Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanskelig for innvandrere å snakke Norsk når de er i Norge? Når de bor i Norge? Jeg går om dagen på et kurs med fire utlendinger, og seks Norske. Vi sitter i et ganske lite rom, og her sitter de tre stykker å roper ut til hverandre på eget språk mens de ler høylytt. Det irriterer grenseløst! Ikke er jeg rasist, men de er i Norge og da er det vel mulig å snakke forbanna NORSK?!!!

Anonymous poster hash: cbb3f...566
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan spør om det samme når det gjelder Nordmenn i Spania.

Er det så vanskelig for Nordmenn og lære seg Spansk når de først skal bo i Spania ?

Når man flytter til et nytt land da må man lære seg språket dette gjelder både folk som kommer til Norge og Nordmenn som flytter til utlandet.

Untaket er Når det skjær mellom Norge, Sverige og Danmark vi forstår hverandre jo ganske bra.

Skrevet

Jeg kan spør om det samme når det gjelder Nordmenn i Spania.

Er det så vanskelig for Nordmenn og lære seg Spansk når de først skal bo i Spania ?

Når man flytter til et nytt land da må man lære seg språket dette gjelder både folk som kommer til Norge og Nordmenn som flytter til utlandet.

Untaket er Når det skjær mellom Norge, Sverige og Danmark vi forstår hverandre jo ganske bra.

Jeg er faktisk helt enig med dette. Det skal gå begge veier!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rett og slett uhøflig å snakke et annet språk med hverandre høylytt i et rom, når de andre ikke forstår dem. Dere aner jo ikke hva de sier, det kan jo være drittslenging for alt dere vet.

Kurslederen burde få en stopper for det, men h*n er vel redd for å blir stemplet som rasist vel...

Ellers så mener jeg at man burde lære seg språket i det landet man bor i, det bør være en selvfølge.

Anonymous poster hash: a906d...0f7
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rett og slett uhøflig å snakke et annet språk med hverandre høylytt i et rom, når de andre ikke forstår dem. Dere aner jo ikke hva de sier, det kan jo være drittslenging for alt dere vet.

Kurslederen burde få en stopper for det, men h*n er vel redd for å blir stemplet som rasist vel...

Ellers så mener jeg at man burde lære seg språket i det landet man bor i, det bør være en selvfølge.

Anonymous poster hash: a906d...0f7

Akkurat hva jeg skal frem til! De snakker ellers flytende Norsk, men tydeligvis er det vanskelig å holde seg til det når de er her.

Anonymous poster hash: f09ad...36e

AnonymBruker
Skrevet

Apropos nordmenn og Spania...

Veldig mange, ikke alle, men veldig mange, nordmenn som flytter til Spania om vinteren/hele året lærer seg faktisk spansk. Ikke nødvendigvis morsmål-flytende, men de kan kommunisere med hvilken som helst spanjol om mange rare ting.

Det er strengt talt forskjell på flyktning/innvandrer og pensjonist som ikke tåler kulde. Syns nå jeg. Jeg syns alle skal lære seg språket - definitivt! Men for integreringens del, for innvandrerens del, er det viktigere for han å lære seg norsk.

Men alle burde lære seg språket til det landet de flytter til.

Anonymous poster hash: 4f40b...b15
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du lokalspråket når du er i andre land?

Nylig satt jeg på bussen i Norge, og opplevde at bussjåføren kjeftet to turister huden full fordi i Norge skulle de snakke norsk. De prøvde å kommunisere på engelsk, men neida nå var de i Norge. Forhåpentligvis forsto de ikke hva sjåføren kjeftet for.

Håper virkelig at det bare er nordmenn som er så kravstore. Jeg ønsker ikke å dra til Italia i sommer for å oppleve å bli nedkjeftet for at jeg ikke snakker italiensk.

Anonymous poster hash: 451ce...bbe
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal dette også gjelde om f.eks jeg hadde flyttet til et annet land. Om jeg flytter til Spania skal jeg lære meg spansk om jeg skal gå kurs/skole/jobbe etc. Dette gjelder i mine øyne IKKE bare her i Norge, men noe man skal følge i andre land også.

ts

Skrevet

Det er jo forskjell på å bo et sted og å være turist.

Men; det er utrolig deilig å kunne snakke sitt eget språk i et annet land. Da jeg bodde i England så snakket vi absolutt norsk sammen når jeg var sammen med andre skandinaver. Men ikke når vi var sammen med andre som ikke forstod, så fremt de deltok i samtalen. Derimot så bryr det meg midt i ræva om folk i samme rom, som ikke deltar i samtalen, ikke forstår hva jeg sier.

Så konklusjonen blir altså, som med så mye annet; alt til sin tid.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med deg ts, for høflighets skyld bør de snakke norsk. Jeg jobbet et sted før, der det var mange innvandrere fra samme land, og de brukte også å snakke seg i mellom på sitt eget morsmål. Da ble ofte jeg som eneste nordmann på vakt sittende alene uten å forstå hva de snakket om. Er situasjonen sånn at noen blir utenfor dersom man snakker morsmål så bør man heller gå for norsk. Så kan de snakke sitt eget språk sammen etter kurset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg ts, for høflighets skyld bør de snakke norsk. Jeg jobbet et sted før, der det var mange innvandrere fra samme land, og de brukte også å snakke seg i mellom på sitt eget morsmål. Da ble ofte jeg som eneste nordmann på vakt sittende alene uten å forstå hva de snakket om. Er situasjonen sånn at noen blir utenfor dersom man snakker morsmål så bør man heller gå for norsk. Så kan de snakke sitt eget språk sammen etter kurset.

Det er slik det ikke skal være. De har så mange muligheter for å ta dette i de to pausene vi har foreksempel.. Ellers skal de sitte å hviske, plutselig rope, le, gøre med alt og ingenting.. Det er ikke snakk om mange dager jeg skal være her, men dette irriterer meg såpass allerede.

• Liker 1
Gjest Ozelot
Skrevet

Det som irriterer meg mest er når jeg er med utlendinger og de absolutt må bable på sitt eget språk.Spør om vi ikke kan ta det på norsk, men "det er så lett å slå om og vi må ta vare på språket vårt" og blablabla. Så går jeg der da, og ikke fortsår en dritt av hva de sier. Endte med at jeg ikke gadd å henge med de lengre :P

AnonymBruker
Skrevet

Apropos nordmenn og Spania...

Veldig mange, ikke alle, men veldig mange, nordmenn som flytter til Spania om vinteren/hele året lærer seg faktisk spansk. Ikke nødvendigvis morsmål-flytende, men de kan kommunisere med hvilken som helst spanjol om mange rare ting.

Det er strengt talt forskjell på flyktning/innvandrer og pensjonist som ikke tåler kulde. Syns nå jeg. Jeg syns alle skal lære seg språket - definitivt! Men for integreringens del, for innvandrerens del, er det viktigere for han å lære seg norsk.

Men alle burde lære seg språket til det landet de flytter til.

Anonymous poster hash: 4f40b...b15

Hva var forskjellen på flyktning og pensjonist? De som bare flykter fra kulde burde nå i hvert fall lære språket. At folk som flykter fra krig kanskje har andre ting å tenke på kan jeg godt forstå.

Uansett, hvor mange grupper av fastboende nordmenn i Spania snakker spansk med hverandre? Eller i andre land? Jeg kjenner ikke-norske medisinstudenter i Øst-Europa som har plukket opp flere norske ord og setninger rett og slett fordi studentene nesten bare omgås nordmenn og dermed bare snakker norsk.

Anonymous poster hash: e2b6a...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er på besøk hos min utenlandske familie, altså sammen med de jeg snakker norsk med til vanlig, snakker jeg norsk ved korte beskjeder ("Sender du potetene?" eller "Har du sett mobilen min?") og engelsk dersom vi skal snakke sammen over tid foran personer som ikke snakker norsk. Synes det er en grei mellomløsning.

Ellers er jeg enig i at innvandrere bør snakke norsk, men jeg synes det er langt viktigere at de behersker det godt enn at de skal snakke det seg imellom foran meg.

Anonymous poster hash: d28cb...053

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS.

På skolen vår hadde vi egen klasseregel om at vi BARE snakker norsk i klassen. Er ikke særlig gøy å sitte med en haug folk som prater noe man ikke skjønner bæret av.

Anonymous poster hash: 099f7...bd3
  • Liker 2
Gjest esmer
Skrevet

Føles vell ikke naturlig for dem å snakke norsk når alle fire kommer fra samme land.

Norsk er tross alt ikke morsmålet deres.

Hadde det ikke vært veldig unaturlig for deg å snakke engelsk med en nordmann, selv om nesten alle nordmenn forstår og kan snakke engelsk?

Skrevet

Føles vell ikke naturlig for dem å snakke norsk når alle fire kommer fra samme land.

Norsk er tross alt ikke morsmålet deres.

Hadde det ikke vært veldig unaturlig for deg å snakke engelsk med en nordmann, selv om nesten alle nordmenn forstår og kan snakke engelsk?

Jeg er helt enig i at det kan føles unaturlig å snakke engelsk med nordmenn.

men det føles veldig ekskluderende når man er den eneste i et rom som ikke forstår hva de andre ler av, og jeg synes man skal snakke et språk alle forstår av høflighet til dem man har rundt seg.

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Så lenge de kan norsk ser jeg ikke problemet. Jeg har bodd i utlandet i mange år og snakker norsk når jeg treffer andre nordmenn. Noen ganger har man behov for å snakke morsmålet sitt. Men er det andre tilstede feks på en kafe snakker vi språket her, men på et kurs ser jeg ikke problemet. Har aldri opplevd at noen bryr seg om at vi snakker norsk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er norsk, men kan skjønne de vil snakke sitt eget språk med de med samme morsmål. Har selv jobbet på ei bedrift med mange thailandske. De snakker med hverandre på sitt morsmål, eneste som irriterte er at det hørest som skikkelig kakling, men jeg forstår at de vil bruke morsmålet sitt med andre med samme morsmål. La de nå få gjøre det. De også snakker norsk til oss nordmenn..

Jeg hadde helt sikkert snakket norsk til andre nordmenn vist jeg hadde bodd i utlandet.

Anonymous poster hash: c56cf...97c
Gjest Gjest
Skrevet

Er du seriøs, ts? Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.. Altså, jeg er helt enig i at skal man bo i Norge, må man lære seg norsk! Men man da vel faen meg få lov til å snakke sitt eget språk hvor man vil, når man vil? Kanskje de folka som sitter å snakker morsmålet sitt med hverandre ikke vil at du ska vite hva de prater om, og da bare fordi du ikke skjønner en dritt så skal de ikke få lov til å snakke sitt eget språk? Latterlig.. Du sier de ler osv, og om det var du som sa det eller ikke er jeg ikke sikker på, men hvertfall så leste jeg noen si at det kan være drittslenging for alt man vet.. Tenkt på at kanskje det kan være vitser bare som blir helt rare om de ska bli fortalt på norsk, men på dems språk er morsomme? Nå får du faen meg gi deg og la folk snakke det de vil hvor de vil, og har du et så jævla stort problem med det så ta det opp med vedkommende som snakker sitt eget språk der og da, istedenfor å komme hit å syte!

Hilsen utlending (som snakker så å si perfekt norsk, bedre enn sitt eget språk faktisk, men samtidig prater sitt eget med familie og venner/bekjente hvor enn jeg møter dem)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...