Gå til innhold

Råd om måse-plager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke helt sikker på hvor jeg skulle sette denne...

Men jeg bor i et ombygd hus med 3 leiligheter. Og mellom vårt hus og de andre har to måsefamilier slått seg ned og begge har unger. Mao: det er et helvetes leven hele dagen, og hele natta. Måse familiene sloss med hverandre, med kattene i nabolaget, og nabo hundene, folk som går forbi, andre fugler osv. Noen ganger sitter det bare å skriker bare for å skrike! Det er ALDRI stille. Om natta sitter de på hustakene eller balkongene, hvor vi har vindu som må være åpent om sommeren, og hyler og skriker natta gjennom. Må opp å jage dem vekk fra balkongen flere ganger hver eneste natt, de sitter jo å hyler inn gjennom vinduet! Skulle tro jeg var nybakt mor som måtte opp å mate ungen om natta. Det går utover jobben til både meg og samboer fordi vi er så trøtt når den forpulte drittmåsen holder oss våken hele natta!

What to do? Kjøper hagle snart.

Anonymous poster hash: 962af...b6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare vent til eggene er klekket da angriper de!

De er faktisk freda så det er ikke lov å bruke hagla.

De kommer tilbake år etter år og hekker på samme plassen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg stille tatt saken i egne hender og utryddet dem. Så fort du involverer kommune eller stat så følger de med på at du ikke skyter dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har hørt at vi man kjøper lekeslanger å legger på bakken så kommer de ikke.. ellers må du gjerne kjøpe hagle. hadde blitt veldig glad om måkene ble litt færre. de er så fæle. å angriper alle som går forbi.

Anonymous poster hash: 7ca50...b40
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vent til eggene er klekket da angriper de!

De er faktisk freda så det er ikke lov å bruke hagla.

De kommer tilbake år etter år og hekker på samme plassen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg stille tatt saken i egne hender og utryddet dem. Så fort du involverer kommune eller stat så følger de med på at du ikke skyter dem.

Tror de er klekket. Så nå to måseunger her om dagen, vet ikke om det var disse to sine unger men. Men er vel bare en av måsetypene som er fredet tror jeg. Har uansett ikke hagle:P Hadde det vært egg fortsatt er jeg trøtt og lei nok til at jeg faktisk kunne knust dem. Men kan ikke drepe en klekket unge.

har hørt at vi man kjøper lekeslanger å legger på bakken så kommer de ikke.. ellers må du gjerne kjøpe hagle. hadde blitt veldig glad om måkene ble litt færre. de er så fæle. å angriper alle som går forbi.

Anonymous poster hash: 7ca50...b40

Vi har faktisk prøvd det, hev en opp på balkongen til ene naboen også, men det hjalp ikke:( Vet snart ikke hva jeg skal gjøre, de er jo så jævla høylytte! Og får jeg ikke søvn snart så kommer Hulken ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Måseegg er visstnok en delikatesse.

Bare synd de ikke er egg lengre:P Men jeg har funnet måseungene. Vurderer å holde en paraply over hodet for å unngå å bli bæsja på, og en til å prøve å skremme ungene lengre ned, der er det en tom tomt. Får jeg i det minste dem litt lengre unna men da påfører jeg jo bare noen andre problemet. Kan jage dem enda litt til, til veien(rolig, tettbygd strøk), kanskje måsene tar til vettet og flytter ungene et anna sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg aner ikke om du får gjort noe i år, men til neste år kan du forsøke å plassere ei plastugle i området, slike får du kjøpt på båtutstyrsbutikker, eller dra fiskesnøre over områdene hvor fuglen bosetter seg. Pass på at fiskesnøret ikke blir så lavt at det er en fare for folk.

Anonymous poster hash: 8f3c1...a46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Du kan ikke søke kommunen om fellingsløyve da? Måkejævler hekker gjerne på samme plassen år etter år, så du har noe du kan glede deg til i årene fremover hvertfall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan stikke hull på eggene, da vil ingen nye måker bli klekket og da heller ikke søke tilbake til stedet

Anonymous poster hash: 6957b...2bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble kvitt dem:) Tok en paraply og slo den opp og ned for å jage ungene mot en tom tomt litt nedfor her. Så hadde jeg en annen paraply over hodet for å ikke blir bæsja på av foreldrene som selvsagt ble helt hysteriske.
Nå er de nå i alle fall borte, ikke sikker på hvor de forflyttet seg, men var på kvelden så de fikk vel flytte seg sånn någen lunde i fred. ENDELIG fred å få!

Man kan stikke hull på eggene, da vil ingen nye måker bli klekket og da heller ikke søke tilbake til stedet

Anonymous poster hash: 6957b...2bb

Godt å vite!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Bare de ikke kommer tilbake. Sannsynligheten er dessverre stor. Det var derfor du skulle fått montert sånne fuglepigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd "slangetrikset" - det tok ca. 3 dager så hadde måkene gjennomskuet det, for slangene rørte seg aldri. :ler: Derimot så var det en og annen forbipasserende som fikk seg et lite sjokk ved synet av kobraslangen som lå pent sammenkrøllet i gresset....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forresten ikke fatte hvorfor "udyra" er fredet :klo: ? Det kryr jo av dem alle steder - særlig i bebygde strøk virker det som. Burde virkelig vært lov å ta eggene når de hekker midt inne i boligfelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilder.

Skaff deg en ilder som kjæledyr og la den gå ute der måkene bor.

Det vil si, du gjerder inn området og slepper ut et par ildere i sånn løpestreng som man har til bikkjer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten ikke fatte hvorfor "udyra" er fredet :klo: ? Det kryr jo av dem alle steder - særlig i bebygde strøk virker det som. Burde virkelig vært lov å ta eggene når de hekker midt inne i boligfelt.

Enig i det. Men eggene er det vel ikke noe forbud mot å "høste"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ble kvitt dem:) Tok en paraply og slo den opp og ned for å jage ungene mot en tom tomt litt nedfor her. Så hadde jeg en annen paraply over hodet for å ikke blir bæsja på av foreldrene som selvsagt ble helt hysteriske.

Nå er de nå i alle fall borte, ikke sikker på hvor de forflyttet seg, men var på kvelden så de fikk vel flytte seg sånn någen lunde i fred. ENDELIG fred å få!

Godt å vite!

Du bør aktivt gå igang med arbeid som gjør at måsene ikke kan dra tilbake til der de opprinnelig var. Og for all del, ikke si fra til myndighetene, da blir du aldri kvitt de.

Enig i det. Men eggene er det vel ikke noe forbud mot å "høste"?

Man spiser ikke måkeegg fra måker i "byen". Det er kun snakk om havmåker og egg som har blitt høstet på holmer langt ut i havet. Dessuten vil måkene bare legge nye egg om man fjerner eggene, derfor er det beste tipset å stikke hull på eggene slik at måkene fortsetter å ruge på det. Men om det hindrer måkene å komme tilbake til samme plass året etter har jeg aldri hørt noe om tidligere.

Anonymous poster hash: 56286...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessuten vil måkene bare legge nye egg om man fjerner eggene, derfor er det beste tipset å stikke hull på eggene slik at måkene fortsetter å ruge på det. Men om det hindrer måkene å komme tilbake til samme plass året etter har jeg aldri hørt noe om tidligere.

Anonymous poster hash: 56286...88f

Man kan også legge i et par runde steiner etter å ha fjernet eggene....

Anonymous poster hash: 1990d...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør aktivt gå igang med arbeid som gjør at måsene ikke kan dra tilbake til der de opprinnelig var. Og for all del, ikke si fra til myndighetene, da blir du aldri kvitt de.

Vel, jeg blir ikke å bo her så mye lengre(leier og skal flytte i løpet av sommeren), så sånn sett er det ikke mitt problem om de så skulle komme tilbake:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...