Gå til innhold

Bidrag etter fylte 18

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Barnet mitt blir 18 år i høst og skal gå siste året på vg i vinter. Bidraget til meg fra far forsvinner naturlig nok. Men avkommet har anledning til å søke om utvidet bidrag for siste skoleår.

Vi har vært hos NAV og hentet papirer. Men det er helt umulig å skjønne noe av det de sier og de svarer på helt andre ting enn vi har spurt om..

Så derfor prøver vi her. Er det lurt at jeg (mor) fyller ut papirene og søker på vegne av barnet. Nå før fylte 18 år. Eller kan barnet fylle ut selv og søke, nå før fylte 18?

Eller bør vi vente til 18årsdagen og så la barnet søke selv..?

Må vi betale for dette? (Ellers skal det jo betales når man endrer på noe med bidrag, vi har hatt bidraget gjennom NAV i alle år)

Og vil barnet få det samme utbetalt som jeg har fått? Eller regulerer de automatisk det barnet skal ha i henhold til fars lønn osv?

På forhånd takk så mye. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Burde man ikke ha privat avtale på dette? Hvor far betaler samme summen, bare til barnet og ikke til deg. Da jeg ble 18 fikk jeg 4000 i måneden av han i bidragspenger, til jeg ble ferdig med VGS. Tror det er ganske vanlig å avtale internt

Gjest Marmot
Skrevet

Barnet skal søke selv, og kan fint gjøre det før fylte 18.

Skrevet

Barnet må søke selv, du som mor kan ikke gjøre det. Er visst litt merkelige spørsmål hun må svare på, feks om hun er samboer med far ol :fnise:

Tror det må betales ett rettsgebyr på dette og, som ellers.

Etter 18 beregnes vel bidraget ut fra hva ungen har tjent, å så deles beløpet på to, en part på hver av foreldrene. (tror jeg)Har hørt at mange må ut med mye mer i bidrag dette siste året, enn hva dem har betalt før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget av mamma til å søke, og jeg ble utrolig sint. Ente med at vi heller ble enige om en avtale, der pappa skulle spytte inn litt penger i mnd når jeg trengte det.

Anonymous poster hash: 25979...f13
Gjest Gjest
Skrevet

Sprikende svar ser jeg. Hva mener du med beregnes etter hva barnet har tjent? Barnet går på vg skole og har ikke inntekt overhodet, bortsett fra skattefri sommerjobb nå i sommer, der det er snakk om under 10 tusen.

Barnet bor hjemme hos mor og får dermed mat, klær og lommepenger som før, da skal jeg vel ikke betale barnet bidrag i tillegg.

Skrevet

Sprikende svar ser jeg. Hva mener du med beregnes etter hva barnet har tjent? Barnet går på vg skole og har ikke inntekt overhodet, bortsett fra skattefri sommerjobb nå i sommer, der det er snakk om under 10 tusen.

Barnet bor hjemme hos mor og får dermed mat, klær og lommepenger som før, da skal jeg vel ikke betale barnet bidrag i tillegg.

Det jeg mener er at hvis barnet har tjent mye, så kan bidraget reduseres. Men, har ditt barn ingen/lite inntekt, så har det ingen innvirkning.

At bidraget deles i to? La oss si at en ungdom på 18 er beregnet å koste 8000 i måneden, da deles det i to, ergo 4000 pr forelder. Mest sannsynlig bidrar du med ca det samme, uten at du direkte betaler bidrag. Bare fortsetter å forsørge barnet. Men, hadde barnet flyttet hjemmefra, kunne hun søkt dere begge om bidrag, å fått likt beløp fra begge.

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg mener er at hvis barnet har tjent mye, så kan bidraget reduseres. Men, har ditt barn ingen/lite inntekt, så har det ingen innvirkning.

At bidraget deles i to? La oss si at en ungdom på 18 er beregnet å koste 8000 i måneden, da deles det i to, ergo 4000 pr forelder. Mest sannsynlig bidrar du med ca det samme, uten at du direkte betaler bidrag. Bare fortsetter å forsørge barnet. Men, hadde barnet flyttet hjemmefra, kunne hun søkt dere begge om bidrag, å fått likt beløp fra begge.

Akkurat, slik ja. Jeg bidrar nok med fire lapper og en del mer.... ;) Ingen grunn til å flytte hjemmefra heller da skolemuligheter er fine her. Og det er snakk om kun siste året på vg. Jeg regner med ståkarakterer i alle fag, og etterpå er det jo studielån/jobb og slikt.

Utrolig vanskelig å finne ut saksgangen i sånt. Og en stabel med papirer vi ikke fatta bæret av. *sukk*

AnonymBruker
Skrevet

Eks og jeg har privat avtale. Med eldste så fortsatte han å betale beløpet som vi regnet ut på bidragsveilederen.

Datteren vår så for seg at hun skulle få bidraget til forbruk, noe far hadde foreslått, men det gikk ikke jeg med på. Selv om de blir 18 så koster de like mye å ha i hus som når de er 17 år og 363 dager. Hun kunne så klart fått bidraget og betalt for seg men da hadde hun nok gått i minus hver måned.

Anonymous poster hash: 6d714...239
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Han/hun må søke selv etter han/hun har fylt 18. Jeg fikk avslag på søknaden fordi jeg søkte 2 uker før jeg fylte 18

AnonymBruker
Skrevet

Det å søke om utvidet barnebidrag vil ødelegge forholdet mellom faren og "barnet" ditt som faktisk ikke er et barn lengre.

Lag en privat avtale i stedet og ikke tving sønnen/dattera di til å gjøre noe h*n ikke har lyst til.

Anonymous poster hash: c8dd9...ff7
Gjest Gjest
Skrevet

Bidraget til meg fra far forsvinner naturlig nok.

Unnskyld meg, men jeg håper da virkelig ikke bidraget har gått til deg slik du skriver, men til barnet. Til din konto, ja, men likevel til å forsørge barnet!

Og hvorfor kan ikke "barnet" jobbe ved siden av siste år på vgs og dermed bidra noe til å forsørge seg selv? En selvfølge spør du meg!

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg søkte selv om barnebidrag fra pappa etter at jeg fylte 18 og gikk på vgs :) det er kjempeenkelt og jeg betalte ingenting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...