Gå til innhold

Trener jeg for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en veldig god rytme med treningen for tiden, og gleder meg til hver økt. Problemet er bare at jeg er redd jeg blir for ivrig...

Denne uka har sett sånn ut:

Mandag: Lett løpetur

Tirsdag: Løping

Onsdag: Styrketrening i sal (8-12 repetisjoner, 3 sett - baseøvelser for bein)

Torsdag: Fri

Fredag: Styrketrening med frivekter (hele kroppen)

Lørdag: Løping

Søndag: Svømming (kort økt) og løping

Så blir det styrketrening med frivekter igjen i morgen (har til vanlig tre økter styrketrening i uka).

Jeg merker jo på kroppen at jeg trener ofte, og er ofte støl i beina. Jeg kan bli ganske trøtt om kvelden, men samtidig er jeg jo opplagt nok til at jeg har lyst å trene igjen dagen etter.

Passer på å få i meg mye mat, særlig nok proteiner. Slanker meg ikke, vil bare bli sterkere og i bedre form. Gjerne opp i muskelvekt.

Må også nevne at jeg har trent 3-5 ganger i uka i mange måneder, så jeg har ikke plutselig satt i gang et slikt program.

Hvordan vil progresjonen bli om jeg fortsetter sånn? Kan løpingen gå ut over styrketreningen?

Anonymous poster hash: ee98b...f9e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida, det burde ikke være et problem så lenge du har bygget deg nokså gradvis opp over ett par måneder. Pass på at du har gode sko og god teknikk både på styrke og også på løpingen din. Oppsettet ditt er ikke så veldig optimalt mph å bygge styrke, det spørs hva mål du har egentlig, jeg ville vurdert å legge inn en til styrkeøkt og muligens kuttet ut styrke i sal da det ofte er ganske ueffektivt da man ikke får trent tungt nokk. Det viktigste skal være at man trives med den treningen man driver med. Jeg pleide selv å trene split før, og var halvredd for at cardio skulle "ødelegge", men ødelegge for hva egentlig? Mange av disse vektløfterene har jo helt tragisk kondisjon relativt sett, er det ikke viktigere å ha en funsjonell kropp som både er sterk og greier å gå opp en bratt bakke uten å hive etter pusten? Jeg løper selv 3x8-10 km i uka i tillegg til å trene endel supertung styrketrening, og stortrives med det. Det viktigste er å ha det gøy, ikke hør så mye på alle disse rådene man blir bombandert med i disse dager. Kos deg, resultatene får du etterhvert uansett.

Anonymous poster hash: 62cf5...7b1
Skrevet

Ser bra ut, det der! Ihvertfall så lenge mandagen er en lett trening, for jeg tror ikke det er lurt med 6 harde økter i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Edit: Ser at du vil fokusere på øking av muskelmasse. Da er dette ikke helt optimalt. Hvis du føler deg som nybegynner mhp styrketrening bør du velge helkropps program, og kjøre styrke 3 ganger i uka med muligens 1 lett cardio økt og 1 langkjøring.(+1 intervall eller lignende).

Når du føler du får teken bør du gå over til et halvkroppsprogram og heller kutte ned til 2 cardio økter i uka og ha 4 dager med styrke, dvs trene hver muskel 2 ganger i uka. Det finnes uendelig med sider om dette på nett.. gå inn på fitnessbloggen forumet for mer ;)

Anonymous poster hash: 62cf5...7b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...