Gå til innhold

Holder det å trekke wienerpølser/varme lett grillpølser som gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke helt klok på dette med varmebehandling og kjøtt; diverse jordmorråd/matportalen sier at man skal "varmebehandle alt kjøtt til 100 grader", og at røking ikke er god nok varmebehandling.

Nå blir jo ikke kjøtt 100 grader med mindre man svir det istykker i panna(eks en kyllingfilet eller hva enn) - så jeg lurer på;

noen som vet hvorvidt alle produsenter av pølser i Norge koker kjøttet tilstrekkelig på forhånd, og om det derfor er nok å bare trekke de i en 5-10 minutter så de blir varme(altså man varmebehandler de ikke særlig hjemme)?

Er ikke interessert i "hysteri"-svar - så er det sagt ;)

Anonymous poster hash: 3cae8...0d8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article366233.ece

Eller; ja altså, det jeg ville frem til var at dersom produsentene koker pølsene på forhånd så skal vel ikke listeria kunne oppstå slik det gjorde i disse pølsene her?

Og jeg trodde heller ikke noen solgte rå pølser - så jeg blir ikke helt klok på hvordan produsentene faktisk varmebehandler dem på forhånd.

Skrevet

Pølser kjøpt i butikk (altså vanlig wiener og grill) kan spises uten å varmes opp siden de ikke er rå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid spist kalde både grill- og wienerpølser uten å bekymre meg for dette, de er som Nerine_ sier, ikke rå.

AnonymBruker
Skrevet

Pølser kjøpt i butikk (altså vanlig wiener og grill) kan spises uten å varmes opp siden de ikke er rå.

Ja, det var dette jeg også trodde - men hvorfor fant de da listeria i norske pølser og trakk dem fra markedet- og hvorfor sier de at man må ha oppvarming på 80grader i 8 min(vanligvis anbefales jo 5 min for "perfekte pølser") i artikkelen jeg linket til?

Listeria skal vel ikke oppstå i kokt kjøtt?

Skrevet

Ja, det var dette jeg også trodde - men hvorfor fant de da listeria i norske pølser og trakk dem fra markedet- og hvorfor sier de at man må ha oppvarming på 80grader i 8 min(vanligvis anbefales jo 5 min for "perfekte pølser") i artikkelen jeg linket til?

Listeria skal vel ikke oppstå i kokt kjøtt?

Listeria kan oppstå i kokt kjøtt, f.eks etter holdbarhetsdato. Oppvarming av pølser går vel på at det er da de skal smake best.

AnonymBruker
Skrevet

Listeria kan oppstå i kokt kjøtt, f.eks etter holdbarhetsdato. Oppvarming av pølser går vel på at det er da de skal smake best.

Det vet jeg, men dette var ferske pølser som det jo sies i artikkelen - det ble testet hos mattilsynet, og ikke i gamle pølser eller pølser nært utløpsdato.

Det leder meg til å anta at de faktisk ikke ER tilstrekkelig kokt på forhånd, og at det da kan være en viss risiko med å spise dem kalde/ikke veldig godt oppvarmet.

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt er ikke vanlige grill- og wienerpølser rå i Norge, de er kokt på forhånd.

Og jeg vil tro at dette var deler av grunnen til at man trakk tilbake så store mengder med pølser, fordi man kan spise dem kalde. Ved oppvarming er det nok ikke noe problem i alle fall, selv ikke for gravide!

Anonymous poster hash: 184fa...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...