AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Vi har en bichon frisee, og det jeg lurer på er om den kan skade ett barn(5 år) noe særlig, eller om det kun blir som ett bitt fra en katt. Hunden er nå 1 år, og blir herjet mye med. Anonymous poster hash: 88f91...0b0
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Alle hunder kan gjøre stor skade. Spillet ingen rolle om det er en liten eller stor hund 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Alle hunder kan gjøre stor skade. Spillet ingen rolle om det er en liten eller stor hund Hvor stor skade da i verste fall?Den er jo kun 3 kilo. Kan en liten hund gjøre større skade enn en stor katt? Anonymous poster hash: 88f91...0b0
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Hvor stor skade da i verste fall?Den er jo kun 3 kilo. Kan en liten hund gjøre større skade enn en stor katt?Anonymous poster hash: 88f91...0b0 Den kan gjøre større skade enn en katt...det kommer jo an på hvor aggressiv katten er. En hund kan drepe et barn uansett om den bare er 3 kg, om den går inn for det.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Den kan gjøre større skade enn en katt...det kommer jo an på hvor aggressiv katten er. En hund kan drepe et barn uansett om den bare er 3 kg, om den går inn for det. Men hvordan kan en hund på 3 kilo drepe ett barn på 20 kilo? Anonymous poster hash: 88f91...0b0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Du er redd for at hunden skal bite barnet fordi ungen er voldsom og herjer med bikkja? Hvorfor ikke lære ungen litt respekt for dyr og la hunden få lov til å være i fred, så slipper du å være nervøs for at hunden skal bite. Anonymous poster hash: 5fd16...97e 22
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Men hvordan kan en hund på 3 kilo drepe ett barn på 20 kilo?Anonymous poster hash: 88f91...0b0 Ett hardt bitt på "riktig" sted er nok. Dette handler ikke om hvor liten eller stor hunden er 1
LedigNavn Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Barnet skal selvsagt ikke få lov til å herje med hunden. Hvor stor skade hunden kan gjøre på barnet burde virkelig ikke være en problemstilling i utgangspunktet! 4
Gjest Hyssingen Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 En chihuahua maltrakterte ansiktet til en unge i nabobygda for noen år siden, så både en liten hund og en katt kan gjøre stor skade. Klørne til katter er muligens ikke livsfarlig, men den kan lett gjøre stor skade på både øyne og ansikt. Stod det ikke nettopp i avisen om en dame som hadde fått leppa bitt av av en liten hund? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Hunden er ikke et leketøy. Lær ungen å omgås dyr, så slipper du å bekymre deg. Anonymous poster hash: 7edad...c41 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Tenk om den biter ungen i ansiktet, da blir det store og stygge skader. Man skal behandle dyr med respekt, liten eller stor. Det er ikke sånn at man kan la barn (og andre) plage en liten hund bare fordi den ikke er så farlig som en stor hund. Ikke skjønner jeg hvor dette kommer fra at store hunder er så mye farligere enn små hunder. Det virker som folk flest tror det. Små hunder er som regel mye mere aggressive enn store hunder. Rasen spiller selvfølgelig inn, men alle hunder kan blir farlige om de blir tirret til det. Anonymous poster hash: c99cc...ab0 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Selvsagt kan den den. Hund er i utgangspunktet et dyr som ikke er tenkt å skal bo og omgås mennesker. den er et domestisert villdyr og avlet opp til å bli kjæledyr. Men instinktene ligger alltid i bunn, og selv den "snilleste" hun kan klikke og finne på djevelskap. Små barn og hund skal ALDRI, jeg gjentar, ALDRI være sammen uten tilsyn av voksne. Anonymous poster hash: 907eb...c22 4
Elanore Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Vanvittige spørsmål... For å la være å krisemaksimere, så kan vi understreke at risikoen ikke er stor. Likevel vil jeg si at dette er en risiko du tar på vegne av et barn, og da bør den være betydelig selv om den måtte være ganske liten sånn objektivt sett - dette har jeg ikke tall på. En hund kan drepe et barn - uansett størrelse. Alt her i verden er farlig, og alt kan ta livet av en, men det å vri og vende på det for å rettferdiggjøre denne risikoen, tror jeg ikke du får noe ut av... Det er ikke snakk om en leke av tvilsomt materiale du vurderer; det er snakk om et levende dyr med innmari skarpe tenner. Ja, hunden kan drepe barnet ditt om uhellet først er ute, og ja, det er en betydelig risiko her. At hunden din bare måtte være 3 kg, spiller ingen rolle. Du virker innmari fiksert på vekten, men har du tenkt over at skarpe tenner kan skade stygt uavhengig av hundens vekt? Bittkraft og forsvar mot bitt gjenspeiles ikke alltid realistisk gjennom kroppsvekt. Et bitt kan treffe strupen eller slå gjennom en pulsåre, f.eks... Det virker som du er ute etter å vri på det til å være ok, så jeg skal ta noen helt enkle eksempler for å forhåpentligvis åpne øynene dine litt... - lite bittsår, kanskje ett du ikke ser > infeksjonsfare > barn uten all verdens med forsvar mot infeksjoner > mulig risiko - hunden er uforutsigbar og angriper > risiko for alvorlig skade - barnet plager hunden > hunden blir agressiv > angrep > risiko - hunden setter seg selv i fare > barnet følger etter kjæledyret > risiko Liten hund (5-7(?) kg) drepte barn http://news.sky.com/story/1075803/mild-mannered-family-dog-killed-baby-boy Liten hund (1-3 kg) drepte barn http://www.igorilla.com/gorilla/animal/2001/pomeranian.html Baby i disse tilfellene, men det finnes garantert lignende historier som går på barn. Endret 24. juni 2013 av Elanore 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 Jeg spør ikke for å rettferdiggjøre tro dere meg, barna har blitt prentet inn med å behandle hunden med respekt, det er heller det at jeg ikke trodde en hund var noe farligere enn en katt( har vokst opp med katt) og er den så farlig som dere sier må vi kvitte oss med den. Tar ingen sjanser med barna, men kan ikke overvåke dem hvert sekund. Vi anskaffet oss nettopp en liten hund da jeg overtall trodde den ikke kunne skade barna med døden til følge.Anonymous poster hash: 88f91...0b0
Gjest Eurodice Skrevet 24. juni 2013 #15 Skrevet 24. juni 2013 Jeg spør ikke for å rettferdiggjøre tro dere meg, barna har blitt prentet inn med å behandle hunden med respekt, det er heller det at jeg ikke trodde en hund var noe farligere enn en katt( har vokst opp med katt) og er den så farlig som dere sier må vi kvitte oss med den. Tar ingen sjanser med barna, men kan ikke overvåke dem hvert sekund. Vi anskaffet oss nettopp en liten hund da jeg overtall trodde den ikke kunne skade barna med døden til følge.Anonymous poster hash: 88f91...0b0 Dette skriver du i hovedinnlegget: Hunden er nå 1 år, og blir herjet mye med. Hvem er det som herjer med hunden? Det er vel neppe noen andre enn barna dine. Det vitner ikke om respekt for hunden. 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #16 Skrevet 24. juni 2013 Jeg spør ikke for å rettferdiggjøre tro dere meg, barna har blitt prentet inn med å behandle hunden med respekt, det er heller det at jeg ikke trodde en hund var noe farligere enn en katt( har vokst opp med katt) og er den så farlig som dere sier må vi kvitte oss med den. Tar ingen sjanser med barna, men kan ikke overvåke dem hvert sekund. Vi anskaffet oss nettopp en liten hund da jeg overtall trodde den ikke kunne skade barna med døden til følge.Anonymous poster hash: 88f91...0b0 Hvordan i alle dager skjønte du ikke selv at et dyr med tenner kan gjøre ordentlig skade? Anonymous poster hash: 6af06...da0 3
Gjest Funky Punk Skrevet 24. juni 2013 #17 Skrevet 24. juni 2013 Sier ikke at hunden din er farlig. Sier heller at alle hunder kan være farlige. Det er da mange som har hund og barn. Om du ikke klarer å passe på så skjønner jeg ikke hvorfor du skaffet deg hund. Virker svært lite gjennomtenkt. Hva trodde du før du kjøpte hunden? At så lenge den er liten så kan jeg gå fra hund og barn og la de være alene i samme rom? 5
Gjest Lolita8 Skrevet 24. juni 2013 #18 Skrevet 24. juni 2013 Vi hadde hund av samme rase når jeg var kanskje... 7 år, og hun likte absolutt ikke å bli herjet med, og jeg er nok ganske sikker på at om ikke mamma hadde satt seg ned med meg å forklart at hunden IKKE er noe leketøy, så kunne det nok fort skjedd skader. Uansett hvor stor(eller liten) hunden er, så er det ikke et leketøy og har tenner på lik linje med andre større raser! Ta hensyn til at hunden vil ha fred, da unngår dere nok et uheldig scenario. 2
Leo Skrevet 24. juni 2013 #19 Skrevet 24. juni 2013 Jeg blir helt dårlig ved tanken på den lille hunden som blir herjet med av en drittunge. Hvordan kan du som forelder la dette foregå TS?Og selvfølgelig kan selv en liten hund skade et barn alvorlig. Ansiktsskader er vel det mest nærliggende, men hender og armer er selvfølgelig også utsatt. At hunden dreper barnet er vel heller lite sannsynlig, men bør jo absolutt ikke være noen aktuell problemstilling... 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #20 Skrevet 24. juni 2013 Du skaffet en liten hund fordi du tenkte at den ikke kunne skade barnet ditt alvorlig? For å slippe å passe på, da, eller? Så vidt jeg vet har små hunder større tendens til agressivitet enn store hunder, fordi de små føler seg mer sårbare og utsatt sammen med skapninger som ruver over dem. Til og med små barn ruver jo over en liten bichon. Jeg har en bichon selv, og hun er redd for barn. Jeg ser på kroppsspråket hennes at hun blir nervøs og usikker så fort et ustødig, uforutsigbart småbarn nærmer seg henne, derfor tar jeg henne også bort fra slike situasjoner. Hun ahr knurret mot et lite barn før, som kom mot henne på ustø ben med pekefingeren siktende mot øyet hennes, og jeg forstår henne godt. Hunder er ikke leketøy, og skal under ingen omstendigheter herjes med, uansett størrelse. Noen hunder gjør aldri noe mot herjende barn, men det betyr ikke nødvendigvis at hunden synes det som foregår er ålreit. Jeg vokste opp med en stor hund og flere søsken, og det var ingen grenser i forhold til hva vi barna kunne gjøre med hunden. Jeg husker mamma skrøt av at vi kunne ligge på den, lugge den, ta fra den maten osv, uten at den gjorde oss noen verdens ting, for den var jo så snill! Jeg er skikkelig sint på henne for at hun lot oss behandle den med så liten respekt, og for at hun tok sjansen på at den var så "snill" at den aldri kom til å gjøre oss noe. Hunder er dyr, og uforutsigbare i større eller mindre grad, helt avhengig av situasjonen. Jeg leste forresten et sted at så mange som 70% av bichon frisé har bitt sin egen eier. De er med andre ord en av de rasene som biter mest. Antagelig ikke fordi de er så mye mer agressive enn andre raser, men fordi de er så små og søte at de har større behov for å forsvare seg. Anonymous poster hash: fbb16...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå