Gå til innhold

Gifte seg på grunn av studielånet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal begynne med at jeg er en EØS statsborger.

Jeg har vært samboer med en norsk mann for 4 år.

Fra høsten skal jeg begynne å studere og hadde regnet med at jeg skal få studielånet.

Men har nettopp fant ut at jeg må være gift med en norsk statsborger for å få det.

Jeg hadde planlagt å spare hele studielånet for å kjøpe et hus seinere sammen med samboer min. Spørsmålet mitt er: er det lurt å gifte seg bare på grunn av dette?

Jeg er 22 år gammel og hadde ikke tenkt å gifte meg så ung.

Hjelp!

Anonymous poster hash: 3185d...8d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en mann du uansett hadde sett for deg å tilbringe fremtiden din med er det vel ikke noe å tenke på? Å bare gjøre det for økonomisk vinning er nok derimot ulovlig. At dere har vært samboere så lenge vil nok uansett fjerne en hver tvil om at dette er et arrangert bryllup med økonomisk vinning som eneste formål, så kjør på!

Anonymous poster hash: 51ae7...05a
Skrevet

Tja, hvis dette er mannen i ditt liv, så hvorfor vente?

Skrevet

Å gifte seg bare for å gifte seg er neppe et bra utgangspunkt! Selv har jeg vært sammen med min tilkommende i godt over 10år. Først nå er vi begge klare for å gifte oss. Vi har levd sammen under samme tak alle disse årene å kjenner hverandres vaner/uvaner noe som er en fordel. Men for noen så kan det funke å gjøre slik du tenker. Men tror i det lange løp er det kanskje ikke det beste utgangspunktet

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke nok at du får gratis utdanning her i Norge? Du skal gifte de til et statsborgerskap å hente renter på et studielån også?

Anonymous poster hash: 21b3d...343
  • Liker 6
Skrevet

Å gifte seg bare for å gifte seg er neppe et bra utgangspunkt! Selv har jeg vært sammen med min tilkommende i godt over 10år. Først nå er vi begge klare for å gifte oss. Vi har levd sammen under samme tak alle disse årene å kjenner hverandres vaner/uvaner noe som er en fordel. Men for noen så kan det funke å gjøre slik du tenker. Men tror i det lange løp er det kanskje ikke det beste utgangspunktet

Du vet at det er vanlig å gifte seg før det har gått 10 år, ikke sant? De har jo vært samboere i 4 år allerede... Tror de kjenner hverandre rimelig godt.

• Liker 3
Skrevet

Vanlig ja, men slik hun skriver så virker det ikke som om forholdet var den viktigste grunnen for å gifte seg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo tenkt å gifte med ham en dag uansett. Så faktisk det betyr at jeg hadde bare mistet penger om jeg hadde ventet. Han er villig til å gifte meg, men jeg er bare så redd fordi jeg føler at jeg er for ung,han er mye eldre enn meg og har vært gift allerede en gang.

Skrevet

Alt er bra med forholdet vår,og vi har planlagt å kjøpe et hus sammen,så jeg har tenkt å være sammen med ham resten av livet,men jeg er så redd å gifte meg:)

Jeg er redd at jeg er for ung.

Skrevet

Jeg synes du skal vente. Du virker usikker på om det er riktig for deg nå, og det er ikke riktig å gå inn i et ekteskap da. Skal man gå inn i et ekteskap, bør man føle seg klar for det. Å gifte seg for å få penger som dere egentlig ikke må ha, mener jeg blir feil.

Man studerer gjerne i 3-5 år, kanskje også enda lenger år. Kanskje føler du deg klar om et par år, kanskje fire år, og dere kan gifte dere da og du kan ta studielån da, men ikke hast inn i et ekteskap nå når du egentlig ikke føler deg klar.

• Liker 1
Gjest Anubiel
Skrevet

Er du sikker på at du må være gift med ham for å ha rett til studielån? Har du faktisk søkt om lån?

Det er flere muligheter for en EØS-borger til å kunne få studielån. Du skriver at du har vært samboer med ham i 4 år, men du skriver ikke hvor lenge du har bodd i Norge og på hvilket grunnlag du har oppholdstillatelse.

Har du jobbet fulltid i Norge i minst to år sammenhengende før studiet begynner, kan du ha rett til lån.

Har du opphold i Norge på grunn av familieinnvandring kan du ha rett til lån.

Har du varig oppholdsrett i Norge (må ha hatt lovlig opphold i Norge i fem år, se utlendingsloven § 115 eller § 116) kan du også ha rett til lån.

Det virker ganske dramatisk å gifte seg kun for å kunne få studielån...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å gifte seg i denne situasjonen. Det er jo faktisk bare å skille seg om det ikke skulle gå, og så lenge de har vært samboere så lenge som de har og skal kjøpe hus sammen, vil det ikke vært noen kompliserende faktorer ved ekteskapet alene.

Anonymous poster hash: 041d7...7e0
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg har jo tenkt å gifte med ham en dag uansett. Så faktisk det betyr at jeg hadde bare mistet penger om jeg hadde ventet. Han er villig til å gifte meg, men jeg er bare så redd fordi jeg føler at jeg er for ung,han er mye eldre enn meg og har vært gift allerede en gang.

Jeg leste en annen tråd du har skrevet tror jeg, der du lurer på om det er for stor aldersforskjell mellom dere? (Jeg pleier ikke dra inn andre tråder man har skrevet, men i dette tilfellet føler jeg at det blir høyst relevant)

Slik jeg oppfatter det, så er du redd for at aldersforskjellen er for stor, selv om dere har det greit nå. Å gifte seg med ham da, når du er så i tvil, kun pga dette studielånet (som du uansett ikke trenger og bare vil spare)... jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg ville ventet om jeg var i dine sko. Jeg ser noen over her skriver at det bare er å skille seg hvis det ikke fungerer. Joda, men er det en innstilling å gå inn i et ekteskap med? At "det er verdt et forsøk, og går det ikke, så bare skiller vi oss"? Kall meg romantisk, naiv og dum, men jeg syns man skal gifte seg av kjærlighet, og ikke av praktiske årsaker (med en tro på at det antakelig ikke vil fungere).

Jeg har selv hatt forhold med stor aldersforskjell tidlig i livet, og jeg "overtalte" meg selv til å tro at det ville vare og fungere over tid. Men for meg viste det seg at eldre menn ikke var "løsningen" (og de fleste kjærestene jeg hadde i ung alder, frem til fylte 25, var vesentlig eldre enn meg).

Send meg gjerne PM om du ønsker å vite mer om mine erfaringer når det gjelder forhold med stor aldersforskjell :)

AnonymBruker
Skrevet

Det værste er at jeg kan ikke bruke ingen av de punktene å få studielånet:

Har ikke bodd i Norge 5 år,bare 3

Har ikke jobbet,fordi gikk på norskkurs og lærte for Bergens testen som jeg besto for å komme in på høgskolen.

Også har ingen familiemedlemmer her.

Så ser jeg ikke andre muligheter enn å gifte meg.

Jeg skal ringe til lånekassen for å finne ut om det går hvis vi er bare somboer,eller er jeg virkelig nødt til å gifte meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare har bodd i Norge 3 år, bodde dere da sammen i utlandet det føste året?
Jeg syns det virker som en ufattelig dum idé å gifte seg med en mann man er usikker på, bare for å få et studielån her i landet (som du uansett ikke har tenkt til å bruke?!?!)

Anonymous poster hash: 9e729...d04
Gjest Anubiel
Skrevet

Det værste er at jeg kan ikke bruke ingen av de punktene å få studielånet:

Har ikke bodd i Norge 5 år,bare 3

Har ikke jobbet,fordi gikk på norskkurs og lærte for Bergens testen som jeg besto for å komme in på høgskolen.

Også har ingen familiemedlemmer her.

Så ser jeg ikke andre muligheter enn å gifte meg.

Jeg skal ringe til lånekassen for å finne ut om det går hvis vi er bare somboer,eller er jeg virkelig nødt til å gifte meg.Anonymous poster hash: 3185d...8d7

Du trenger ikke ringe for å spørre Lånekassen om dette. Det holder ikke å være samboere dersom dere ikke har felles barn. Se paragraf 2-2 bokstav b i forskriften om tildeling av utdanningsstøtte.

AnonymBruker
Skrevet

Nei du mister ikke penger. Dette er ikke dine penger. Dette er et lån de aller fleste er nødt til å ta og betale ned på, og som er et resultat av norsk velstand du bare er her for å snylte på. Du har fått gratis utdanning i dette landet, men du skal gripe til deg penger du insisterer på at er dine, noe de ikke er. Skal mannen din forsørge deg da mens du henter ut rentepenger fra banken om noen år? Er det rart norske folk er lei av dere.

Anonymous poster hash: 21b3d...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal begynne med at jeg er en EØS statsborger.

Jeg har vært samboer med en norsk mann for 4 år.

Fra høsten skal jeg begynne å studere og hadde regnet med at jeg skal få studielånet.

Men har nettopp fant ut at jeg må være gift med en norsk statsborger for å få det.

Jeg hadde planlagt å spare hele studielånet for å kjøpe et hus seinere sammen med samboer min. Spørsmålet mitt er: er det lurt å gifte seg bare på grunn av dette?

Jeg er 22 år gammel og hadde ikke tenkt å gifte meg så ung.

Hjelp!

Du vet at det er et lån, som altså skal tilbakebetales?

Anonymous poster hash: 9e729...d04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...