Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en uke siden jeg har født, og nå har jeg blitt så urolig sår i midten på brystknoppene. Er veldig smertefult å amme uansett hvilken stilling jeg bruker :/

Noen som vet hva årsaken kan være?

Anonymous poster hash: 7c15a...b07

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Veldig vanlig.

La brystene lufttørke etter hver amming.

Prøv slike melkeoppsamlere fra avent.

Purelan.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Det som er en liten bi ting ved brystskjold er at det kan føre til luft i magen, det skjedde når jeg prøvde det.

Anonymous poster hash: 76651...b3f

Skrevet

Har du fått sår med skorpe eller føles det sårt? Det er ulik "behandlig" med sår og at det føles sårt. Mitt tips, som alltid, er å lese seg opp på www.ammehjelpen.no, det har hjulpet meg veldig!

Har babyen din rett sugetak? Det at sugetaket ikke er optimalt kan medføre sårhet og sår på brystknoppene. Det er jo vanlig å bli sår i begynnelsen, men det skal jo gå over. Se også etter om brystknoppen ser vanlig og rund ut etter amming. Dersom den blir veldig skjev så kan det tyde på feil tak. Et tips kan også være å bytte på ammestillinger for å få variasjon så det ikke blir lik "slitasje" hele tiden.

Jeg slet veldig med ammingen i begynnelsen, fikk skikkelige sår med skorper og brukte litt tid til å finne ut hva som hjalp. I mitt tilfelle var det en kombinasjon med feil sugetak og ammestilling.

Ved sår med skorper så bør man ikke lufttørke, for da vil såret bli revet opp hver gang man ammer. Det gjør veldig vondt og gjør at såret aldri får gro innenfra. Jeg smurte med purelan og brukte spesielle ammeinnlegg som ikke gnisset på selve brystvorten. Luftet puppene så mye som mulig, men alltid med purelan på selve knoppen. Pass på å ikke ta på selve knoppen, men bruk q-tips. Er det åpne sår er det stor sjanse for å få brystbetennelse. Fikk det selv 2 ganger - grøss og gru!

Dersom det "kun" er sår følelse så bør man etter amming la melken tørke på brystknoppene og lufte de så mye som mulig. Sårheten vil gå over etter hvert som puppene blir vant til ammingen.

Når det gjelder brystskjold så bør de kun brukes som en siste utvei. Det kan skape feil sugetak, så man kan få problemer med å slutte med skjold og det kan også gå ut over melkeproduksjonen. Kjenner en som har klart det bra, men også flere som til slutt måtte gi opp pga lite melk etter mye skjold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått sår med skorpe eller føles det sårt? Det er ulik "behandlig" med sår og at det føles sårt. Mitt tips, som alltid, er å lese seg opp på www.ammehjelpen.no, det har hjulpet meg veldig!

Har babyen din rett sugetak? Det at sugetaket ikke er optimalt kan medføre sårhet og sår på brystknoppene. Det er jo vanlig å bli sår i begynnelsen, men det skal jo gå over. Se også etter om brystknoppen ser vanlig og rund ut etter amming. Dersom den blir veldig skjev så kan det tyde på feil tak. Et tips kan også være å bytte på ammestillinger for å få variasjon så det ikke blir lik "slitasje" hele tiden.

Jeg slet veldig med ammingen i begynnelsen, fikk skikkelige sår med skorper og brukte litt tid til å finne ut hva som hjalp. I mitt tilfelle var det en kombinasjon med feil sugetak og ammestilling.

Ved sår med skorper så bør man ikke lufttørke, for da vil såret bli revet opp hver gang man ammer. Det gjør veldig vondt og gjør at såret aldri får gro innenfra. Jeg smurte med purelan og brukte spesielle ammeinnlegg som ikke gnisset på selve brystvorten. Luftet puppene så mye som mulig, men alltid med purelan på selve knoppen. Pass på å ikke ta på selve knoppen, men bruk q-tips. Er det åpne sår er det stor sjanse for å få brystbetennelse. Fikk det selv 2 ganger - grøss og gru!

Dersom det "kun" er sår følelse så bør man etter amming la melken tørke på brystknoppene og lufte de så mye som mulig. Sårheten vil gå over etter hvert som puppene blir vant til ammingen.

Når det gjelder brystskjold så bør de kun brukes som en siste utvei. Det kan skape feil sugetak, så man kan få problemer med å slutte med skjold og det kan også gå ut over melkeproduksjonen. Kjenner en som har klart det bra, men også flere som til slutt måtte gi opp pga lite melk etter mye skjold.

Tusen takk for godt svar :)

På den ene er det skarpe på såret! Blør rundt også.. AU!

Skrevet

Tusen takk for godt svar :)

På den ene er det skarpe på såret! Blør rundt også.. AU!

Huff, jeg føler med deg! Det er fryktelig vondt å ha sår og samtidig skulle amme ofte. Det er jo gjerne ofte og lenge disse små vil ammes i begynnelsen. Det viktigste nå er å finne ut hva som er årsaken til sårene, sånn at du kan får rask bedring. Og det vil bli bedre!

Jeg selv ville flere ganger gi opp, men jeg hadde så mye melk og derfor ble jeg veldig motivert for å holde ut. Etter 7 uker med sår, brystbetennelser og mye vondt fikk jeg endelig betalt for strevet og ammingen har siden det gått som en drøm!

Dersom det er vanskelig å få en god ammestilling så kan jeg virkelig anbefale Cosyfix ammepute. Den reddet puppene for å si det sånn! Koster 1000kr, så den er jo ganske dyr. Eneste jeg angrer veldig på var at jeg ikke kjøpte denne med en gang. Prøvde den på helsestasjonen når babyen var 5 uker gammel og kjøpte den samme dag. Brukte den til han var nesten 3 mnd og da fikk jeg til normal ammestilling i armkroken uten problemer. Så selv om den ble brukt i underkant av 2 mnd så var det så verdt det!

Lykke til og håper sårene gror raskt :)

Skrevet

Jeg hadde også ekstremt vondt i brystvortene den første uka etter fødsel. Jeg gruet meg for hver amming, men nå to uker etter fødselen er det blitt helt borte :) Det som var redningen for meg var albueskjell til å ha over brystvortene mellom ammingene. Da unngår du at det gnisser også legger det seg som regel melk inni den som gjør at den bader i det og virker helbredende. På natta bruker jeg purelan. Du får begge deler på apoteket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...