Gå til innhold

Kastrering og sterilisering av katt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i disse ferietider er høysesong for dumping og glemming av sine dyr. og i tillegg kattetiden. Jeg har selv to katter. ei hu katt som jeg fikk i juni 08. Hun fikk ett kull ca ett år etter. bare litt over året. Så sterilisert jeg hu.beholdt den ene ungen som er en hannkatt og denne kastrerte jeg etterhvert. Og jeg mener virkelig folk som har hankatter burde stå ansvarlige for kastrering og samme gjelder for de med hu katt. Skal man la kattene gå rundt å få kull etter kull med unger som blir avlivet eller forlatt? Absolutt ikke! Hvis du har han eller hu katt og ikke kan koste på de kronene det koster så har du ikke råd til å ha dyr... Alle har ett ansvar. Jeg gjorde det med mine katter fordi jeg først og fremst ikke ville ha flere katter/kattunger hjemme. Og lot hu få ett kull. Så jeg mener med det å ha dyr er å ta på seg ett ansvar og da synes jeg man kan følge opp det. Mange i Norge som er hensynsløse ovenfor dyr noe som skremmer meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Murica
Skrevet

Det at du lot katten din få ett kull i det hele tatt sier ganske mye.

Hva var meningen med å få det ene kullet? Du bidro like mye til overpopulasjonen av katter.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

and-so-did-ron-jeremy.jpg

Anonymous poster hash: 7d70a...a0d
  • Liker 2
Skrevet

Det første vi gjorde da vi fikk katt var å ta den rett til dyrlegen for kastrering :)!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva var meningen med å få det ene kullet? Du bidro like mye til overpopulasjonen av katter.

Men det har hun sikkert innsett med tanke på at kattene nå er fiksa.

Det er dessverre en myte her i landet at alle hunnkatter bør få et kull før de steriliseres, og alt for mange tror på denne. Heldigvis får flere og flere øynene opp for det store katteproblemet vi har her i landet. Det hjelper ikke å kjefte på de som tidligere har driti på draget, men har innsett feilen i ettertid. Det viktigste er at informasjonen kommer ut og at flere åpner øynene og tar ansvar for kattene sine. Dessverre så er det mange som ikke bryr seg og er ansvarlige fordi det "bare" er en katt :/

Anonymous poster hash: 7c61a...755

• Liker 2
Skrevet

Alle våre er kastrert, noe de ble før de fikk gå ute. Én er adoptert fra dyrebeskyttelsen og én ble som liten funnet forlatt ute i vinterkulda. Vi vil ikke være med på at andre katter risikerer lignende som søsknene til minstemann. De måtte avlives :(

Skrevet

Få ting gjør meg så opprørt som folk som ikke gidder å ta ansvar å sterelisere/kastrere katten(e) sine, og uvettig burbruk til hund. Men så lenge vi har med folk å gjøre kan man dessverre ikke forvente annet. Men jeg savner litt mer opplysning og kampanjer fra dyrevernsorganisasjoner og veterinærer på den fronten. Faktisk så er det samme lovverk på hund og katt; ingen er lovlig å kastrere/sterelisere om det ikke er fare for helse. Men heldigvis har veterinærer tatt til fornuft og gjør jo dette på katt uten å mukke. Er bare rart lovverket ikke er endret.

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk så er det samme lovverk på hund og katt; ingen er lovlig å kastrere/sterelisere om det ikke er fare for helse. Men heldigvis har veterinærer tatt til fornuft og gjør jo dette på katt uten å mukke. Er bare rart lovverket ikke er endret.

Det stemmer ikke. Generelt forbud mot kastrering av katter ble fjernet i 1993, og i 2009 fikk vi en generell oppmykning på kastrering, som gir mulighet til å kastrere alle dyr "med hensyn til dyrevelferd eller andre særlige grunner".

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html#9

Anonymous poster hash: 7219f...4d8

• Liker 1
Skrevet

Det at jeg valgte å la katten min få ett kull var anbefaling fra dyrlegen siden når jeg spurte om å sterilisere henne var hun ennå ganske ung. Så jeg var bevisst på å beholde en samtidig som jeg har venner og ett godt kattenettverk rundt meg så fikk jeg gitt bort de to andre som i dag har det kjempe bra og de er alle kastrert og sterilisert. Så faktisk så bidro jeg ikke til overflod av katter da jeg bevisst tok ansvaret når katten min fikk 3 små
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg har tidligere hatt katt, men nå har jeg fått tak i to nye kattunger. å de er søsken i tilleg, så det første jeg gjør når de er 6 mnd er å dra til dyrlegen :) da får de samtidig vaksine og chip :) folk må passe på dyrene sine!

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Det at jeg valgte å la katten min få ett kull var anbefaling fra dyrlegen siden når jeg spurte om å sterilisere henne var hun ennå ganske ung. Så jeg var bevisst på å beholde en samtidig som jeg har venner og ett godt kattenettverk rundt meg så fikk jeg gitt bort de to andre som i dag har det kjempe bra og de er alle kastrert og sterilisert. Så faktisk så bidro jeg ikke til overflod av katter da jeg bevisst tok ansvaret når katten min fikk 3 små

anbefaling fra dyrlegen? lever den dyrlegen i steinalderen? ingen av mine dyrleger har noen gang kommet med sånne uttalelser.

Skrevet

anbefaling fra dyrlegen? lever den dyrlegen i steinalderen? ingen av mine dyrleger har noen gang kommet med sånne uttalelser.

Katta mi var bare 1 år og 1 mnd når hun fikk kattungene, han anbefalte at jeg fikk ett kull, og det er det jeg har hørt, men som noen her har skrevet at er en myte. Men hva gjør meg til den "uansvarlige" her. Føler det blir stilt spørsmåltegn ved meg... Når jeg faktisk tok ansvar og i dag har de ennå ett godt hjem og det var jeg helt klar på når jeg visste hu skulle få ett kull. Det er veldig ansvarsfullt synes jeg. Hun ble sterilisert ganske raskt etter hun var ferdig med å gi melk, og min han katt som jeg beholdt ble kastrert så fort som overhode mulig :) Så jeg synes til tross for at jeg valgte å gi hun ett kull, tok jeg det absolutt ikke uten ansvar, det som ikke er greit hvis jeg hadde latt hun få kull på kull og tatt livet av ungene gng på gang. !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katta mi var bare 1 år og 1 mnd når hun fikk kattungene, han anbefalte at jeg fikk ett kull, og det er det jeg har hørt, men som noen her har skrevet at er en myte. Men hva gjør meg til den "uansvarlige" her. Føler det blir stilt spørsmåltegn ved meg... Når jeg faktisk tok ansvar og i dag har de ennå ett godt hjem og det var jeg helt klar på når jeg visste hu skulle få ett kull. Det er veldig ansvarsfullt synes jeg. Hun ble sterilisert ganske raskt etter hun var ferdig med å gi melk, og min han katt som jeg beholdt ble kastrert så fort som overhode mulig :) Så jeg synes til tross for at jeg valgte å gi hun ett kull, tok jeg det absolutt ikke uten ansvar, det som ikke er greit hvis jeg hadde latt hun få kull på kull og tatt livet av ungene gng på gang. !

Det er jeg som skrev det var en myte over her. Jeg setter ikke spørsmåltegn ved deg altså. I denne saken føler jeg at det er veterinæren sin feil. Når man får råd fra fagpersoner så forstår jeg at man velger å følge disse, selv om de muligens ikke er riktig. Det er ganske klart at denne veterinæren sitter litt fast i gamledager. Det viktigste er at du vet det nå og at flere og flere for vite at dette er en myte :)

Det er vanskelig å gjøre noe med noe som allerede har skjedd, og heldigvis tok du ansvar og fant gode hjem+kastrerte/steriliserte kattene.

• Liker 6
Skrevet

Det er jeg som skrev det var en myte over her. Jeg setter ikke spørsmåltegn ved deg altså. I denne saken føler jeg at det er veterinæren sin feil. Når man får råd fra fagpersoner så forstår jeg at man velger å følge disse, selv om de muligens ikke er riktig. Det er ganske klart at denne veterinæren sitter litt fast i gamledager. Det viktigste er at du vet det nå og at flere og flere for vite at dette er en myte :)

Det er vanskelig å gjøre noe med noe som allerede har skjedd, og heldigvis tok du ansvar og fant gode hjem+kastrerte/steriliserte kattene.

Takk! det var det jeg også ville frem til. At man tar ansvar for sine valg :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har tatt ansvar etterpå, og det er bra. Du visste bare ikke det om at et kull ikke er nødvendig. Det er viktig at andre får vite at en katt absolutt ikke trenger et kull. Katter kan kastreres ved 6-måneders alder.

Anonymous poster hash: 5629b...dd7

• Liker 3
Skrevet

Ja, du har tatt ansvar etterpå, og det er bra. Du visste bare ikke det om at et kull ikke er nødvendig. Det er viktig at andre får vite at en katt absolutt ikke trenger et kull. Katter kan kastreres ved 6-måneders alder.

Anonymous poster hash: 5629b...dd7

TAKK! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre hannkatter og alle tre ble kastrert når de var ca 6 mnd. Noe annet var utenkelig.

Anonymous poster hash: 41bce...508
Skrevet

Det stemmer ikke. Generelt forbud mot kastrering av katter ble fjernet i 1993, og i 2009 fikk vi en generell oppmykning på kastrering, som gir mulighet til å kastrere alle dyr "med hensyn til dyrevelferd eller andre særlige grunner".

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html#9

Såvidt jeg kan se er dette den generelle loven for dyrevelferd og gjelder både hund og katt. Kastrering på hund er det mange veterinærer som nekter å utføre da de mener det ikke er hold nok i lovverket til tross for at mange hanner plages ekstremt under løpetid. For katter er det en generell oppfatning om at dette er nødvendig, så derfor anbefaler veterinærer å gjøre dette. Samme lovverk, men praktiseres ulikt. Dette har jeg diskuert flere ganger med Mattilsynet og veterinærer.

Skrevet

I det store utland... Vel man trenger ikke se lengre vekk en til sverige. Så kastreres kattunger helt ned i 12 ukers alder. Når katten er 6 mnd er det lettere å operere på den, og det er lettere å justere narkose og slikt. På en annen side finnes det vetrinærer som opererer på fugler, og er flinke til det. Til tross for størrelsen så går også det helt fint.

Det er også en myte som sier at tidlig kastrering påvirker veksten til dyret. Dette har det blitt forsket på, med forsøk på både hund og katt, på katt helt nede i 7 ukers alder. Resultatet var, at det har ingenting å si for dyrets utvikling at de fratas kjønsdrifter lenge før de i det heletatt slår inn.

At det er vetrinærer som ikke er komfortabel med å operere på en bitteliten kattunge er en ting, men å anbefale kull, og vente til katten er over året var sånn de gjorde i yngre steinalder.

Jeg regner med du ikke fikk tilbud om p-piller, siden vetirnæren syns det var så god ide med kull. Men noen hunkatter kan bli kjønsmodne når de bare er 4-5 mnd gammel. Og det kan gå ille av mange årsaker. I mitt fylke har over 30% av ukastrerte katter overførbare sykdommer som spres ved parring. Jeg tror ikke folk fatter hva slags risikosport det er å la dyra gå ute ukastrerte.

AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg kan se er dette den generelle loven for dyrevelferd og gjelder både hund og katt. Kastrering på hund er det mange veterinærer som nekter å utføre da de mener det ikke er hold nok i lovverket til tross for at mange hanner plages ekstremt under løpetid. For katter er det en generell oppfatning om at dette er nødvendig, så derfor anbefaler veterinærer å gjøre dette. Samme lovverk, men praktiseres ulikt. Dette har jeg diskuert flere ganger med Mattilsynet og veterinærer.

Om katter, fra regjeringen.no:

6.2.20.4 Inngrep

Dyrevernloven hadde inntil 1993 et forbud mot å kastrere katter. Kastrasjon av hannkatter utføres nå rutinemessig. Hos hunnkatter er inngrepet større og derfor mer kostbart, og hormontabletter som forhindrer løpetid er mye brukt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-12-2002-2003-/6/2/20.html?id=328459

Dvs at dette forbudet ikke finnes lengre ang katt.

Når det gjelder hund har de flest yngre/oppdaterte vet'er jeg snakker vært positive til kastrering og har en romslig tolkning av lovverket, da de har lært mer fordelene med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...