AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Del Skrevet 24. juni 2013 Er det lovlig å ha apekatt som kjæledyr i Norge? Hvordan er det i såfall å ha apekatt, er det mye styr, eller er de lydige og vennlige? Hvordan skaffer man seg en ape? Anonymous poster hash: 38eda...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aegon Targaryen Skrevet 24. juni 2013 #2 Del Skrevet 24. juni 2013 Aper er ikke kjæledyr vil du ha kjæledyr skaff deg en Hund eller katt. Det er alt jeg har og si 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Del Skrevet 24. juni 2013 Aper er ikke kjæledyr vil du ha kjæledyr skaff deg en Hund eller katt. Det er alt jeg har og si Greit nok, da trenger du ikke si mer. Så kan andre som har noe mer vettugt å komme med få si sin mening. Makan. Anonymous poster hash: 38eda...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aegon Targaryen Skrevet 24. juni 2013 #4 Del Skrevet 24. juni 2013 Greit nok, da trenger du ikke si mer. Så kan andre som har noe mer vettugt å komme med få si sin mening. Makan. Anonymous poster hash: 38eda...cad Aper er ikke kjæledyr. Og det at du vuderer det er direkte skammelig. Du burde faktisk skamme deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Del Skrevet 24. juni 2013 Aper er ikke kjæledyr. Og det at du vuderer det er direkte skammelig. Du burde faktisk skamme deg. Jeg kommer aldri til å skaffe meg ape om det er ulovlig, det er derfor jeg spør. Har hørt at det er lovlig i enkelte land, og ulovlig i andre land. At du synes det er skammelig å spørre om slikt sier vel strengt tatt mer om deg enn meg. Du fremstår som direkte usmakelig slik du argumenterer. Men her på KG er man jo blitt vant til slikt. I stedet for å svare ærlig og høflig på spørsmål, så benytter man like gjerne anledningen til å komme med personangrep og spydigheter. Anonymous poster hash: 38eda...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hyssingen Skrevet 24. juni 2013 #6 Del Skrevet 24. juni 2013 det er ikke lov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. juni 2013 #7 Del Skrevet 24. juni 2013 Ulovlig og av gode grunner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #8 Del Skrevet 25. juni 2013 Det er ulovlig. Og hvis du fortsatt vurderer det, så tenk på dyrets reise til landet vårt, hvordan har du tenkt å håndtere det? Og hva hvis apen blir syk? Det er nok ikke mange veterinærer her til lands som har kompetanse til å behandle en ape (eller andre eksotiske dyr). Og hva hvis Mattilsynet finner ut at du har ape? Da blir den mest sannsynlig avlivet.. Og en ting til, dette er et dyr som trenger stimuli, har du tid til å leke med den? Anonymous poster hash: 7c692...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #9 Del Skrevet 25. juni 2013 *sniff, sniff* Lukter Justin Bieber fan lang vei. Anonymous poster hash: 7cd3f...929 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murica Skrevet 25. juni 2013 #10 Del Skrevet 25. juni 2013 Her hvor jeg er, er det lovlig. Og jeg skjønner godt hvorfor de ikke er lovlig de fleste steder. Det er jævla vanskelige dyr å ha. Gjør du ikke alt 100% riktig, har mulighet til å la de være med artsfrender eller de blir utsatt for noe de ikke burde bli utsatt for så får man en mannevond liten sak med skarpe tenner. Skal ingenting til for å få de til å gå amok. Og de er litt som babyer, med tanke på at du kan aldri la de være alene, du trenger rett og slett barnepass om du skal på butikken. Ikke noe lett kjæledyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coconut100 Skrevet 27. juni 2013 #11 Del Skrevet 27. juni 2013 Mange apekatter har drept mennesker, anbefaler deg å se dokumentaren "farlige kjæledyr" trur jeg det heter som ligger på nrk. Da får du virkelig et innsyn om hvordan det er å ha en ape som kjæledyr. De lever blant annet kjempe lenge, i dokumentaren var iallefall en ape nesten 40 år. De angriper deg uten grunn, selv om du har god oppdragelse på den. Anbefaler deg virkelig til å se den dokumentaren, før du i det hele tatt vurderer å få deg ape. Dessuten er de ikke små hele livet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 1. juli 2013 #12 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er ikke lov, og med god grunn. Når de blir kjønnsmodne kan de bli helt krakilske, og de biter og klorer HARDT. Du kan ikke oppdra den på noen ordentlig måte heller, for de er små og søte når de er babyer, men så kommer villdyrinnstinktene. Da pisser de overalt og kan veldig lett ty til vold. De kan være søte i perioder, men det er ikke varig. Jeg har jobbet på et rehabiliteringssenter for dyr i Namibia, og der kom det ofte inn bavianer og slikeaper som hadde vært noens kjæledyr, og når de ble vanskelige ble de dumpa ute. De kunne ikke ordentlig apespråk og var ikke i stand til å klare seg selv ute. De var bare fryktelig aggressive, og det tok mye arbeid å rehabilitere dem. De kunne aldri slippes helt ut i det fri, men bodde etter hvert i gigantiske innhegninger (flere mil store) sammen med andre aper - etter å gradvis bli introdusert til andre trygge aper. Noen av dem var for usikre, og måtte bo i mindre innhegninger bare med noen få andre, men da fikk de i alle fall en sjanse til å overleve. En av apene hadde ikke lenger hale. En baviangutt. Halen, som de bruker til å balansere med, klatre med, bevege seg med. Eieren som hadde hatt ham som kjæledyr kuttet av ham halen som liten for å få plass til en bleie uten å måtte lage hull!!!! Aper blir ikke tamme på samme måte som andre dyr. De er ville innerst inne. Husker du Julius? Søt liten sjimpanse som var på tv og så så koselig ut der han gikk rundt med bleie og t-skjorte. Så ble han stor og kjønnsmoden og forvandla seg til en voldelig og farlig kar. Eller hva med apen på Friends-serien? Han var visstnok et helvete å filme med, og beit mange. Han var superfrustrert og putta inn i et unaturlig miljø bare for underholdningens skyld. Eksemplene er sikkert mange mer. I flere afrikanske og asiatiske land ser man dette ofte, folk skaffer seg et søtt kjæledyr og dumper det når ting går skeis. Nå er det blitt mer vanlig i den vestlige verden også, alle vil jo være annerledes og ha noe eksklusivt. Men det var nok en grunn til at Justin Bieber ikke gadd å hente ut apen sin igjen. Aggressive og voldelige kjæledyr som ikke kan oppdras er ikke noe for en superkjendis heller. Og hvordan skal du kunne gi en ape et miljø som er bra for den? Med masse trær å klatre i? Der jeg jobba tok vi med de yngste apene (de som ikke hadde vært kjæledyr, men mistet foreldrene sine, og som i en veldig kort periode måtte ha "menneskeforeldre" for å overleve), ut på klatretur, der de fikk gå mange kilometer og klatre i trærne. Da var de såpass avhengige av mennesker at de ikke stakk av, men kom tilbake etter å ha klatra litt. Hvordan skal du få det til å fungere i Norge? Hva skjer om han/hun stikker av? Og du står der midt i skogen og vet han ikke har noen forutsetninger for å overleve i norsk fauna? Hva om han blir syk, norske veterinærer aner ingenting om primatsykdommer, skal du da gå til en vanlig lege? Ville dyr bør forbli ville dyr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #13 Del Skrevet 1. juli 2013 Aper er ikke kjæledyr. Og det at du vuderer det er direkte skammelig. Du burde faktisk skamme deg. så da burde justine bieber skamme seg? Anonymous poster hash: c7f2b...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 1. juli 2013 #14 Del Skrevet 1. juli 2013 så da burde justine bieber skamme seg? Anonymous poster hash: c7f2b...3f5 Jepp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 1. juli 2013 #15 Del Skrevet 1. juli 2013 Farfar hadde en apekatt som kjæledyr. Farmor var ikke helt fornøyd, da apen hadde lett for å gjøre fra seg alle steder den ikke skulle gjøre det. Ble donert til en dyrehage. Det er ikke tillatt lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #16 Del Skrevet 1. juli 2013 Mange apekatter har drept mennesker, anbefaler deg å se dokumentaren "farlige kjæledyr" trur jeg det heter som ligger på nrk. Da får du virkelig et innsyn om hvordan det er å ha en ape som kjæledyr. De lever blant annet kjempe lenge, i dokumentaren var iallefall en ape nesten 40 år. De angriper deg uten grunn, selv om du har god oppdragelse på den. Anbefaler deg virkelig til å se den dokumentaren, før du i det hele tatt vurderer å få deg ape. Dessuten er de ikke små hele livet sitt. Den har jeg sett, og det var riktignok sjimpanser det var snakk om her, men likevel en tankevekker på hvor farlig det kan være. Må vel innrømme at jeg aldri har hatt seriøse intensjoner om å skaffe meg en apekatt, men det er jo litt interessant at dette faktisk er lovlig i enkelte land..... Anonymous poster hash: 38eda...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #17 Del Skrevet 2. juli 2013 Vil du ha ape så får du bosette deg i Asia. Anonymous poster hash: 4ba23...f96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 2. juli 2013 #18 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har også ønsket meg ape, men kjenner en som hadde 2, og det var helt umulig. Var en hanne og en hunne. Hannen skulle bare dominere over dama, pisset henne ned, beit og var helt umulig, det er ikke akkurat tamme kosedyr. Så det var ikke lenge han hadde dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå