AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg kan ikke ha soyamelk, og ønsker droppe rismelk pga dette med arsen-innhold(jeg bruker det som erstatning for kumelk pga intoleranse, så drikker jo endel). Dermed vil jeg bytte til havremelk til å ha over frokostblandinger, og har til nå forsøkt havregryn samt weetabix. Og; det smaker såpass fælt at det ikke er mulig å få ned. Jeg har prøvd det før også uten hell, men byttet jo da bare til rismelk siden jeg ikke var klar over dette med arsen. Noen som har gode tips til hvordan man kan tilvenne seg dette her, for "vanlig metode" via "spis litt av gangen" virker ikke :S Er det bedre om man lager havregrøt kanskje, enn å spise det kaldt? (ser nemlig for meg litt sånn limaktig konsistens siden melken jo er bittelitt tykk) Anonymous poster hash: 387a0...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Del Skrevet 24. juni 2013 Havremelk er ikke godt. Hva med mandelmelk? Jeg har ikke sett det til salgs i norske butikker, men du kan jo med enkelhet lage det selv. Anonymous poster hash: 5fa7d...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg kan ikke ha soyamelk, og ønsker droppe rismelk pga dette med arsen-innhold(jeg bruker det som erstatning for kumelk pga intoleranse, så drikker jo endel). Dermed vil jeg bytte til havremelk til å ha over frokostblandinger, og har til nå forsøkt havregryn samt weetabix. Og; det smaker såpass fælt at det ikke er mulig å få ned. Jeg har prøvd det før også uten hell, men byttet jo da bare til rismelk siden jeg ikke var klar over dette med arsen. Noen som har gode tips til hvordan man kan tilvenne seg dette her, for "vanlig metode" via "spis litt av gangen" virker ikke :S Er det bedre om man lager havregrøt kanskje, enn å spise det kaldt? (ser nemlig for meg litt sånn limaktig konsistens siden melken jo er bittelitt tykk) Anonymous poster hash: 387a0...91a Hva med å smaksette den? Om du skal ha den på frokostblanding så er vel bær og urter en ok ting å tilsette? Feks bringebær og mint + havremelk i en blender? Om det blir for tykt så vanner du litt ut. Aner ikke om havremelken er for smaksterk til at det fungerer, dog, men det er trikset jeg bruker for å skjule litt uffne smaker. Eventuelt (mer smaksterkt og derfor mer dekkende) nøttesmør. Peanuttsmør, macademiasmør og så bortetter etter smak. Du kan godt lage ditt eget om du er allergisk mot deler av innholdet. Blir jo litt mer kalorier i, men også en del protein. Anonymous poster hash: a46f9...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. juni 2013 #4 Del Skrevet 24. juni 2013 Ville prøvd å ta på litt syltetøy i grunn eller kanel! Kanel er jo bra for kroppen, og skjuler smaker når du tilsetter nok. Skjønner frustrasjonen, men selv bruker jeg rismelk og det smaker grusomt! Fortsatt ikke vendt meg til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Del Skrevet 24. juni 2013 TS her: Mandelmelk er godt ja, liker veldig nøttesmaker. Fant tilslutt mandelmelk på 1 økobutikk(og jeg har lett lenge), men de er jo fryktelig dyre! 50 kr for 1 pakke........Jeg har også lagd dette selv før i tiden, og tenker jeg ender opp med det. Smakstilsetting føler jeg blir litt snodig til frokostblanding - dvs; jeg tenkte på Stevia, men det smaker jo innmari syntetisk synes iallefall jeg(selv om jeg vet mange elsker det). Rismelk liker jeg ganske godt faktisk - men ser at det kan bli for merkelig for endel. Dog er merket vesentlig - er veldig forskjell på de ulike. Grunnen til at jeg dropper rismelk nå er at jeg ble oppmerksom på dette med arsennivåer(i "familie" med arsenikk) - og for meg som inntar det hver eneste dag(livet ut) så tar jeg ikke helt sjansen enda på å putte det i meg siden arsen er kreftflemkallende +++++. Soya går greit til kaffe dog - men ønsker ikke innta dette heller hver eneste dag. Det som er så dumt med disse erstatningene til eks varm saus ol - er at jeg synes soya blir for søtt/limaktig ved varmebehandling, havre gir gråfarge(og smaker jo havre) og rismelk er veldig søtt og vannete. Lett skal det ikke være Anonymous poster hash: 387a0...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. juni 2013 #6 Del Skrevet 24. juni 2013 TS her: Mandelmelk er godt ja, liker veldig nøttesmaker. Fant tilslutt mandelmelk på 1 økobutikk(og jeg har lett lenge), men de er jo fryktelig dyre! 50 kr for 1 pakke........Jeg har også lagd dette selv før i tiden, og tenker jeg ender opp med det. Smakstilsetting føler jeg blir litt snodig til frokostblanding - dvs; jeg tenkte på Stevia, men det smaker jo innmari syntetisk synes iallefall jeg(selv om jeg vet mange elsker det). Rismelk liker jeg ganske godt faktisk - men ser at det kan bli for merkelig for endel. Dog er merket vesentlig - er veldig forskjell på de ulike. Grunnen til at jeg dropper rismelk nå er at jeg ble oppmerksom på dette med arsennivåer(i "familie" med arsenikk) - og for meg som inntar det hver eneste dag(livet ut) så tar jeg ikke helt sjansen enda på å putte det i meg siden arsen er kreftflemkallende +++++. Soya går greit til kaffe dog - men ønsker ikke innta dette heller hver eneste dag. Det som er så dumt med disse erstatningene til eks varm saus ol - er at jeg synes soya blir for søtt/limaktig ved varmebehandling, havre gir gråfarge(og smaker jo havre) og rismelk er veldig søtt og vannete. Lett skal det ikke være Anonymous poster hash: 387a0...91a Da er løsningen maisennamel ol Da blir det ikke vannete mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 27. juni 2013 #7 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Er du i Sverige innimellom? Jeg pleier å hamstre mandelmelk når jeg er der, for den holder seg jo en stund. Tror det er ca 20 nok. Synes det er bedre enn kumelk. Bruker mandelmelk på havregryn, og så bruker jeg heller havremelk og soyamelk i matlagingen siden mandelmelken er litt vanskelig å få tak i. Endret 27. juni 2013 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Del Skrevet 27. juni 2013 Er det laktoseintolerant du er? Kan du ikke bare kjøpe laktosefri melk? Anonymous poster hash: 38178...a10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå