AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #1 Skrevet 23. juni 2013 Har spist lavkarbi i et års tid nå, uten å gå ned noe. Forrige helg spiste jeg en del kaker og pizza, og drakk vanlig øl. Iløpet av uken har jeg gått ned mellom 1-2 kg. I ukedagene har jeg ært streng på både kalorier og karbohydratene. Nå i helgen har jeg sprukket med vaffel og kake. Hvor mye skade tror dere denne utskeielsen denne helgen vil gjøre på vektnedgangen som endelig har kommet i gang? Og hvor lag tid vil det ta før kroppen er i lavkarbo-modus igjen?Anonymous poster hash: 81501...96d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #2 Skrevet 23. juni 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 81501...96d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Jeg klarer ikke svare på spørsmålet ditt, jeg kan så altfor lite om det til at jeg tør. Jeg burde lurer på hvorfor du har lagt om livsstilen din(altså: gått over til lavkarbo) uten egentlig å gjøre det? Det kan hende at du ikke har gått ned fordi kroppen din enda ikke har begynt å nære seg på fettet, istedenfor karbs. Jeg tror du burde prøve å forhindre nye sprekker. Da sier jeg ikke mure deg inne på rommet og aldri gå ut, men tenke litt over hvorfor du har lagt over til lavkarbo, og om den vaffelen faktisk er verdt å ødelegge hele livssstilen din.... Anonymous poster hash: 3e818...bf2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Jeg klarer ikke svare på spørsmålet ditt, jeg kan så altfor lite om det til at jeg tør. Jeg burde lurer på hvorfor du har lagt om livsstilen din(altså: gått over til lavkarbo) uten egentlig å gjøre det? Det kan hende at du ikke har gått ned fordi kroppen din enda ikke har begynt å nære seg på fettet, istedenfor karbs. Jeg tror du burde prøve å forhindre nye sprekker. Da sier jeg ikke mure deg inne på rommet og aldri gå ut, men tenke litt over hvorfor du har lagt over til lavkarbo, og om den vaffelen faktisk er verdt å ødelegge hele livssstilen din....Anonymous poster hash: 3e818...bf2 Hæ? Uten å egentlig å gjøre det? Jo, den vaffelplate er verdt det poenget var at ved forrige sprekk raste jeg ned et par kg, og da har ikke vekten rikket seg på et år. Så jeg lurte på om kroppen kanskje trenger forandring for å få noe å bryne seg på... Eller kanskje der bare var helt tilfeldig at vekten plutselig var lavere enn på lenge, 5 dager etter karbosprekk. Anonymous poster hash: 81501...96d
@Maja Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Dette blir litt synsing frå mi side, men trur du kan ha eit poeng. Har du samme kosthold over lang tid så er det ikkje uvanlig av vekta stagnerer/ stabiliserer seg. Slik at variasjon i karboinntaket ein gang i blandt kan ha positiv effekt. Men merk at det mest sannsynlig gjelder kun ein gang i bland, og ikkje kvar helg. Ellers kan du jo vurdere å stille spørsmålet inne på lavkarboforumet (lavkarbo.no), der er det fleire med lang erfaring Edit: Må bare sei at ei vaffelplate, eller eit par øl, ein sjelden gang ikkje ødelegger livsstilen. Konsekvensene avheng av kor ofte det skjer. Min egen erfaring: Eg kjem lett i ketose, og har utslag på stixen igjen innen eit døgn etter å ha drukke 3-4 øl. Skeier eg ordentlig ut med søtsaker og brød tar det eit par dager lengre. Endret 25. juni 2013 av @Maja 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Dette blir litt synsing frå mi side, men trur du kan ha eit poeng. Har du samme kosthold over lang tid så er det ikkje uvanlig av vekta stagnerer/ stabiliserer seg. Slik at variasjon i karboinntaket ein gang i blandt kan ha positiv effekt. Men merk at det mest sannsynlig gjelder kun ein gang i bland, og ikkje kvar helg. Ellers kan du jo vurdere å stille spørsmålet inne på lavkarboforumet (lavkarbo.no), der er det fleire med lang erfaring Edit: Må bare sei at ei vaffelplate, eller eit par øl, ein sjelden gang ikkje ødelegger livsstilen. Konsekvensene avheng av kor ofte det skjer. Min egen erfaring: Eg kjem lett i ketose, og har utslag på stixen igjen innen eit døgn etter å ha drukke 3-4 øl. Skeier eg ordentlig ut med søtsaker og brød tar det eit par dager lengre. Ja, er det jeg også tenker, at det virker litt logisk. Men er nok viktig at det ikke blir for ofte, og det kan fort bli litt skummelt og man kan kanskje legge lista for å skeie ut mye lavere, hvis det funket så bra "når jeg gjorde det forrige helg" Jeg har spurt der inne også, men ikke fått noe svar Anonymous poster hash: 81501...96d
@Maja Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Ja, er det jeg også tenker, at det virker litt logisk. Men er nok viktig at det ikke blir for ofte, og det kan fort bli litt skummelt og man kan kanskje legge lista for å skeie ut mye lavere, hvis det funket så bra "når jeg gjorde det forrige helg" Jeg har spurt der inne også, men ikke fått noe svar Anonymous poster hash: 81501...96d Kjenner ikkje til bakgrunnen til han som skriver det, men om du leser i kommentarfeltet i denne så finner du litt samme logikken som eg tenkte på. Dersom du har gått på en lavkarbo diett i en lengre periode, vil kroppen etter hvert sette ned forbrenningen samtidig som den går inn i «overlevelsesmodus», hvor den vil ta energi fra muskler, istedenfor fett. Du vil derfor merke at nedgangen i fettprosent avtar.Fitness modeller og andre som vil få ned fettprosenten benytter seg ofte av «refeed days». Dette er dager hvor du får i deg mye mer karbohydrater( ca 50%mer) enn det du får i deg i løpet av en vanlig » diett dag». Grunnen til at de benytter seg av dette er at kroppen da tror at den vil fortsette å få karbohydrater som fuel, og vil dermed forbrenne fett når den ikke får det! Hvor ofte en bør ha en slik refeed day kommer helt an på person til person, men etter 1-1,5 kg vektnedgang bør den legges inn. Men dette vil være forskjellig fra person til person, og ikke minst fra jente/gutt. Du kan jo prøve å ta en refeed day hver 10-14 dag, å se hvordan kroppen reagerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå