Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Duftlys
Skrevet

Hvilken alderforskjell har dere mellom nr 1 og 2 ? Hva mener du er den mest ideelle aldersforskjellen og hvorfor? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 3 år mellom mine og jeg syns det er fint. De er tett nok i alder til at man kan finne på ting som passer for barna sammen, men langt nok fra hverandre til at eldste er selvstendig og man ikke får to "fangunger".

Jeg syns også at det gjerne er fint med mindre aldersforskjell, men jeg tror det kan være mer slitsomt de første årene, men at man kan få mer igjen for det siden.

Skrevet

Eldste var 2 år og 8 månadar når nr 2 kom. Då syns me det var på høg tid at ho blei storesøster. Så hadde me prøvd i 6 månadar og.

Nr 2 blir storesøster om 3 månadar, då vil ho vere 23 månadar. Syns ho er litt lita ennå (krever meg mykje), så no er eg glad me faktisk brukte sju månadar på å lage nr 3...

Så er også første og andremann litt ulike i vesen. Men to-2,5 år er vel bra, tenker eg.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

3år mellom.

Helt perfekt for oss!

Største var veldig selvstendig da hun ble storesøster. Klarer fint å kle på seg på egenhånd, gå på do og tørke seg selv etc..

Forstår ting bedre enn en toåring F.eks, så det er enkelt å forklare henne ting og inkludere henne. Som jeg tror er viktig for å forhindre sjalusi.

Hun kan hjelpe med mating (flaske), leker med minsten etc

Endret av Magdalene
Skrevet

Blir 16mnd her. Aner ikke hva som idèelt, men finner snart ut hvordan det er å ha to tette.

Angret litt etter å ha tilbakt helga med tvillinggutter på 2 år, men nå må det jo stå til. Så at foreldrene til tvillingene hadde liten tid til hver unge, og det var slitne foreldre, mye sutring og "lettvinte" løsninger, men det varierer jo selvfølgelig fra familie til familie.

Skrevet (endret)

18 mnd i mellom 1 og 2 her :)

Hadde sett for meg å begynne prøvingen når lilleputt hadde blitt 2 år, men her klaffet det visst en god stund før ;)

Endret av ara
Skrevet

Litt over 3 år her. I utgangspunktet veldig allright mtp det praktiske, men storesøster har ikke taklet overgangen så godt. Det har vært en del sjalusi, også kom jo lillesøster midt i den verste løsrivningsfasen hennes. Det har gjort henne til en veldig mammadalt, og hun var veldig "baby" selv også den første tiden etter at lillesøster kom - tisset på seg igjen, skulle plutselig ha hjelp til påkledning (som hun har gjort selv siden hun var 2), ville ikke spise m.m. Men nå, etter et år, har det løsnet veldig. Mye morsommere for begge nå som lillesøster er mer mobil, kommunsierer mer og er med på litt bøll. ;) Jeg tror nok de kommer til å få mye glede av hverandre fremover. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Mine tre eldste kom tett som hagl, som det heter. Det var mindre enn ett år mellom hver, de var ikke planlagt, men det ble nå sånn. Det var slitsomt, men når man står midt oppi det, greier man det utroligste. Men jeg vil fraråde andre å få barn så tett :).

Gjest Duftlys
Skrevet

Da har jeg fått bekrefta det mange andre har sagt til meg også :biggrin: Flere har sagt til meg det er så ideelt med 3 år forskjell på de. Tenker det er lurt selv. Kjenner folk som har fått 3 barn på 4 år, og jeg fatter ikke det går an! Respekt sier jeg bare!

Gjest Eurodice
Skrevet

Da har jeg fått bekrefta det mange andre har sagt til meg også :biggrin: Flere har sagt til meg det er så ideelt med 3 år forskjell på de. Tenker det er lurt selv. Kjenner folk som har fått 3 barn på 4 år, og jeg fatter ikke det går an! Respekt sier jeg bare!

Du ser vel av mitt innlegg at det går an. Den første var ikke fylt to år, den andre ikke ett år da den tredje ble født :).

Gjest Duftlys
Skrevet

Du ser vel av mitt innlegg at det går an. Den første var ikke fylt to år, den andre ikke ett år da den tredje ble født :)

Alt er mulig:)

Gjest Magdalene
Skrevet

Du ser vel av mitt innlegg at det går an. Den første var ikke fylt to år, den andre ikke ett år da den tredje ble født :).

Ja, selvfølgelig går det ann, men det er jo greit å kunne leve og nyte underveis også. Ikke bare stresse (greit det bare er for noen år altså, men det er verdifulle år).

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja, selvfølgelig går det ann, men det er jo greit å kunne leve og nyte underveis også. Ikke bare stresse (greit det bare er for noen år altså, men det er verdifulle år).

Jeg koste meg med barna mine, jeg. Det var ikke dem det var stress med, men alt mulig annet som måtte gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger at det skal bli ca 3år mellom, kanskje litt mer. Tenker at det er ideelt for oss. Mange som har anbefalt ca denne aldersforskjellen av venner med to barn:)

Anonymous poster hash: 50b63...3ff
Gjest Hyssingen
Skrevet

Det er 7 mellom meg og søsteren min. Alt for stor alderforskjell.

Skrevet

Jenta mi var 2 år og 3 mnd når lillebror kom. Passa oss veldig fint. Blir ca 3 år til nestemann :)

Gjest Duftlys
Skrevet

Det er 6 år mellom meg og søstra mi. Syns det og var en fin alderforskjell jeg. Vi har hatt stor glede av hverandre bestandig, men var ikke sånn veldig masse med hverandre da jeg var tenåring da. Men uansett alltid gode venner!

Skrevet (endret)

Her blir det nok ca. 3,5 år mellom nummer en og to. Hadde jeg hatt utdannelse og jobb på plass, så hadde det nok blitt 2,5 år mellom ungene, men nå må vi nesten prioritere å få lagt ting litt bedre til rette først. :) Hadde jeg derimot hatt mer enn ett år igjen av utdannelsen, så hadde vi sannsynligvis fått nummer to nå også hadde jeg bare tatt et til permisjonsår fra studiene da jeg synes 4-5 år er for mye.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Jeg har fått tre barn på 3,5år, og jeg syns det egentlig funker helt supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...