av de som var med også fåt sett videoen, kommentert osv. Men jeg skal ha det i bakhodet til en annen gang, om det blir nødvendig Endret 14. juli 2013 av Tonje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå