Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden "Utålmodig" hvor ei er irritert fordi kjæresten ikke frir må jeg spørre; hvorfor vil folk gifte seg? Evt hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 53ac2...5ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

flere grunner,men blant annet for å arve hverandre.

Anonymous poster hash: 682e3...bf3

Skrevet

Fordi det gav oss juridisk og økonomisk trygghet.

Fordi det er den samlivssformen som er mest akseptert i samfunnet, der du av andre bilr ansett som en familie.

Fordi han i tillegg til det juridiske-/økonomiske-/samfunnsmessige- aspektet var den jeg anså som min nærmeste familie. Han hadde tatt steget forbi mine foreldre, og i en tenkt situasjon der jeg måtte velge ville han alltid ha kommet først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er kristen (i den forstand at jeg tror på Gud) og jeg vil love ovenfor Gud at jeg skal være trofast mot min mann til døden skiller oss ad (eller at vi skiller oss da...) :P

Anonymous poster hash: bd3c2...e01
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi folk er som sauer de følger flokken

Ekteskap var kanskje nødvendig før men i dagens sammfunn er det ikke nødvendig lenger.

Anonymous poster hash: abadf...57b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ville ha en stor fest og være i fokus en hel dag. Brukte nesten 200 000,- på 50 gjester, men det var absolutt verdt det :)

Anonymous poster hash: 97065...c05

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Kanskje får jeg noen koner og soon-to-bee på nakken men igjen jeg kan jo bare snakke for meg selv og for mitt forhold og jeg skjønner derfor ikke om noen skulle ta seg nær av det, men jeg ønsker ikke å gifte meg av mange grunner egentlig.

For det første ser jeg ikke poenget, om man har vært samboere i 23 år eller gift i 23 år så spiller det ingen rolle for meg, jeg ser ikke på den ene samlivsformen som høyere enn den andre. Jeg tror f.eks ikke at christine Koht fikk et mer seriøst og forpliktet forhold med pernille Rygg den dagen de giftet seg.

Et kjærlighets forhold er aldri mer seriøst og forpliktende enn hva de to som er i forholdet gjør det til.

En kan jo bare ta Britney Spears som et eks på hvor seriøst et ekteskap kan være f.eks. Jeg vil nok si at mitt 8 års lange forhold kontra hennes 24 timers ekteskap er hakket mer forpliktende og seriøst :fnise:

Jeg har truffet mannen i mitt liv, vi har vært sammen i 8 år, og for resten av livet, samboere i 7 år jeg vil bli gammel med han, elske han, være sammen med han i tykt og tynt, jeg vil han det aller beste men jeg føler ikke at jeg trenger papirer på det.

Jeg har selvsagt ikke noe mot at andre gifter seg og mine foreldre var gift til døden skilte de av og jeg fikk et inntrykk av at de hadde det bra sammen, så jeg er ikke et kritisk skilsmissebarn, men som sagt jeg føler verken at kjærligheten blir større, bedre, mer seriøs eller forpliktende av å gifte seg. Vi har alt vi trenger, å jage etter aksept av samfunnet for å passe en samlivsform trenger vi ikke, da gifter en seg jo bare fordi en skal passe inn, og det blir en snål grunn til å inngå et ekteskap spør du meg.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å følge samfunnets krav.

Anonymous poster hash: 4ebf2...a07
Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi det gav oss juridisk og økonomisk trygghet.

Fordi det er den samlivssformen som er mest akseptert i samfunnet, der du av andre bilr ansett som en familie.

Fordi han i tillegg til det juridiske-/økonomiske-/samfunnsmessige- aspektet var den jeg anså som min nærmeste familie. Han hadde tatt steget forbi mine foreldre, og i en tenkt situasjon der jeg måtte velge ville han alltid ha kommet først.

du blir da ansett som familie om du bare er samboer og

• Liker 1
Skrevet

du blir da ansett som familie om du bare er samboer og

Enig i det. Jeg har aldri sett annerledes på det.

Men samfunnet, inkludert eldre slektninger og mange venner, har en gammeldags holdning. Og det betydde noe for meg personlig å passe best mulig inn i samfunnets forventninger her. Hva andre gjør er jeg helt likegyldig til. I mitt bryllup og i andre happenings blir i alle fall samboere invitert på linje med ektepar.

Denne tråden handler strengt talt om hvorfor folk vil gifte seg. Og jeg ga grunnen til at jeg giftet meg. Ikke grunnen til at alle andre skal det.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Enig i det. Jeg har aldri sett annerledes på det.

Men samfunnet, inkludert eldre slektninger og mange venner, har en gammeldags holdning. Og det betydde noe for meg personlig å passe best mulig inn i samfunnets forventninger her. Hva andre gjør er jeg helt likegyldig til. I mitt bryllup og i andre happenings blir i alle fall samboere invitert på linje med ektepar.

Denne tråden handler strengt talt om hvorfor folk vil gifte seg. Og jeg ga grunnen til at jeg giftet meg. Ikke grunnen til at alle andre skal det.

jeg syns nå helt ærlig at det er trist at du gifta deg pga hva andre mente da..

• Liker 3
Skrevet

For at man skal ha juridisk og økonomisk trygghet i form av samboerskap, så holder det ikke at man bare deler samme adresse, men man må tinglyse en samboerkontrakt.

Det er mange som velger å gjøre bare det, men i mitt tilfelle så ville jeg da heller gjøre en sermoni ut av det og en feiring i form av bryllup og ekteskap.

Men er enig med skreppamedleppa sier om forhold generelt, uansett om man er gift eller bare samboere :)

Kanskje får jeg noen koner og soon-to-bee på nakken men igjen jeg kan jo bare snakke for meg selv og for mitt forhold og jeg skjønner derfor ikke om noen skulle ta seg nær av det, men jeg ønsker ikke å gifte meg av mange grunner egentlig.

For det første ser jeg ikke poenget, om man har vært samboere i 23 år eller gift i 23 år så spiller det ingen rolle for meg, jeg ser ikke på den ene samlivsformen som høyere enn den andre. Jeg tror f.eks ikke at christine Koht fikk et mer seriøst og forpliktet forhold med pernille Rygg den dagen de giftet seg.

Et kjærlighets forhold er aldri mer seriøst og forpliktende enn hva de to som er i forholdet gjør det til.

En kan jo bare ta Britney Spears som et eks på hvor seriøst et ekteskap kan være f.eks. Jeg vil nok si at mitt 8 års lange forhold kontra hennes 24 timers ekteskap er hakket mer forpliktende og seriøst :fnise:

Jeg har truffet mannen i mitt liv, vi har vært sammen i 8 år, og for resten av livet, samboere i 7 år jeg vil bli gammel med han, elske han, være sammen med han i tykt og tynt, jeg vil han det aller beste men jeg føler ikke at jeg trenger papirer på det.

Jeg har selvsagt ikke noe mot at andre gifter seg og mine foreldre var gift til døden skilte de av og jeg fikk et inntrykk av at de hadde det bra sammen, så jeg er ikke et kritisk skilsmissebarn, men som sagt jeg føler verken at kjærligheten blir større, bedre, mer seriøs eller forpliktende av å gifte seg. Vi har alt vi trenger, å jage etter aksept av samfunnet for å passe en samlivsform trenger vi ikke, da gifter en seg jo bare fordi en skal passe inn, og det blir en snål grunn til å inngå et ekteskap spør du meg.

Skrevet

For vår del var det for å feire kjærligheten mellom mannen min og meg selv. Så er det jo klart at det gir en del juridiske rammer som vi synes er fint. Men utover det så var det feiringen av kjæligheten som veide tyngst.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

jeg syns nå helt ærlig at det er trist at du gifta deg pga hva andre mente da..

Gå tilbake til førsteinnlegget mitt er du snill, i stedet for å vri og vende på alt jeg skriver. Nå synes jeg du er ganske ufordragelig og kverulerende.

Jeg giftet meg primært fordi det gir en økonomisk og juridisk trygghet. Uansett hvilke argumenter man slenger ut sitter man sikrere som gift enn som samboere. Et moment var for eksempel at dersom jeg hadde blitt alvorlig syk ville mine foreldre vært mine nærmeste pårørende og tatt beslutninger på mine vegne som jeg heller ville at min kjære skulle ta. Vi hadde også stor felles formue og felles eiendommer, som vi ville gi hverande økonomisk sikkerhet i. Selv jeg som jurist klarte ikke å sette opp like gode avtaler og sikkerhet som et giftermål ville gi oss.

• Liker 6
Skrevet

Som flere har nevnt; juridisk og økonomisk trygghet.

Dessuten synes jeg det var fint å markere beslutningen om at vi ville være sammen "for evig og alltid" med en fest.

• Liker 1
Skrevet

Gå tilbake til førsteinnlegget mitt er du snill, i stedet for å vri og vende på alt jeg skriver. Nå synes jeg du er ganske ufordragelig og kverulerende.

Jeg giftet meg primært fordi det gir en økonomisk og juridisk trygghet. Uansett hvilke argumenter man slenger ut sitter man sikrere som gift enn som samboere. Et moment var for eksempel at dersom jeg hadde blitt alvorlig syk ville mine foreldre vært mine nærmeste pårørende og tatt beslutninger på mine vegne som jeg heller ville at min kjære skulle ta. Vi hadde også stor felles formue og felles eiendommer, som vi ville gi hverande økonomisk sikkerhet i. Selv jeg som jurist klarte ikke å sette opp like gode avtaler og sikkerhet som et giftermål ville gi oss.

Gode poeng! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva andre syns og mener om ekteskap er meg ravende likegyldig, hver sin mening tenker jeg :)

Selv skal jeg gifte meg, ikke fordi jeg må eller føler meg tvunget av samfunnet på noen måte, heller ikke fordi jeg tror kjærligheten blir sterkere da, men rett å slett kun fordi jeg har lyst.
I tillegg syns jeg bare det er et fint symbol på at vi to ønsker å binde oss til hverandre for resten av livet :)
Ikke sikkert det blir slik, man har da ingen garantier for at noe varer...men sånn pr. i dag er tankegangen slik.

Men gifter meg borgerlig da, ingen av oss er kristne, da mener jeg det blir for dumt å gifte seg i kirken. så det blir ikke noe høytidlige greier, bare en fest for å hylle kjærligheten vi har til hverandre og som vi ønsker skal vare livet ut ;)

Anonymous poster hash: 6bf70...80c
  • Liker 2
Gjest Zebra
Skrevet

samfunnets forventninger, juridiske og økonomiske årsaker.. Blabla osv. NOEN vil jeg tror gifter seg fordi DE syns det er en fin ting å gjøre.. Fordi det er en fin tradisjon man ønsker å følge og ikke nødvendigvis føler at man MÅ følge.... Hatera gonna hate.. Jeg hadde aldri gifta meg bare fordi noen forventer det av meg. Men skjønner jo at noen er i den situasjonen og. bryllup er en fin ting.. Om jeg ser et bilde av et brudepar i dag så vekker det ikke annet enn positive assosiasjoner..:)

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om folk gifter seg eller ikke.

Men jeg håper at jeg selv vil gjøre det en dag.

Ikke for å tilfredsstille noe samfunnskrav. Ikke for å bevise at jeg elsker partneren min.

Ikke for å få økonomisk trygghet.

Men for å feire kjærligheten. Klart man kan finne nye måter å gjøre dette på, men denne måten er komplett for min del. Det er ikke alle tradisjoner som er dumme.

• Liker 2
Gjest Naria
Skrevet

Nå er jeg hverken gift eller forlovet, men for meg er det veldig viktig å gifte meg med mannen jeg ønsker å dele livet mitt med.

Grunnene til det er at jeg ønsker å formalisere forholdet og få på plass de juridiske rammene et ekteskap gir. Jeg ønsker å fortelle hele verden at vi har valgt hverandre. Og selvsagt fordi jeg vil feire kjærligheten og forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...