Gå til innhold

Tyrkia tips :)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reiser snart på en etterlengtet ferie, og i år falt visst valget på Tyrkia. Vi skal på på et 5 stjerners all inclusive hotell, rett ved vannet :) Vi er unge folk, som er ute etter sol, bading og avlapping. Vi har ikke tenkt oss på noen fest-tur :)

- hvordan fungerer pruting der nede, skal man prute på alt?
- noe spessielt som er gunstig å handle der nede, sko/klær/gull/skinn??
- noe jeg bør prøve/smake/gjøre? har hørt mye om tyrkisk bad, er dette å anbefale?

Og nå er saken sånn at jeg SKAL til tyrkia, så trenger ikke svar fra dere som hater tyrkia, og lurer på hvorfor jeg ikke drar til hellas i stedet :) Har lagt merke til at det finns endel sånne tråder her inne..

Fortell gjerne hvor du har vert :)

Anonymous poster hash: 4f84f...587
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 2 uker i Tyrkia i fjor sommer og en uke i Tyrkia i mars i år. Jeg hører med til dem som liker Tyrkia.

I fjor bodde vi ca 10 minutter utenfor Alanya . I løpet av de 2 ukene besøkte vi Alanya, var på shopping, besøkte fjellelven Dim Cay ovenfor Alanya, var oppe på borgen over byen, inne i det røde tårnet nede ved vannet og hadde både en dagstur og en kveldstur på sjøen med en av de fine gulebåtene.

Vi besøkte Side og var på tur oppover Manavgatelven. Vi hadde også en flott tur til Pammukale og var på Tyrkisk aften.

I mars var vi først i Antalyia. Så dro vi over Taurusfjellene til Konya og siden var vi flere dager i Kappadokia. Masse å se å oppleve. Jeg har begge gangene bare bodd på 4 og 5 stjernes hoteller og har vært godt fornøyd med kvaliteten.

Maten består mye av lam og kylling og fisk med masse deilige grønnsaker. Vi har vært på store hoteller med store buffeter og mange små restauranter rundt forbi. Jeg har vært veldig fornøyd med maten overalt jeg.

Generelt når jeg er ute å reiser så er jeg forsiktig med rå grønnsaker og melkeprodukter. Har aldri blitt syk der nede. Eneste jeg ikke liker er desverre kakene og dessertene. De ser helt nydelige ut men var ikke i min smak. Og jeg prøvde mange, hehe.

Når man handler på markeder så er det vanlig å prute. Har gjort dette litt men liker helst å finne butikker med faste priser. Det er billig uansett for vanlige ting. Priseksempel: kjøpte 10 par sokker til 35 kroner. Og de var faktisk så bra at jeg kjøpte ny forsyning gangen etter.

Hvis du synes det er morro å prute i bazarer og markeder så smil og drikk te og prut i vei. Det er litt uvant for oss og det kan nok virke noe masete på en stakkars nordmann men jeg ser på det som deres handelskultur og jeg skal love deg at de er verre i Kina, haha.

Vær obs på gull da. Det er ikke gull alt som glitrer og her er det nok endel humbug.

Tar du med i beregningen at det meste er fake og du er komfortabel med det så blir du ikke skuffet om det ikke varer så lenge.

Om det er juli dere reiser så vær klar over at det er varmt der. I fjor hadde vi 45 grader hver dag og det var i varmeste laget for meg da. Så husk høy solfaktor og drikk masse vann og tenkt også på saltbalansen når det er så varmt. Hepatitt A vaksine bør du ha tatt før dere drar og også de vanlige skolevaksinene om det er mer enn 10 år siden sist.

Om dere skal ut på utflukter så er det ikke alle steder vanlige toaletter. Endel steder finner man de asiatiske toalettene ( servant i gulvet) og ikke noe papir. Jeg har alltid mageveske med en pakke papirlommetørkler og antibac med meg. Det har reddet meg mange ganger.

Om dere skal til Alanya så vær obs på minibanker. Ta ikke ut penger i de løse boksene. Sørg for å bruke en som er tilknyttet en bank. Vær alltid oppmerskom på omgivelsene ved uttak av penger og om mulig bruk minibankene minst mulig. Det har vært endel kriminalitet og svindel med de der nede. Kanskje det finnes en på hotellet. Det er det beste.

Kan du ta ut noen tyrkiske lire på gardermoen før dere drar så er det veldig greit å ha noe når du kommer ned. Det er minibanker på flyplassen i Antaliya da men jeg liker alltid å ha litt lokal valuta om ikke annet for at jeg kan kjøpe med en flaske vann om jeg trenger det. Du kan betale med euro der nede med det er billigere å bruke lire.

Når du kommer til flyplassen så koster det 15 euro for et visum og dette skal betales kontant så sørg for å ha det klart.

Tyrkisk bad har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke si noe om.

Tyrkia er etter min erfaring ett spennende land med gode hoteller, bra mat, hyggelige folk og masse kultur og historie. Håper dere får en flott tur :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for et utfyllende svar :)
Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg var i Tyrkia i fjor sommer og likte meg godt der. Du må prøve kebab og tyrkisk youghurt, kjempe godt! Ellers er det veldig billig der :) Jeg var i Kemer.. Fint sted, men det krydde av nyrike russere.. Det selges for det meste fake i Tyrkia og pga av russere som er villige til å betale det det koster nytter det ikke å prute (feks fake Mulberry veske). Tyrkia er et kjempe fint land. Har vært der en del ganger da jeg var mindre, men nå må jeg si det er litt for innpåslitent etter min smak.. Ble sjekket opp flere ganger av kelnere mens vi spiste middag.. Kleint og ikke gøy.. Tom på stranden. Folk tar jo ikke hint!! Men bortsett fra det, veldig bra, billlig, god mat og ikke minst sol, varme og KJEMPE fine rullestein strender med krystallklart vann :D

Var litt blanding med både positivt og negativt, men jeg mener det er viktig å få fram begge delene.. Kos deg masse :) Selv skal jeg til den franske riviera :)

Anonymous poster hash: 2e4ed...7b3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er faktisk Kemer vi og skal til :)
Har forstått at tyrkere kan vere veldig innpåslitne, men vi får prøve å ta det med et smil, og ikke bry oss for mye.
Siden vi skal bo på et all inclusive hotell rett ved stranden (privat strand), kommer vi nok til å holde oss mye der.. Tror og håper vi slipper unna litt mas bare på grunn av det :)

Gleder meg veldig til en uke med avslapping!! :D
Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drar folk til Tyrkia når det er så mange andre fantastiske steder i verden? :murvegg:

Anonymous poster hash: a6bb9...5c0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit og dra, det står at jeg ikke ville ha svar fra sånne som deg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...