AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Lurer på om noen kan gi meg et tips. Er gravid, ca. 6 måneder på vei. Har ferie. Jeg sover så vanvittig mye. Om natten sover jeg kanskje 7 timer, på dagtid mulig 2-3 timer til sammen. Spørsmålet er: Skal jeg la meg selv sove så mye, fordi "kroppen trenger det"? Eller skal jeg heller tvinge meg til å la være. Dvs at jeg må gå ut, gjøre avtaler eller lignende. Hvis ikke bare sovner jeg. Anonymous poster hash: d7d9e...1b0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 De to-tre timene er fordelt på flere ganger. Jeg sovner med jevne mellomrom på dagtid, kanskje 2-4 ganger. TS Anonymous poster hash: d7d9e...1b0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Jeg sover like mye som deg.. Jeg er 31 uker. Men når man har ferie, altså latskap avler latskap. Sånn er det bare... En periode stod jeg opp klokka 6, det var fint, fikk gjort mye, ahdde mye energi osv... Nå står jeg opp seinere, og er trøttere og trenger en eller 2 powernaps før kveldstid. Anonymous poster hash: e12e9...4ec 1
Tomaten Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Hvis du er trøtt, føler du trenger en liten høneblund, og har tid til det, så ser jeg ikke problemet. Det er energikrevende å produsere et lite mennesker 4
Veggdyret Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Jeg har sovet bortimot 10 timer i døgnet siden IKM, i over 3 måneder nå. 1
terri Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Jeg sov 8 timer om natten og 2 timer til middag, store deler av svangerskapet 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Jeg sover like mye som deg.. Jeg er 31 uker. Men når man har ferie, altså latskap avler latskap. Sånn er det bare... En periode stod jeg opp klokka 6, det var fint, fikk gjort mye, ahdde mye energi osv... Nå står jeg opp seinere, og er trøttere og trenger en eller 2 powernaps før kveldstid. Anonymous poster hash: e12e9...4ec Nja, det kommer an på årsaken til tretthet. Jeg kunne aldri nå stått opp kl 6 og hatt energi - det har jeg heller ikke utenom graviditet. Folk har ulikt søvnbehov, i ulike perioder, av ulike grunner. Dessuten tenker jeg at man kommer til å være mer enn nok våken når babyen ankommer døgnet rundt, så sov mens en kan tenker jeg - dersom man føler behov for det Har man energi av å stå tidlig opp trenger man det ikke. TS sover dog ikke mer enn 7 timer på natten, og de fleste trenger jo 7-9 timer utenom graviditet - så her er det ikke snakk om "oversoving". Anonymous poster hash: a7b4a...b04 2
siebaeo Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Du har ikke barn fra før antar jeg!? Jeg er så misunnelig..! (På søvnmulighetene altså ) Jeg sover maks 5-6 timer pr natt. Pga doturer, sønn som våkner tidlig, baby som spreller osv. Og så kanskje en time til i helgene. Men så er jeg trøtt og sliten og da.. Jobber fortsatt så det holder meg kanskje i gang. Jeg tenkte først at du kanskje sov litt mye.. Og at du ble trøttere av det. Men det er nok heller meg som sover for lite Interessant å lese hvor mye andre gravide sover (Jeg er 35 uker nå for øvrig) Endret 24. juni 2013 av siebaeo 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Nja, det kommer an på årsaken til tretthet. Jeg kunne aldri nå stått opp kl 6 og hatt energi - det har jeg heller ikke utenom graviditet. Folk har ulikt søvnbehov, i ulike perioder, av ulike grunner. Dessuten tenker jeg at man kommer til å være mer enn nok våken når babyen ankommer døgnet rundt, så sov mens en kan tenker jeg - dersom man føler behov for det Har man energi av å stå tidlig opp trenger man det ikke. TS sover dog ikke mer enn 7 timer på natten, og de fleste trenger jo 7-9 timer utenom graviditet - så her er det ikke snakk om "oversoving". Anonymous poster hash: a7b4a...b04 Etter jeg ble gravid har det holdt seg stabilt at jeg har sovet fra 22 til 6. Og da har jeg følt med våken. Og så har jeg trengt å sove igjen senere på dagen, 1-2 ganger. Forstår ikke hvorfor du gjør svaret mitt irrelevant? Anonymous poster hash: e12e9...4ec
Stinelin Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Jeg er også misunnelig på sovemulighetene! Sov mens du kan, det er over ett år siden jeg har følt meg uthvilt, og tipper det blir noen år til neste gang. Vet man ikke kan lagre søvn, men for all del, sov når du er trøtt og kan! 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 TS her. Tusen takk for alle svar! Ja, kanskje jeg bør tenke sånn som flere av dere skriver: Sov, mens du kan. Jeg bare føler meg så tiltaksløs og lat. Hadde gledet meg til ferie, for all del også for å hvile, men også for å gjøre nyttige ting. Rydde barnerom, ordne i hagen, gå lange turer på dagtid. I stedet befinner jeg meg snøftende på en sofa og våkner med en bok på gulvet og hele formiddagen er borte. Er fullt klar over hvor heldig jeg er som har den luksusen, samtidig skulle jeg nesten ønske jeg hadde flere ting jeg måtte gjøre på bestemte tider: Da får jeg gjort dem liksom. Har jobbet og stått på frem til nå, og selv om det har vært tidvis slitsomt har jeg følt meg flink og effektiv. Nå føler jeg meg rett og slett lat. Men regner med at dette søvnbehovet avtar etter fødselen. Tviler på at jeg har tid til 10-11 timers slumring da. Luksusproblem, men luksusproblemer er også problemer, hehe. Anonymous poster hash: d7d9e...1b0
Stinelin Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Det med faste oppgaver får du tidsnok, nyt friheten! Når den lille sjefen kommer kan du bare drømme om å sove når du vil, da er det best å stille opp når behovet er der, uansett hvor trøtt du er. 1
Tomaten Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 TS her. Tusen takk for alle svar! Ja, kanskje jeg bør tenke sånn som flere av dere skriver: Sov, mens du kan. Jeg bare føler meg så tiltaksløs og lat. Hadde gledet meg til ferie, for all del også for å hvile, men også for å gjøre nyttige ting. Rydde barnerom, ordne i hagen, gå lange turer på dagtid. I stedet befinner jeg meg snøftende på en sofa og våkner med en bok på gulvet og hele formiddagen er borte. Er fullt klar over hvor heldig jeg er som har den luksusen, samtidig skulle jeg nesten ønske jeg hadde flere ting jeg måtte gjøre på bestemte tider: Da får jeg gjort dem liksom. Har jobbet og stått på frem til nå, og selv om det har vært tidvis slitsomt har jeg følt meg flink og effektiv. Nå føler jeg meg rett og slett lat. Men regner med at dette søvnbehovet avtar etter fødselen. Tviler på at jeg har tid til 10-11 timers slumring da. Luksusproblem, men luksusproblemer er også problemer, hehe. Anonymous poster hash: d7d9e...1b0 Jeg skjønner at du føler det sånn. Jeg er for tiden sykemeldt grunnet et risikosvangerskap, så jeg går bare hjemme. Sover til krampa tar meg, før jeg står opp og legger meg på sofaen. Jeg får ikke lov til å gjøre så mye mer enn å sitte, ligge og slappe av. Samtidig tenker jeg at ja, jeg blir jo lat av det, men når babiene kommer (ruger på 2) så vil det ikke være noe tid til å være lat og sove lenge, så jeg nyter det nå mens jeg kan. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #15 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har sovet 12-14-16 timer pr natt siden uke 10 da, er 35 uker på vei nå. + gjerne 1 time i løpet av dagen. De siste par ukene har jeg sovet elendig pga at jeg nå er tyngre, ligger vondt, tisser oftere, kynnere, bekkenløsning, vondt i bena når jeg sover osv. Så nå sover jeg ca 4 timer om natten, så kanskje 4 timer fordelt på dagen også, så MAKS 8 timer i døgnet. Er helt knust av mangel på søvn, men får ikke sove pga plager og når jeg først sover våkner jeg utrolig lett av alle mulige plager og fordi jeg rett og slett er litt "urolig" i kropp og sinn.. Kanskje kroppen øver på å våkne av hver minste lille ting slik at jeg skal våkne av babyen? Nærmer seg termin nå! Lykke til- SOV når du kan!!!!! Anonymous poster hash: ab7df...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 Jeg sov minimum 12 timer hver natt gjennom store deler av svangerskapet, og det kom en periode rundt uke 24 og uke 30 hvor jeg sov døgnet rundt, oppe for å spise, dobesøk og ta tablettene. For jeg måtte ta jerntilskudd, hadde veldig lite jern spesielt de ukene. Sov!Anonymous poster hash: 8d12a...21b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #18 Skrevet 25. juni 2013 Veldig ok svar fra dere! Tusen takk! Jeg er også lettere til sinns nå: Hadde noen nødvendige ærender og kunne derfor ikke ligge hele dagen - og det gikk fint det også, krevde bare litt viljestyrke, så våknet jeg til slutt. Da vet jeg at jeg KAN. Og som dere påpeker: Det er vel mange år til jeg kan daffe rundt på denne måten. Kanskje jeg heller skal nyte det enn å gå med dårlig samvittighet. TS Anonymous poster hash: d7d9e...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #19 Skrevet 25. juni 2013 Etter jeg ble gravid har det holdt seg stabilt at jeg har sovet fra 22 til 6. Og da har jeg følt med våken. Og så har jeg trengt å sove igjen senere på dagen, 1-2 ganger. Forstår ikke hvorfor du gjør svaret mitt irrelevant? Anonymous poster hash: e12e9...4ec Fordi formuleringen kunne lett "misforstås"(eller så ente du det slik det står) - at "latskap avler latskap" og at du følte deg mer oppvakt når du stod opp kl 06.00(at du fikk gjort mer) - og at når du står opp senere, så trenger du mer søvn. TS spør ikke så mye om den enkeltes søvnvaner, men om hun sover for mye - og om hun skal tvinge seg selv til å sove mindre/være mer aktiv. Da påpeker jeg at mitt eller ditt individuelle søvnmønster ikke er av relevans for andre - fordi man har ulike søvnbehov, og at man dermed ikke kan bruke ordtak som "latskap avler latskap" på et generelt spørsmål. At det gjør det for deg personlig er jo en helt annen ting - men det er ikke hva TS spør om Anonymous poster hash: a7b4a...b04
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #20 Skrevet 25. juni 2013 Fordi formuleringen kunne lett "misforstås"(eller så ente du det slik det står) - at "latskap avler latskap" og at du følte deg mer oppvakt når du stod opp kl 06.00(at du fikk gjort mer) - og at når du står opp senere, så trenger du mer søvn. TS spør ikke så mye om den enkeltes søvnvaner, men om hun sover for mye - og om hun skal tvinge seg selv til å sove mindre/være mer aktiv. Da påpeker jeg at mitt eller ditt individuelle søvnmønster ikke er av relevans for andre - fordi man har ulike søvnbehov, og at man dermed ikke kan bruke ordtak som "latskap avler latskap" på et generelt spørsmål. At det gjør det for deg personlig er jo en helt annen ting - men det er ikke hva TS spør om Anonymous poster hash: a7b4a...b04 Jeg forstår fremdeles ikke =) Jeg skrev også at jeg har dupper i løpet av dagen.. jeg prøvde å forklare TS at det er normalt å sove mye.. hva er problemet? og ja, jo mer man sover, jo mer trøtt blir man jo gjerne også. Anonymous poster hash: e12e9...4ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå