Pusekatt Skrevet 14. april 2004 #1 Skrevet 14. april 2004 Jeg jobber veldig mye, og har ellers en travel hverdag med mann og tre barn. De siste mnd, men spesielt de siste to har jeg hatt mye vondt i hode. Det er en trykkende hodepine som er lokalisert fra over ørene og fremover. Min kjære har en teori om at dette kan være en slags bekymringshodepine eller noe slikt, som følge av at jeg ikke klarer å slappe av ordentlig når jeg ikke jobber. Dette høres (dessverre) nokså riktig ut, da jeg lett blir stresset når jeg ikke jobber - fordi jeg føler at jeg "må" jobbe. Jobber 10-18 timer i døgnet, stort sett. Noen som har gode tips til hvordan jeg kan bli flinkere til å slappe av, og forhåpentligvis bli kvitt hodepinen min?
Tusseline Skrevet 14. april 2004 #2 Skrevet 14. april 2004 Har vært borti noe lignende selv- og ja, det er utrolig plagsomt. Det jeg vil råde deg til, er å ta kontakt med legen. Lykke til!
Ra|cer Skrevet 14. april 2004 #3 Skrevet 14. april 2004 Ta kontakt med lege! Ellers må du bare prøve å slappe av.. Har en mor med samme problem, hun fikk ikke sove på nettene og var stresset og bekymret på dagtid. Det endte opp med at hun fikk sovepiller slik at hun hverttfall slappet av på natten! Men oppsøk lege! Lykke til og God bedring! :-)
Twigi Skrevet 14. april 2004 #4 Skrevet 14. april 2004 Det er klart at du må ta denne hodepinen på alvor. Men det hjelper ikke med hodepinetabletter hvis ikke du finner og fjerner/reduserer årsaken til problemet. Jeg for min del har tro på kiropraktor mot hodepine, stressnakke og bekymrede skuldre.... det hjelper meg! Hvis du tror at bekymring/stress kan være årsaken, må du se på hverdagen din. Ligger du våken om natten fordi du tenker på alt du skulle ha gjort? Jeg løser (ihvertfall delvis ) det problemet på flere måter. 1) Lag liste over alt du kommer på som skulle vært gjort. Bursdagskort som skal sendes, ringe på forsikringer, betale regninger, huske dopapir, ringe på rørlegger, kjøpe nye joggesko til minstemann, hente tøy på renseriet, legge bort vintertøy,..... NB: Lager ikke denne lista for å gi deg mer stress men som eksempel på ting jeg ihvertfall blir stressa av. Cluet er altså å skrive det ned. Da behøver du ikke bruke masse ekstra mental kapasitet på "nå må jeg for all del ikke glemme....." 2) I de verste periodene lønner det seg å ha blokk og penn på nattbordet. Da kan du skrive ned det du kommer på rett før du sovner (for da er alle problemer merkelig mye større enn ellers), så kan du slappe av når du vet at det ikke går i glemmeboka 3) lag en prioritet av alle tingene du har skrevet opp. Hva er helt avgjørende kritisk viktig, hva kan utsettes til senere, hva kan andre familiemedlemmer få ansvaret for...... Hva kan gjøres med en gang, og hva krever mer planlegging. 4) Ha et eget lager med passende bursdagskort, gavepapir og bånd, et lite gavelager - da slipper du ut å kjøpe hver gang du plutselig kommer på at noen skulle hatt en hilsen ....ja, da er jeg egentlig over på FLyLady tipsene, og de kan du heller se på linken "Hus, hjem og hage" Det handler om hvordan du tar tilbake kontrollen over hus og hjem og hverdagens stress. Anbefales: http://www.flylady.net/ Men hovedpoenget er altså: SKRIV LISTER!
Gjest Vega Skrevet 14. april 2004 #5 Skrevet 14. april 2004 Uansett om du blir kvitt hodepinen din i første omgang, bør du sørge for å ikke komme i samme stress-modus igjen. Hva med å begynne med yoga, meditasjon eller pusteøvelser? Gå turer, og ha tid til deg selv. Få mannen din til å stille opp mer, og sett barna til å hjelpe til - støvsuging, trappevask, rydding osv.. Kanskje du trenger en kortere sykemelding, og time hos kiropraktor, i første omgang. Hodepinetabletter kan føre til hodepine, dersom du har benyttet deg av det. Kanskje du må tåle litt mer rot hjemme, samt at alle bidrar for å holde orden. Selv en seksåring kan ta trappevask /vindusvask... (bare du viser hvordan) Lister, som en foreslo - er også en fin måte å holde oversikta på. Husk at du er deg - og ikke en som skal holde alt på plass og alt i orden - det skal være et felles ansvar. (men da må du slippe taket...og la andre komme til...) Ditt ansvar er primært å ta vare på helsa di og deg selv.
Pusekatt Skrevet 14. april 2004 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2004 Tusen takk for mange gode tips allerede! Må tilstå at jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det som blir skrevet her :oops: Er flink til å legge lista høyt, og konstant smårydde hjemme f.eks. Tror nok jeg skal bestille time hos kiropraktor eller naprapat (har funnet en helt fantastisk flink naprapat som jeg gikk til før) snart! Tar gjerne imot flere tips også, hvis noen har det!
vackraflickan Skrevet 14. april 2004 #7 Skrevet 14. april 2004 Kjenner meg igjen... Tidligere begynte min dag kl7 og det gikk i ett til kl23 med studier og jobb. Jeg klarte heller aldri slappe av. Selv ikke de gangene jeg hadde de til det. Da fikk jeg dårlig samvittighet for alt jeg burde ha gjort. Jeg hadde ferie en gang på fire-fem år. I dag er jeg blitt mye fllinkere til å slappe av. Det var ikke lett. Men etter et par innleggelser på sykehus måtte jeg bare skjerpe meg. De rådene du har fått virker veldig bra. Rutiner i hjemmet er viktig. Er det pent og rent legger man seg med mye bedre samvittighet enn om kjøkkenbenken er full, klesvasken renner over etc. Jeg bruker rydde før jeg drar hjemmefra om morgenen og før jeg går og legger meg. Det gjør at det er ryddig hos oss og at man slipper vaske kjøkkenet før man skal lage mat. Jeg har en bok hjemme som jeg fikk i gave. Den er om hvordan man skal strukturer livet sitt slikt at man slipper stresse. Den heter noe sånt som 'Hvordan gjøre ALT man har lyst til' Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Kiropraktor eller naprapat høres ut som en meget bra ide. Jeg har gått til en dyktig kiropraktor som fjernet alt jeg hadde av smerter. Kiropraktorer har en god del mer utdannelse enn naprapat (som er tror er 3 år). Men en naprapat kan nok hjelpe deg mye. Stress fører ofte til anspenthet og fjerner du dette hjelper det nok mot hodepinen. Smertestillende tar nok smerten, men ikke årsaken til den. Det er den du må fjerne.
Fru Blå Skrevet 14. april 2004 #8 Skrevet 14. april 2004 Det hørest ut som om du kanskje har spenningshodepine, se link http://www.lommelegen.no/art/art1312.asp
LaToya Skrevet 14. april 2004 #9 Skrevet 14. april 2004 Hei. Har ikke lest alt hva folk har svart, men et tips jeg prøver å følge er at man setter seg kun ET mål hver dag som man skal gjøre. Normalt har man tusen ting man burde gjort og skjeldent får man gjort alt og blir mer stressa. Ikke sett deg for høye mål/forventninger til hva du skal gjøre. Det kommer faktisk en dag i morgen også ...... trekk pusten inn, i dag skal jeg kun gjøre X deretter skal jeg kose meg med mann og barn. Lykke til !
vackraflickan Skrevet 15. april 2004 #10 Skrevet 15. april 2004 Boken jeg skrev om heter 'Kunsten å få gjort ALT' og er skrevet av Dawna Walter. Gir tips om organisering og minner deg på å gjøre en del rutiner som er lett for at går i glemmeboken. Har man livet under kontroll er det lettere å slappe av. Det er ikke lett å slappe av når man vet det er ting man burde få gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå