Gå til innhold

Prostitusjon: Vi vil ikke se det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politiet har sperret av biltrafikken i deler av Kvadratur-området i Oslo fra 1. mars. Dette er ment som et tiltak for å minske eller helst fjerne sextrafikken i strøket. Det er ikke første gang i årenes løp slike tiltak forsøkes iverksatt. Resultatet kan vi forutsi: ytterligere trakassering og stigmatisering av en gruppe mennesker, skriver Kirsten Frigstad, daglig leder av Natthjemmet til Kirkens Bymisjon.

Svært tankevekkende, synes jeg.

Se link herfra http://home.online.no/~ivajoha/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å sperre av kvartalet vil bare være å fikse på fasaden. Byen ser "pen og ren" ut, og dermed kan vi innbille oss at det ikke finnes prostitusjon i Oslo.

Er det noen som for alvor tror at det blir mindre prostitusjon hvis visse gater blir stengt for biltrafikk?

Skrevet
Er det noen som for alvor tror at det blir mindre prostitusjon hvis visse gater blir stengt for biltrafikk?

Det samme opplegget er det med de narkomane. De ønsker å fjerne dem fra strøket.

Poenget her er at dette aldri hadde vært på dagsordenen hadde det ikke vært fordi Børsen ligger her, og fordi kvadraturen er i ferd med utvikle seg til et liten tumleplass for forretnings- og kultureliten, i den rekkefølgen av døgnets tider.

Her hvor det har etablert seg et aldri så lite Mini-Manhattan, med Wallstreet på dagtid og Soho kveldstid, kan vi ikke ha narkomane og prostituerte rekende rundt, må vite.

Gjest Poirot
Skrevet

For de som jobber i Kvadraturen er dette til stor hjelp. Det er ikke ok å bli tatt for å være hore daglig, på vei til eller fra jobb (selv er jeg blitt spurt om tur med fjellsekk og ski på skulderen!). Kondomer og sprøytespisser slenger og rusede personer opptrer truende. Skjønner GODT at de som jobber der ønsker seg en liten pause.

Fra Aftenposten:

Foreningens (Oslo Militære Samfunn) hage og bakgård brukes av både narkomane og prostituerte, slik at de jevnlig må rydde området for store mengder kondomer og sprøyter. De opplever også å måtte ringe etter ambulanse ved overdoser, og at jenter er blitt banket opp av halliker.

De som jobber i området synes det er ubehagelig og føler seg utrygge.

- De unge medarbeiderne her går ikke ut på gaten før taxien er der. Når menn kommer hit, blir de stoppet og spurt om de skal ha tur. Det er ikke særlig morsomt og oppleves som ubehagelig. Det er blitt mer åpenlyst, forteller Øvrehus.

Skrevet
Det er ikke ok å bli tatt for å være horekunde daglig, på vei til eller fra jobb

Nei, Gud forby om du skal være nødt til å få slengt samfunnets elendighet midt i trynet. Også hver dag dag, da gitt. Nei vet du hva... :frustrert:

Gjest Balenciaga
Skrevet

Nei, Gud forby om du skal være nødt til å få slengt samfunnets elendighet midt i trynet. Også hver dag dag, da gitt. Nei vet du hva... :frustrert:

Har du vært der? Måtte gå forbi der fordi du skulle et sted som tilfeldigvis ligger i området? Har du opplevd å føle deg truet på åpen gate eller få uanstendige forslag bare fordi du må gå den eneste veien til dit du skal?

Jeg kan forsikre deg om at det er svært ubehagelig.

Jeg vet at folk som jobber der har blitt truet på livet. En ung jente fikk engang strupen nesten skåret over.

De få gangene jeg har vært nødt til å gå forbi der har vært svært ubehagelige. Ikke på grunn av "jentene", men det som foregår rundt. Folk som stirrer og kommenterer med slibrige glis, folk som nærmer seg med en truende holdning og bilene som sirkulerer sakte rundt og du blir målt opp og ned av sjåføren. Det er ikke noen hemmelighet at det florerer med våpen i strøket.

Mener dere virkelig at folks sikkerhet er uten betydning?

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg mente hore.

Jeg vet at problemene ikke forsvinner, men for de som eier en bedrift som går konk pga at ingen kunder tør å være i strøket kan det være ganske ubehagleig.

Gjest Poirot
Skrevet

Og for ordens skyld: det er ikke de prostituerte i seg selv som gjør at det er så elendig der (med unntak av en del sprøyter og overdoser).

Skrevet
Jeg kan forsikre deg om at det er svært ubehagelig.  

Småborgerskapet kan helt sikkert forsikre oss svært mye om hvor ubehagelig det er for dem å få slengt samfunnets elendighet midt i trynet hver eneste dag. Det tviler jeg ikke et sekund på.

Spør du meg finnes det neppe et mer naturlig sted for samfunnets bunnslam og samle seg enn nettopp i strøket rundt Børsen og kulturelitens lekeplass. Hvis de mot formodning skulle flytte Børsen og kulturelitens lekeplass, foreslår jeg at de narkomane og prostituerte følger etter.

Gjest Balenciaga
Skrevet

Småborgerskapet kan helt sikkert forsikre oss svært mye om hvor ubehagelig det er for dem å få slengt samfunnets elendighet midt i trynet hver eneste dag. Det tviler jeg ikke et sekund på.

Spør du meg finnes det neppe et mer naturlig sted for samfunnets bunnslam og samle seg enn nettopp i strøket rundt Børsen og kulturelitens lekeplass. Hvis de mot formodning skulle flytte Børsen og kulturelitens lekeplass, foreslår jeg at de narkomane og prostituerte følger etter.

Kunne du ha spesifisert nærmere hva du mener med "småborgerskapet"? Er det dette du mener har arbeidsplasser i dette området?

Forøvrig har du ikke svart på det jeg spurte om.

Skrevet
Er det dette du mener har arbeidsplasser i dette området?

Ja, stort sett. Kvadraturen er arbeidsplass hovedsaklig for hvitsnippsnippene. Her er blant annet finansmiljøet tungt plassert med både Norges Bank og Børsen. Kultureliten er representert med en rekke kunstmuseer, gallerier og restauranter osv.

Fryktelig fælt at disse daglig får slengt samfunnets elendighet midt i trynet. Fryktelig. :ler:

Gjest Balenciaga
Skrevet

Er dette en klassekamp?

Du er sannelig ute og ror.

Skal de som jobber på slike steder ha mindre rett til sikkerhet enn en som kommer på jobb som bilmekaniker på Grorud?

I så tilfelle er det mer passende å sende "elementene" dit der de finner noen som forstår deres situsjon og ønsker dem hjertelig velkommen.

Skrevet
I så tilfelle er det mer passende å sende "elementene" dit der hvor de finner noen som forstår deres situsjon og ønsker dem hjertelig velkommen.

Jeg synes det er bedre å sende dem dit hvor ingen vil vite av dem, og aller helst vil late som de ikke eksisterer.

Klassekampen er det jo du som står for, du som åpenbart ikke vil disse menneskene noe godt.

Gjest Poirot
Skrevet

Børsen ligger da alldeles ikke i Kvadraturen!

Den ligger jo nede ved Plata.

Oslo Militære Samfunn (gammelt selskapslokale) forteller bla at de har avbestillinger fordi de ligger så lite ok til med et ekkelt miljø på kveldstid. Gjestene tør ikke gå ut.

Gjest Balenciaga
Skrevet

Da er vi enige. Mitt poeng er det samme som ditt. "De" har det nok bedre hos noen som forstår dem og som ønsker dem alt godt, varme, husrom og forståelse. Dere blir sikkert ønsket varmt velkommen når dere møter opp i kvadraturen med åpne armer.

Og jeg bryr meg ikke, så må det jo bli deg. Fordi du bryr deg.

Gjest Balenciaga
Skrevet

Det er årsaken til at Bønna ikke kan eller vil svare på mitt opprinnelige spørsmål.

Bønna har aldri satt sin fot der og vet ikke hva det er snakk om.

Skrevet

Ikke at jeg syntes det er et viktig poeng eller tema, men Børsen er nærmere Kvadraturen enn Plata. Eller skal vi møtes på midten og si at det ligger midt imellom? :)

Gjest Poirot
Skrevet

Ikke at jeg syntes det er et viktig poeng eller tema, men Børsen er nærmere Kvadraturen enn Plata. Eller skal vi møtes på midten og si at det ligger midt imellom? :)

Samma det, poenget er at Børsen ikke ligger i de gatene som nå er stengt.

Skrevet

Samma det, poenget er at Børsen ikke ligger i de gatene som nå er stengt.

De er ikke stengt. De er bare regulert med tanke på å fjerne horekundetrafikken. Hvilket ikke er første gang, at de forsøker å trafikkregulere horekundetrafikken bort mener jeg.

Gjest Poirot
Skrevet

De er ikke stengt. De er bare regulert med tanke på å fjerne horekundetrafikken. Hvilket ikke er første gang, at de forsøker å trafikkregulere horekundetrafikken bort mener jeg.

Vel, de er stengt på kvelden og natten i den forstand at man må søke om å få kjøre til jobb eller bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...