Susa Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Hva gjør dere når babyen våkner midt på natta og du ikke får roet han igjen? Gutten på 8 mnd våkner midt på natta, først så leker han litt med beina, så begynner han å gråte. Vil ikke trøstes. Føler jeg har prøv det meste...pupp med en gang han våkner, pupp da han gråter. Roe han i senga hans funker i hvert fall ikke, han hyyyyler. Så da ender han i senga vår, hvor han gråter litt/leiker litt. Det går ca halvannen time før han sovner igjen, men han er tydelig trøtt. (Og så er vi litt uenige om hva vi gjør da han våkner om natta. Gubben vil ta han med i stua, hvor babyen kan leke til han blir trøtt nok igjen. For da gråter han ihvertfall ikke. Bare for å presisere: dette skjedde bare i natt, ikke noe "vanlig".) Hva gjør dere? Endret 24. juni 2013 av Susa
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Vi tar han ikke ut av soverommet. Natt, er natt. Da er det null service og lek. 1
Nerine_ Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Jeg tror det er en dårlig ide å la babyen leke om natta. Som sagt over natt, er natt! 1
helenaa Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Vi hadde det også sånn, i flere mnd, dessverre. Lillejenta våknet ca kl 3, og var våken 2 timer. Men hun gråt ikke hvis jeg tok henne opp i senga mi, så da gjorde jeg det. Om dere tar med babyen i stua, blir det kanskje hyggeligere for alle. Problemet er at dere ikke vet om dette kommer til å vare kort eller lenge. Jeg tenker at det er fare for at det blir en vane hvis dere tillater lek. Det er ikke sikkert babyen kommer ut av vanen uten kamp. På den annen side, kommer det kanskje til å vare lenge uansett, og da tenker man gjerne etterpå at det ville vært bedre å bruke nettene fredelig i stua, enn å holde begge foreldrene våkne i senga. Jeg valgte senga, men jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort dersom jeg kom i den situasjonen igjen.
Stinelin Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Vi gjør det som skal til for at han sover, men regel nr.1 som vi aldri har gått bort fra er at han aldri tas ut av soverommet etter at han har lagt seg for kvelden (unntak ved ekstremoppkast/-bæsj). I din situasjon haddevi nok prøvd melk, smokk, bamse, kos, Dentinox, og til slutt bare ligget ved siden av han til han sovnet. Har hatt en del slike netter, hvor jeg legger en arm over han og venter til han sover. Det er som regel en periode som går over, så ikke lag uvaner med å tilby lek i stua, det ser jeg for meg kan bli verre å snu. Å våkne om natta skal være kjedelig 3
Susa Skrevet 24. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2013 I natt var jeg så kaputt at jeg lot gubben gjøre som han ville. Hadde aldri latt babyen leke i stua på natta til vanlig! Men han får komme inn på soverommet vårt, for å ligge på armen. Da roer den verste gråten seg, men han sovner ikke.
Gjest Magdalene Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Men han får komme inn på soverommet vårt, for å ligge på armen. Da roer den verste gråten seg, men han sovner ikke. Da hadde jeg fortsatt med dette. 1
Gjest Elyssa Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Sukk.. Lillegutt har gjort dette et par netter nå, men jeg håper virkelig bare det er tenner, og at vi ikke går inn i en 'sånn periode' nå...... Han holdt på sånni 4-5 mnd-alderen også, og det gikk over av seg selv etter hvert. De siste tre ukene ca. har han faktisk sovet natten gjennom, så jeg håpet vi skulle få ha en god periode en stund.... Vi har ham i egen seng så langt som mulig, ellers ligger han oppi hos oss. Men stort sett roer han seg greit i egen seng, han vil bare være våken...
Nerine_ Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Har dere latt han sove på rommet deres hele natten for å se om han sover bedre da? Kanskje han er inne i en periode hvor han trenger litt ekstra trygghet.
Susa Skrevet 24. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2013 Sukk.. Lillegutt har gjort dette et par netter nå, men jeg håper virkelig bare det er tenner, og at vi ikke går inn i en 'sånn periode' nå...... Han holdt på sånni 4-5 mnd-alderen også, og det gikk over av seg selv etter hvert. De siste tre ukene ca. har han faktisk sovet natten gjennom, så jeg håpet vi skulle få ha en god periode en stund.... Vi har ham i egen seng så langt som mulig, ellers ligger han oppi hos oss. Men stort sett roer han seg greit i egen seng, han vil bare være våken... Jeg håper virkelig at det bare er tennene her og...kom to tenner oppe i går...
Gjest Elyssa Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Jeg håper virkelig at det bare er tennene her og...kom to tenner oppe i går... Usj.. Men da kan det jo være det! Behold håpet! Hehe! Har du prøvd med dentinox?
Stinelin Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Da kan det jo absolutt være tennene som plager han! Gutten vår har vært noe urolig etter at han flyttet på eget rom, men da satte vi ei enkeltseng inn ved siden av sprinkelseng hans, og så legger den av oss som har minst behov for søvn seg inne der. Da kan vi ha en hånd på han til han roer seg. Og den som skal opp og på jobb sover uforstyrret videre i dobbeltsenga. Nå er det mer eller mindre slutt på at han trenger selskap, og sover godt alene. Endret 24. juni 2013 av Stinelin
Susa Skrevet 24. juni 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. juni 2013 Ja, jeg tror nok det er tennene som har plaga han. Begynner bare å bli litt desperat snart, de siste tre ukene har vært et helvete. Begynnte med den 4. barnesjukdommen, og gikk rett over i tenner Derfor lurte jeg på noen tips til å få han til å sovne igjen...(og så viste jeg gubben svara deres ang lek i stua på natta, han syns jo det er den beste ideen han har hatt på lenge!!!) 1
Gjest Elyssa Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 Hehe, disse mannfolka Synes det høres ut som tenner jeg, iom at han gråter sånn også. Prøv evt med litt dentinox, det fungerer her!
Stinelin Skrevet 25. juni 2013 #15 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har funnet ut at i løpet av de mange periodene de små går i gjennom lønner det seg gjerne å bare smøre seg med tålmodighet og komme gjennom det uten altfor mange fikse løsninger som skaper nye problemer. Det går som regel over av seg selv.
Gjest Marmot Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 Jeg tror ikke det er noen stor krise å ta ungen ut på natta for å leke, jeg tror ikke barn våkner med vilje og jeg tror at søvnbehovet er såpass dominerende at når han blir klar for å sove hele natta, så gjør han det helt av seg selv. Likevel har jeg aldri tatt min egen sønn opp for å leke på natta, for jeg er rett og slett ingen service-mamma. Jeg har dog samsovet, så når han våknet på nettene fikk han komme inn i armkroken og ligge litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå