Gå til innhold

Inkasso - hvorfor vil de ikke godta tilbudet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet opp i en situasjon hvor jeg skylder litt penger. Omtrent 13 000 kr. Jeg betalte regningen hver måned, men etter at jeg mistet jobben har det vært umulig å overholde de månedlige kostnadene.

Regningen fra Klarna har gått til inkasso, men inkasso byrået (husker ikke navnet) er en del av firma. Jeg sendte dem mail og forklarte dem at jeg ikke hadde mulighet til å betale hele beløpet og ønsket et nedbetalingsplan. Jeg tilba å betale 500 kr i måneden og mer om jeg fikk ny jobb. De svarte med å fortelle meg at jeg kunne betale ca. 3000 kr innen neste gang, og videre 3000 kr hver måned. Jeg syntes det var arrogant av dem siden jeg fortalte dem at jeg ikke hadde mulighet til å betale mer enn 500 kr.

Det jeg lurer på er om det finnes en lov hvor de må godta et beløp ut ifra min mangel på inntekt? Jeg har 0 kr i inntekt og etter at leien er betalt har jeg kun 2000 kr å leve på via studielån.

Jeg føler at de prøver å lure meg og at de ønsker at gebyrene og beløpet skal stige så de kan tjene mer penger. :glare:

Anonymous poster hash: cb8a5...f8e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarna er litt beryktet, og det er noe jeg hører ofte fra andre at "de fremstår som arrogante". I det lengste vil de tjene på at du må utsette hele greien slik at gebyret vil stige - for du har jo sagt til dem at betjeningen vil være bedre om kun kort tid.

Om du har fått et kundenummer, så ville jeg egentlig bare begynt å betale, ut fra evne. Stå på ditt.

• Liker 4
Skrevet

Men altså.. Gebyrene og beløpene stiger jo ikke om du betaler så mye som 3000 inn hver gang?

Dess mer du betaler dess bedre er det jo.

Forøvrig så synes jeg det er rart at de ikke godtar 500 i måneden, det er jo bedre enn ingenting.

Jeg hadde engang 20 000 i gjeld, og de godtok 500 kr i måneden. Jeg betalte inn mer da, for å bli fortere ferdig, når jeg hadde mulighet til det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, bare begynn å betal den summen, jeg gjorde det selv om det inkassoselskapet ville ha 3 ganger så mye hver måned. Gikk bra det, de sluttet å ringe meg og truet ikke lenger via brev.

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Men altså.. Gebyrene og beløpene stiger jo ikke om du betaler så mye som 3000 inn hver gang?

Dess mer du betaler dess bedre er det jo.

Forøvrig så synes jeg det er rart at de ikke godtar 500 i måneden, det er jo bedre enn ingenting.

Jeg hadde engang 20 000 i gjeld, og de godtok 500 kr i måneden. Jeg betalte inn mer da, for å bli fortere ferdig, når jeg hadde mulighet til det.

Nei, men det jeg mente er at de vet at jeg ikke kan betale det de krever og på den måten vil beløpet fortsette å stige, samt gebyrene. De vil heller at jeg ikke betaler noe fremover, så de kan gå med på et nedbetalingsplan når beløpet har steget i flere tusen kroner.

Jeg skal gjøre som de to andre brukerne foreslo; å betale 500 kr i måneden, men første skal jeg sende en epost for aller siste gang, og om de ikke går med på 500 kr får de det beløpet inne på kontoen sin hver måned. :)

Anonymous poster hash: cb8a5...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan kreve tvangstrekk i lønn/trygd om du betaler for lite, og da er det ikke du som bestemmer beløpet.

Anonymous poster hash: d4881...302
Skrevet

Ring i stedet for å sende mail. Det er mye lettere å sende en avvisende og arrogant mail enn det er å opptre på samme måte når du forholder deg direkte til et menneske via telefon. Det er enklere å sende en mail, men jeg tror nok du kan ha en sjanse til å oppnå mer hvis du ringer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan kreve tvangstrekk i lønn/trygd om du betaler for lite, og da er det ikke du som bestemmer beløpet.

TS har null i inntekt, så dette blir neppe et problem.

Anonymous poster hash: 08051...31c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring i stedet for å sende mail. Det er mye lettere å sende en avvisende og arrogant mail enn det er å opptre på samme måte når du forholder deg direkte til et menneske via telefon. Det er enklere å sende en mail, men jeg tror nok du kan ha en sjanse til å oppnå mer hvis du ringer.

Jeg har vært så uheldig å prate med inkassofolk når jeg selv har vært i samme uføre, skylde penger men stå uten jobb og inntekt. Nei, de har ikke vanskelig for å være arrogante og direkte frekke på telefon.

Anonymous poster hash: 49793...12c

AnonymBruker
Skrevet

Får stadig trusler i fra inkasso byråer. Skal ta verdi i eiendom ol. Lol ler like godt hver gang, eier ikke nåla i veggen og når jeg snart blir trygda så blir all gjelda slettet. Så det gjelder å hamstre dataer og tver klær ol. nå. Ha ha ha

Anonymous poster hash: f3add...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Men du har krav på et minimum å leve for, så dersom det skjer vil de også måtte nøye seg med mindre, dersom man ikke har penger.

Grunnen til at de ikke godtar beløpet er at de tror de kan få mer. Ring og snakk med en saksbehandler, de fleste godtar lavere beløp dersom de feks får en oversikt over økonomien din, med inntekt og utgiftsoversikt, fordi de da skjønner at du ikke sitter på masse penger du ikke vil gi dem. Din jobb er å få dem til å forstå at de ikke vil få noe mer med en utleggsforretning, og at dette bare vil påføre deg ekstra utgifter, som minsker din mulighet til innfri kravet, og at det ikke er betalingsviljen dette står på.

Anonymous poster hash: 40e74...c0f

Gjest Funky Punk
Skrevet

Får stadig trusler i fra inkasso byråer. Skal ta verdi i eiendom ol. Lol ler like godt hver gang, eier ikke nåla i veggen og når jeg snart blir trygda så blir all gjelda slettet. Så det gjelder å hamstre dataer og tver klær ol. nå. Ha ha ha

Sier LOL jeg også, og gleder meg da til å se når du blir uføre og fortsatt sitter med gjeld fordi du har "hamstret".

Gjelden blir ikke slettet bare fordi man får uføretrygd veit du ;)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke med en gang, tok vel opptil et år før de jeg kjenner fikk sletta alt, he he. Skal nok klare et år til med trusler.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke med en gang, tok vel opptil et år før de jeg kjenner fikk sletta alt, he he. Skal nok klare et år til med trusler.

Gjeldssaneringsordning tar minimum to år. Men det er kun under meget spesielle forhold. Ellers er det fem år som gjelder. At en havner på trygd gjør ikke at noen automatisk havner under gjeldssanering ei heller, som du prøver å fremstille det som, slettes gjelden på noen måte. Uføretrygd er inntekt det også. Det er for å sikre at de som blir uføre får et verdig liv at den finnes der. Inntekt betyr at en kan betale for seg. Du har en grense, jeg tror den ligger på 10.500kr/måneden, som er minimum som du skal leve for. Det du tjener ut over det, være seg gjennom trygd eller arbeide, kan trekkes gjennom rettens vei.

Det er bare i Danmark at du får ha inntekten din i fred. Samme hva du har i gjeld og samme hvor stor inntekt du har.

Anonymous poster hash: 49793...12c

• Liker 3
Skrevet

nei, de kan ikke det. du har full rett til å påklage om du mener at beløpet er satt for høyt, dette vil da bli tatt opp til mekling - og det koster penger for inkassobyråene. derfor vil de helst unngå dette.

Skrevet

Jeg har hatt et ganske stort beløp som ballet på seg over tid for noen år siden. Så fikk jeg jobb og ville gjøre opp for meg og ringte til en koselig mann i det inkassobyrået. Han sa at jeg kunne betale ca 3/4 av beløpet og jeg spurte om jeg kunne få delt det opp i to rater og han sa ja.

Da jeg hadde betalt halvparten og sendt faks så ringte jeg og spurte om han hadde fått bekreftelsen. Da sa han takk for at jeg betalte da jeg sa jeg skulle og sa at jeg kunne glemme resten. Så jeg slapp faktisk unna med å betale en brøkdel av hva jeg skyldte.

Tror det er veldig greit å snakke med de i telefonen. Folk er generelt sett mer hyggelig å prate med enn å skrive med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt et ganske stort beløp som ballet på seg over tid for noen år siden. Så fikk jeg jobb og ville gjøre opp for meg og ringte til en koselig mann i det inkassobyrået. Han sa at jeg kunne betale ca 3/4 av beløpet og jeg spurte om jeg kunne få delt det opp i to rater og han sa ja.

Da jeg hadde betalt halvparten og sendt faks så ringte jeg og spurte om han hadde fått bekreftelsen. Da sa han takk for at jeg betalte da jeg sa jeg skulle og sa at jeg kunne glemme resten. Så jeg slapp faktisk unna med å betale en brøkdel av hva jeg skyldte.

Tror det er veldig greit å snakke med de i telefonen. Folk er generelt sett mer hyggelig å prate med enn å skrive med.

det stemmer veldig godt, det er faktisk mulig å forhandle seg vekk fra den store summen til en mer moderat. merk at dette gjelder absolutt ikke alle inkassobyråer. noen er veldig aggressive, klarna er vel den jeg hører mest klager om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får slettet studiegjeld. Så skal du hamstre, så må du hamstre utdannelse!

Anonymous poster hash: 39632...26c

Skrevet

Tråden er ryddet for særdeles ufint innlegg, samt svar/siteringer av dette

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...