AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #21 Skrevet 24. juni 2013 Synes det er rart at folk bruker noe helt sinnsykt med penger på bryllupsreisen! Det virker som om dere bruker mer penger på reisen enn på forlovelsesringer, gifteringer og brudekjole til sammen! Kan man ikke være like mye nygift en uke på Gran Canaria? Anonymous poster hash: 84d3d...093 Stemmer i med deg AB... synes det er helt vannvitige summer - lurer på forholdet mellom bryllupsreisebudsjett og bryllupsfestbudsjett er? Ville følt det veldig ego å kjøre på med dyrere bryllupsreise enn hva vi bruker på selve bryllupet. Anonymous poster hash: b98a2...9d1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #22 Skrevet 24. juni 2013 Jeg ville glatt brukt mye mye mer penger på bryllupsreisen enn på ringer, kjoler og alt dill dall i bryllup. Synes det er mer fornuftig å bruke 100.000 på en opplevelse som varer i 3 uker enn å bruke 100.000 på en fest en kveld. Anonymous poster hash: f0165...419 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #23 Skrevet 24. juni 2013 Vurderer Australia, men sliter med å komme under 100.000 på turene jeg ser på, og da uten lommepenger,... KAN bruke mer, men da begynner det å føles ufornuftig egentlig... Ohoiii... og hva legger dere i bryllupet da? Anonymous poster hash: b98a2...9d1
Anglofil Skrevet 24. juni 2013 #24 Skrevet 24. juni 2013 Synes det er rart at folk bruker noe helt sinnsykt med penger på bryllupsreisen! Det virker som om dere bruker mer penger på reisen enn på forlovelsesringer, gifteringer og brudekjole til sammen! Kan man ikke være like mye nygift en uke på Gran Canaria? Anonymous poster hash: 84d3d...093 Jeg innrømmer glatt at vi bruke mye mer penger på bryllupsreisen enn på hele bryllupet til sammen. Det kom på 86.000 kr, bryllupsreisen 100.000 kr. For å si det sånn: min brudekjole kostet 1000 kr. For meg var bryllupsdagen en viktig dag, vi prioriterte god underholdning til gjestene, fotograf og herlig mat. Men så ingen grunn til å bruke enda mer enn vi allerede brukte på vårt bryllup. Bryllupsreisen derimot var noe mer enn bare én dag, det var vår reise for livet, som vi antagelig ikke får ta igjen før om mange, mange år. Og jeg skammer meg overhodet ikke. Klart man er like nygift med en uke på Gran Canaria, men jeg har vært på Gran Canaria før, og strengt tatt ville vi virkelig slå i bordet når vi faktis hadde muligheten. Det er vel det dette handlet om for oss. Sparte i ett år etter bryllupet til reisen, så vi reiste jo ikke når vi var nygifte akkurat. Men for oss, og spesielt meg, er reising viktig, det er en viktig del av mitt liv. Reising og sparing til bolig er noen av de få ting jeg velger å prioritere. Og helt ærlig: mine medstudenter har kastet vekk penger på øl, røyk og festing i årevis, og jeg tviler ikke på at de har brukt opp titusenvis av kroner på nettopp dette. Jeg ser helt ærlig talt ikke problemet at jeg velger å heller bruke pengene mine på reising. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #25 Skrevet 24. juni 2013 Men en bryllupsfest er en fest for alle, hvor man spanderer mat og drikke på slekt og venner, mens å bruke 100.000 på seg selv - ja-det er jo..bare for seg selv. Anonymous poster hash: b98a2...9d1
Anglofil Skrevet 24. juni 2013 #26 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Men en bryllupsfest er en fest for alle, hvor man spanderer mat og drikke på slekt og venner, mens å bruke 100.000 på seg selv - ja-det er jo..bare for seg selv. Anonymous poster hash: b98a2...9d1 Mine gjester fikk fri bar, fire retters-middag, så mye kake de måtte begjære og live-musikk. De led med andre ord ingen nød. Hva er da i så fall problemet? Og jeg ser overhodet ikke problemet med å bruke mine egne hardt sparte penger på en reise til mannen min og meg. Ellers skal man si det også om de som velger å kjøpe egen bolig etter bryllupet? Det koster jo unektelig mye mer enn et bryllup. Mvh Yvonne Endret 24. juni 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #27 Skrevet 24. juni 2013 Tenkte mer på forholdet mellom hva man bruker på gjestene og hva man bruker på seg selv. Vi prioriterer også reising, men reiser alltid på budsjett, og har vel aldri brukt mer enn 15.000 pr.pers pr langtur. Med lommepenger. Gjør forsåvidt alt på budsjett. Lever fremdeles på studentøkonomi og har lavt forbruk og null kaffe-lattefaktor. Anonymous poster hash: b98a2...9d1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #28 Skrevet 24. juni 2013 Ja, er det ikke lov til å bruke sine egne penger på seg selv? Her må jo hver enkelt prioritere hva de synes er viktigst. og hv de har råd til. Anonymous poster hash: f0165...419 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #29 Skrevet 24. juni 2013 Du kan ikke sammenligne boligkjøp med bryllupesreise. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Men for all del, jeg ble bare litt overrasket over nivået på reisebudsjettene i tråden. Anonymous poster hash: b98a2...9d1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #30 Skrevet 24. juni 2013 Tenkte mer på forholdet mellom hva man bruker på gjestene og hva man bruker på seg selv. Vi prioriterer også reising, men reiser alltid på budsjett, og har vel aldri brukt mer enn 15.000 pr.pers pr langtur. Med lommepenger. Gjør forsåvidt alt på budsjett. Lever fremdeles på studentøkonomi og har lavt forbruk og null kaffe-lattefaktor. Anonymous poster hash: b98a2...9d1 Men du må jo forstå at alle ikke gjør som deg og lever som deg? jeg bruker mer enn 15000 på ferie utenom bryllupsreiser jeg (er singel og har ingen planer om å gifte meg), fordi det er noe jeg vil prioritere å bruke penger på. Så kan du bruke pengene dine på hva du føler for. Anonymous poster hash: f0165...419 3
Anglofil Skrevet 24. juni 2013 #31 Skrevet 24. juni 2013 Tenkte mer på forholdet mellom hva man bruker på gjestene og hva man bruker på seg selv. Vi prioriterer også reising, men reiser alltid på budsjett, og har vel aldri brukt mer enn 15.000 pr.pers pr langtur. Med lommepenger. Gjør forsåvidt alt på budsjett. Lever fremdeles på studentøkonomi og har lavt forbruk og null kaffe-lattefaktor. Anonymous poster hash: b98a2...9d1 Jeg ser fremdeles ikke problemet. Grunnen til at vårt bryllup ble billigere enn byrllupsreisen var fordi vi nedprioriterte "våre behov", jeg så ingen grunn til å ha en kjole til 10.000 kr, gjestene var førsteprioritet. Men blir det ikke dyrere, så blir det ikke dyrere. VI hadde satt av 100.000 kr til bryllupet også men når det ble billigere enn antatt er det lite å gjøre med det. Og selv om man velger å ha en dyr bryllupsreise så betyr ikke det at man velger å reise like dyrt ellers. Men jeg bruker nok glatt 20.000 kr eller mer når vi reiser på sommerferie, vi liker å kose oss skikkelig og bo bra. Det er vår luksus i en ellers sparsom hverdag. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #32 Skrevet 24. juni 2013 Jeg ville glatt brukt mye mye mer penger på bryllupsreisen enn på ringer, kjoler og alt dill dall i bryllup. Synes det er mer fornuftig å bruke 100.000 på en opplevelse som varer i 3 uker enn å bruke 100.000 på en fest en kveld. Anonymous poster hash: f0165...419 Hvordan kan kan det å bruke penger på en to/tre ukers reise for seg selv være mindre dill-dall enn en giftering eller forlovelsesring som man skal bruke hver dag resten av livet? Det høres heller ikke ut som om det er så veldig spennende reisemål folk velger seg. Opplevelsesmessig så er vel stranden på Maldivene eller Seychellene omtrent det samme som Kanariøyene... Anonymous poster hash: 84d3d...093 2
Anglofil Skrevet 24. juni 2013 #33 Skrevet 24. juni 2013 Du kan ikke sammenligne boligkjøp med bryllupesreise. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Men for all del, jeg ble bare litt overrasket over nivået på reisebudsjettene i tråden. Anonymous poster hash: b98a2...9d1 Boligkjøp er like egoistisk som en bryllupsreise, selv om det er to forskjellige ting, det var mitt poeng. Og for noen er det kanskje viktigere, eller like viktig, å reise, som å kjøpe bolig. For oss er bolig viktigere, men har man råd til noe slikt ser jeg virkelig ikke problemet med å prioritere en slik reise. Mvh Yvonne 1
CathFoto Skrevet 24. juni 2013 #34 Skrevet 24. juni 2013 Synes det er rart at folk bruker noe helt sinnsykt med penger på bryllupsreisen! Det virker som om dere bruker mer penger på reisen enn på forlovelsesringer, gifteringer og brudekjole til sammen! Kan man ikke være like mye nygift en uke på Gran Canaria? Anonymous poster hash: 84d3d...093 Vi bruker nesten seks ganger så mye på bryllupsreise som på brudekjole og gifteringer. Vi er mer opptatt av opplevelser enn ting, og vår store hobby er nettopp å reise. Ikke noe galt med Gran Canaria, men det er for oss et sted vi typisk har reist til om man vil bare ha en uke i solen og ikke reise langt. Når det gjelder bryllupsreise så ønsker vi at det skal være en spesiell tur, og oppleve noe mer enn bare sol, så da reiser vi til et av våre favorittsteder i verden og kombinerer det med et sted vi ikke har vært før.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #35 Skrevet 24. juni 2013 Men du må jo forstå at alle ikke gjør som deg og lever som deg? jeg bruker mer enn 15000 på ferie utenom bryllupsreiser jeg (er singel og har ingen planer om å gifte meg), fordi det er noe jeg vil prioritere å bruke penger på. Så kan du bruke pengene dine på hva du føler for. Anonymous poster hash: f0165...419 Klart folk bruker penger som de vil, men hvis du har lest tråder om bryllupsbudsjetter her inne og ser nivå og kommentarer når folk legger opp til litt dyrere bryllup, så ble jeg litt overrasket over nivå på reisebudsjetter. Det var altså forholdet mellom de to budsjettene som ble påpekt. For meg ble det litt ubalansert, men - klart folk gjør akkurat som de vil. Anonymous poster hash: b98a2...9d1
CathFoto Skrevet 24. juni 2013 #36 Skrevet 24. juni 2013 Stemmer i med deg AB... synes det er helt vannvitige summer - lurer på forholdet mellom bryllupsreisebudsjett og bryllupsfestbudsjett er? Ville følt det veldig ego å kjøre på med dyrere bryllupsreise enn hva vi bruker på selve bryllupet. Anonymous poster hash: b98a2...9d1 Bryllupsbudsjettet er nesten akkurat dobbelt så stort som bryllupsreisebudsjettet.
Anglofil Skrevet 24. juni 2013 #37 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Hvordan kan kan det å bruke penger på en to/tre ukers reise for seg selv være mindre dill-dall enn en giftering eller forlovelsesring som man skal bruke hver dag resten av livet? Det høres heller ikke ut som om det er så veldig spennende reisemål folk velger seg. Opplevelsesmessig så er vel stranden på Maldivene eller Seychellene omtrent det samme som Kanariøyene... Anonymous poster hash: 84d3d...093 Men nå er det ikke opp til deg å bestemme, og det er heller ikke din smak man går etter. Vi er forskjellige, tross alt. Forøvrig kostet våre ringer 8000 kr, men er verdt 22.000 kr fordi vi kjøpte dem på en reise. Ikke alle velger dyre løsninger fra/i Norge, men kan allikevel får et fint og flott bryllup allikevel. Mvh Yvonne Endret 24. juni 2013 av Yvonne
Apollo Skrevet 24. juni 2013 #38 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Ja, er det ikke lov til å bruke sine egne penger på seg selv? Her må jo hver enkelt prioritere hva de synes er viktigst. og hv de har råd til. Anonymous poster hash: f0165...419 Beklager feil tråd... Endret 24. juni 2013 av Apollo
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #39 Skrevet 24. juni 2013 Konsensus i denne (og tidligere tråder) er tydeligvis at det er greit å bruke penger på seg selv så lenge det er reising det er snakk om. Jeg lurer bare på hvorfor det å reise virker som å være en "akseptabel" måte å sløse penger på, mens fri bar, smykker, kjoler og transport for gjestene ikke er det. Når det er sagt er det jo selvsagt noen som gjør begge deler, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest brukere som skriver at pengene de sparer på "dill og dall" skal de bruke på reise for seg selv. Anonymous poster hash: 84d3d...093
Pingting Skrevet 24. juni 2013 #40 Skrevet 24. juni 2013 Nå har jo vi langt fra de største budsjettene i denne tråden, men bare sånn for å svare for vår del: vi justert budsjettet på bryllupsreisen ut fra hva vi har råd til etter at alt til bryllupet er betalt. Og da har det aldri vært snakk om å spare inn på bryllupet for å få råd til en finere reise, annet enn på ting som kun påvirker oss selv (dropper bl.a. hotell på bryllupsnatta, fancy bil på dagen, dyre ringer, morgengaver og denslags som ikke betyr noe for oss). Gjestene er førsteprioritet, de skal få masse god mat og drikke, fri bar, koselige lokaler, transport mellom vielsen og festen, og alt slikt. Hadde vi hatt for lite penger igjen til en skikkelig bryllupsreise etter alt dette, så hadde vi heller utsatt den, enkelt og greit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå