AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 .. Fordi maten går ut på dato før jeg får spist det.. Siden dette er "singelforumet", er det noen som har tips til type mat man kan kjøpe inn som ikke går ut på dato etter 1 uke??! Er så ufatterlig dårlig til å lage middag osv når jeg er alene... ;p Tomatsuppe hver dag, for et liv!! Klager ikke altså, men kanskje noen andre er litt mer kreativ i matveien enn meg.. På forhånd takk! :D Anonymous poster hash: caefe...707 1
Gjest abcdefgh Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Kjøp fryste laksefileter ; Laksefilet med salt , pepper og smør creme fraiche over. 15 min i ovn på 200 grader. Kok poteter samtidig.Kjapp og god middag på 20 min . Ellers kjøp pakker med kylling og frys ned en og en filet... Putt fileten i en stekepose og ha på de krydderne og urtene du ønsker. F.eks basilikum , oregano , løk , chili, fetaost og hvitløk. 25 min i ovn. Kok gode poteter samtidig. Veldig enkelt og kjapt. Frys ned halve karbonadedeigen når du kjøper en hel.. Eventuelt lag mange porsjoner av gryter og frys ned. Kjøp fersk fisk i butikken , også kjapt og enkelt med en haug av muligheter.
Gjest Faerunpedia Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Ingen tips, men det er ikke farlig å spise mat som er gått ut på dato.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Kan jo spise ute og. Anonymous poster hash: bd7c5...201
Gjest Aegon Targaryen Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Har du fryser så kan du jo bare hive maten i fryseren, 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Middagstips er supernyttig - så tusen takk "abcdefg" Har fryser, så bruker å kjøpe masse laks, kylling, grønnsaker osv som ligger der. Så maten ligger i fryseren, er bare litt dårlig til å ta det ut å lage middag til meg selv, hehe. Elsker å spise ute, men, blir fort dyrt i lengden.. Så har ikke råd til slik luksustilværelse Problemet er ikke slike "basis" varer som laks, kjøttdeig, osv. Men pålegg er jo håpløst. Liker jo å ha litt å variere i, men blir dårlig før jeg rekker å spise opp alt. Og grønnsaker, paprika, tomater, agurk osv, blir iallefall dårlig før jeg rekker å huske på at jeg har det. Men tuusen takk for tipsene, har egentlig glemt for lett det er å lage enkel, god middag... Anonymous poster hash: caefe...707
Gjest Svampebob1 Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Som regel står det noe lurt og enkelt på maten man kjøper. Lagde torskefilet med spinat i dag. Fileten stekte jeg i stekepanne etter å ha rullet den i vispet melk og egg, og rullet den i salt, pepper og hvetemel. Det smakte herlig! :-) 1
Sauen Shaun Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Når du kjøper kjøttpålegg så del opp pakkene og frys ned halvparten. Eller hvis det er ferskvaredisk i butikken du handler i, så kan du kjøpe tre-fire skiver av ulike typer kjøttpålegg. Da har du litt forskjellig, uten at mengdene blir for store. Skivet ost er dyrere enn å kjøpe en hel ost, men da slipper du ihvertfall å hive masse ost. Ost på tube har også lang holdbarhet. Det finnes også ulike typer oster i kuvertpakninger. Denne f.eks er veldig god. Spekepølser har lang holdbarhet. I ferskvaredisken har de ofte ulike salater i løs vekt også. Når du kjøper paprika eller agurk skjærer du det i skiver eller strimler når du kommer hjem, og legger det i tette plastbokser. Da er det veldig enkelt å ta litt hver gang du smører deg brødmat. Og det er også godt tilbehør til middagen. Ferdig kuttete grønnsaker blir jo kjapt til en salat også, hvis du blander dem sammen og har litt ost, kylling eller noen reker til. Mye lettere å bruke opp grønnsakene hvis de er ferdig kuttet. Og dagens singelmiddag hos meg var ovnsbakt løk, paprika og tomat, og en bit smørstekt torsk.
Alina X Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Selv har jeg ikke fryser så kan ikke fryse ned mat, men det er et genialt tips å feks dele opp kjøttdeigen i mindre porsjoner og ha i fryseren. Selv så har jeg på en måte faste matprodukter jeg bruker ofte,og lager middag hver dag. Det er nok det beste tipset: lag middag istedenfor å kjøpe inn varer som bare råtner uansett.
Elizia Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Egg, kaviar, tubeost, spekepølse, peanøttsmør, nugatti og skivet ost er noe jeg alltid har av pålegg. Jeg har to barn og de spiser dette. Selv så spiser jeg nesten kun bare på jobb med unntak av i helgene. Så alt annet av pålegg blir gammelt og må kastes.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Skal starte å spise middag, men er ikke vant til å lage middag til "bare" meg selv, så føler det er mer tiltak enn nytelse (FOR NOE TULL!!). Ble veldig fristet av alle forslagene dere, så skal springe på butikken med det samme :D. Folk er så kreative, genialt det der med å kutte opp grønnsakene på forhånd, så jeg ikke glemmer at det eksisterer i kjøleskapet. Er mye på farten, og har ofte dårlig tid til å lage middag osv. Bare det med å ta med matpakke på jobb, i stede for å bruke masse penger i kantinen... Hilsen TS. Anonymous poster hash: caefe...707
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Lag middag så det rekker til flere dager. Det er mitt "triks". Om du har motforestillinger mot å spise det samme i 2-3 dager så kan du godt fryse ned i porsjoner. Vips - ferdigmat! Hjelper mot dårlig tid også. Når du plutselig bare må lage (og rydde opp etter) middag hver 3. dag så får du tid til å bake noe eller eksprimentere litt også. Eller ha feks stekt kylling dag 1, pasta og kylling dag 2 og thaisuppe på restene dag 3, så får du god variasjon. Det jeg bruker gjøre med grønnsaker er å kjøpe den dagen jeg skal lage. Så mugner det ikke i kjøleskapet. Og om det blir masse så planlegger jeg en rett der jeg får brukt resten. Anonymous poster hash: 7d487...b0d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Lag en liste over fremtidige middager og måltider, så vet du hva du kommer til å bruke når du handler. Hvis det er mat som kan fryses ned, lag større porsjoner så minsker du mengden måltider som må lages med ferske varer. Anonymous poster hash: 62db6...cd2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 Matpakke? Det har jeg ikke hatt med noen steder siden ungdomskolen. Kantiner generelt er jo ofte dyre da. Men noen ganger er en jo så heldig å være i nærhet av en dagligvarekjede med varmmatdisk. Og det er jo muligheter å bestille diverse mat og, som blir rimelig om en er mange nok. Baguetter f.eks. I kjøleskapet er det ofte artikler blir nødt å kastes, av at holdbarhetsdatoen er forsvunnet forbi en. Selv må jeg og ofte kaste skinke-pålegg, melkeprodukter og diverse grønnsaker. Det blir jo ikke spist så mye når en er alene. Om en varierer det ofte nok dog. Leftovers er jo alltid kjekt. Det hender jo at det blir for mye mat for ett måltid av pastaretter og liknende, så da hender det jo at mat blir frøset ned. Ellers kaster jeg og mye mat altså. Og når jeg skal lage taco, bare for meg selv, så blir det veldig mye leftovers. Men det kan jo brukes til andre ting etter det og da. Ellers, når kjøleskapet er tomt, pleier jeg å dra på butikken og virkelig fylle opp en handlevogn. Handle for godt over tusenlappen. Jeg pleier å gå nedover hyllene og bare plukke med meg alt mulig av ting og tang jeg liker og kan like med annet. Og gjerne mye kjøtt og fisk. Så har man mye forskjellig liggende. Inntil det er tomt igjen, og da kan man ta en ny runde. Eller.. Man kan dra innom butikken hver dag og kjøpe seg middag, på vei hjem fra jobb f.eks. Da trenger man ikke planlegge det så mye og bare velger det en føler for den dagen. Og det kan være hva som helst. Og hvor som helst. Og selv med hvem som helst. En ny dag burde ikke skues bort. Sistnevnte har nok jeg falt litt for de siste årene. Det går jo i perioder, men akkurat nå er jeg i den. Anonymous poster hash: bd7c5...201
Bazinga! Skrevet 24. juni 2013 #15 Skrevet 24. juni 2013 Det kan være lurt å planlegge middagene for noen dager av gangen, og gjerne bruke oppskrifter som skal ha de samme ingrediensene. Har du rester etter middagene da kan du lage en omelett eller wok, eller bruke restene på en annen måte. Og ser du skriver tomatsuppe, lager du av pose? Lager du mat fra bunnen av kan du jo ha hva som helst i, og da er det greit å bruke rester etter andre middager (paprikaen som begynner å bli litt vissen, den kan du ha i tomatsuppe osv...) Er du lei av å lage mat hver dag, kan du doble porsjonen når du lager middag, for å fryse ned halve. Da kan du bare plukke ut en middagsrett fra fryseren de dagene du ikke orker å lage middag. Brød er lurt å skjære opp i butikken og så fryse halve brødet om gangen. Sørg for å ha pålegg i lufttette beholdere eller poser, da holder de seg lengre. Ta en runde på kjøkkenet å se på datostemplingen med gjevne mellomrom, og bruk det som snart går ut, så slipper du å kaste så mye fordi det er blitt dårlig. Det er lett å gi tips, men jeg er ikke alltid så flink til å følge rådene selv
Dricka Skrevet 24. juni 2013 #16 Skrevet 24. juni 2013 Skaff deg en kjæreste som kan spise opp maten din
Gjest Silvermist Skrevet 24. juni 2013 #17 Skrevet 24. juni 2013 Som singel kan jeg bare si at fryseren har blitt en god venn! Alt som kan fryses er supert. Jeg lager ofte større middager, og fryser ned porsjons-vis. Veldig praktisk og greit
Lykkelitenen Skrevet 24. juni 2013 #18 Skrevet 24. juni 2013 Mye pålegg kan brukes til andre ting, skinker og andre typer kjøttpålegg funker i omelett, pizza, snurrer, horn og lignende, samme med ost. Søte pålegg kan man prøve å bruke opp på andre ting enn brød, lag f.eks vaffler med gamle egg og melk og bruk masse brunost om du har mye til overs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå