fjellkatt Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg er en jente på 21 år, har i mange år drevet med fotball og andre idretter. Fortiden sier vekten 72kg og jeg er 161 høy, noe jeg ikke er særlig fornøyd med! I Tillegg er jeg litt pæreformet, så jeg ønsker å få bort fett på midjen, rumpe og lår! Jeg kan relativt lite om hva jeg bør spise og hva jeg bør trene. Nå kan matplanen min bli slik: Frokost; 2 skiver med skinke Lunch; 2 skiver med ost Middag; Pasta og kjøttdeig Kveldsmat; 2 skiver med salami Hva bør jeg trene, og hvordan? Bør jeg løpe mye? Isåfall; Lange økter eller intervall? Bør jeg løfte mye? Isåfall; hva og hvordan? Kan svømming benyttes som alternativ trening? I første omgang ønsker jeg å gå ned til en rundt 55-60 kg, for så begynne og få litt muskler på kroppen. Er det lurt å prioritere det slikt? Håper noen kan hjepe meg og vende vanene mine. Endret 22. juni 2013 av fjellkatt
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Du spiser endel raske karbohydrater...6 skiver og pasta.. Jeg ville ha byttet ut noen av brødmåltidene med salat, egg/omelett... Fyll på med grønnsaker. Du skriver ikke hva du drikker. Mange skjulte kalorier i drikke. Anonymous poster hash: 46ad3...12d 2
Gjest *MaggieQ* Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 Jeg er en jente på 21 år, har i mange år drevet med fotball og andre idretter. Fortiden sier vekten 72kg og jeg er 161 høy, noe jeg ikke er særlig fornøyd med! I Tillegg er jeg litt pæreformet, så jeg ønsker å få bort fett på midjen, rumpe og lår! Jeg kan relativt lite om hva jeg bør spise og hva jeg bør trene. Nå kan matplanen min bli slik: Frokost; 2 skiver med skinke Lunch; 2 skiver med ost Middag; Pasta og kjøttdeig Kveldsmat; 2 skiver med salami Hva bør jeg trene, og hvordan? Bør jeg løpe mye? Isåfall; Lange økter eller intervall? Bør jeg løfte mye? Isåfall; hva og hvordan? Kan svømming benyttes som alternativ trening? I første omgang ønsker jeg å gå ned til en rundt 55-60 kg, for så begynne og få litt muskler på kroppen. Er det lurt å prioritere det slikt? Håper noen kan hjepe meg og vende vanene mine. Er veldig mye brødmat. Ville definitivt fått inn mer proteiner som egg og kylling til lunsj og kveldsmat. Hovedsakelig er det kostholdet som avgjør om du går ned i fettprosent. Og for at du skal miste fettprosent uten å tære på muskelmassen (som du vil beholde da muskel brenner fett) så må du legge deg på et kaloriunderskudd som ikke er for stort. 1500 kalorier er et greit tall å forholde seg til. Du kan fortsatt spise pasta, men anbefaler brun pasta evt. villris. Spis masse grønnsaker til måltidene og frukt som kos/dessert. Kardio er veldig effektivt for å brenne ekstra fett. En kombinasjon av intervaller og langkjøringer er bra. Om du er nybegynner i jogging burde du i første omgang starte med 3 økter i uka der løpeteknikken burde være hovedfokuset. Lengde og fart kommer av seg selv når teknikken er inne og formen er på plass.
fjellkatt Skrevet 22. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2013 Er veldig mye brødmat. Ville definitivt fått inn mer proteiner som egg og kylling til lunsj og kveldsmat. Hovedsakelig er det kostholdet som avgjør om du går ned i fettprosent. Og for at du skal miste fettprosent uten å tære på muskelmassen (som du vil beholde da muskel brenner fett) så må du legge deg på et kaloriunderskudd som ikke er for stort. 1500 kalorier er et greit tall å forholde seg til. Du kan fortsatt spise pasta, men anbefaler brun pasta evt. villris. Spis masse grønnsaker til måltidene og frukt som kos/dessert. Kardio er veldig effektivt for å brenne ekstra fett. En kombinasjon av intervaller og langkjøringer er bra. Om du er nybegynner i jogging burde du i første omgang starte med 3 økter i uka der løpeteknikken burde være hovedfokuset. Lengde og fart kommer av seg selv når teknikken er inne og formen er på plass. Tusen takk for raskt svar! Da vil jeg prøve å få til å regne ut kalorier i løpet av morgendagen, samt starte med å løpetrening på mandag. Vil legge ut ett "forslag" om mat for den kommende uken i morgen. Håper på tilbakemelding på det da. :-)
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Kardio (løping, svømming, gåturer, osv) er flott for å bedre kondisjonen og forbrenne litt ekstra fett der og da (er bare snakk om noen få hundre kalorier, så det er ikke dette som utgjør mesteparten av vekttapet), men det former ikke kroppen. Vil du forandre fasong på kroppen, er det styrketrening som må til. Tung styrketrening med f.eks 10 x 3 repetisjoner på hver øvelse. Gjør baseøvelser som knebøy, markløft, stående roing og benkpress, disse trener mange muskler på én gang samt sender signaler til kroppen om at den skal bygge muskler. Anonymous poster hash: d4034...226
fjellkatt Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2013 Kardio (løping, svømming, gåturer, osv) er flott for å bedre kondisjonen og forbrenne litt ekstra fett der og da (er bare snakk om noen få hundre kalorier, så det er ikke dette som utgjør mesteparten av vekttapet), men det former ikke kroppen. Vil du forandre fasong på kroppen, er det styrketrening som må til. Tung styrketrening med f.eks 10 x 3 repetisjoner på hver øvelse. Gjør baseøvelser som knebøy, markløft, stående roing og benkpress, disse trener mange muskler på én gang samt sender signaler til kroppen om at den skal bygge muskler. Anonymous poster hash: d4034...226 Du nevner noen baseøvelser, har hørt at noen trener splittprogram? Det er det vel ikke noe vits i for meg i starten av?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #7 Skrevet 23. juni 2013 Nei, splittprogram er det ikke noe vits i å fokusere på som nybegynner. Gode baseøvelser og helkroppsprogram en 2 til 3 ganger i uken holder i massevis! Selv har jeg kun et vektsett til rådighet, med manualer, vektstang og vektskiver som jeg kan putte av og på. Og det er egentlig alt man trenger. Kardio er flott det også altså, men kardio og slanking i seg selv vil kun gjøre deg til en mindre utgave av slik du allerede ser ut, for å sette det litt på spissen. Mens muskler kan fylle ut og forme. Anonymous poster hash: d4034...226
fjellkatt Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2013 Kan det være en idè å starte med ett så lett program som dette? Uke1: Løping 2 minutter, gå deretter i 4 minutter. Repeter dette 5 ganger.Uke2: Løping 3 minutter, gå deretter i 3 minutter. Repeter dette 5 ganger.Uke3: Løping 5 minutter, gå deretter i 2,5 minutter. Repeter dette 4 ganger.Uke4: Løping 7 minutter, gå deretter i 3 minutter. Repeter dette 3 ganger.Uke5: Løping 8 minutter, gå deretter i 2 minutter. Repeter dette 3 ganger.Uke6: Løping 9 minutter, gå deretter i 2 minutter. Repeter dette 2 ganger. Etterpå løper du 8 minutter.Uke7: Løping 9 minutter, gå deretter i 1 minutt. Repeter dette 3 ganger.Uke8: Løping 13 minutter, gå deretter i 2 minutter. Repeter dette 2 ganger.Uke9: Løping 14 minutter, gå deretter i 1 minutt. Repeter dette 2 ganger.Uke10: Løping 30 minutter. I tillegg til basisøvelser styrke?
fjellkatt Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Er dette brukbart? eller bør jeg bytte ut noe? Endret 23. juni 2013 av fjellkatt
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 For mye karbohydrater (spiser du ikke en skikkelig middag med kjøtt engang?) og altfor lite mat. Spiser mer fett og proteiner. Du bør ikke ligger under 1300 kalorier, helst en del mer. Anonymous poster hash: d4034...226
fjellkatt Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. juni 2013 For mye karbohydrater (spiser du ikke en skikkelig middag med kjøtt engang?) og altfor lite mat. Spiser mer fett og proteiner. Du bør ikke ligger under 1300 kalorier, helst en del mer. Anonymous poster hash: d4034...226 Dette var ett forslag for morgendagen, jeg er helt ærlig ikke godt nok kjent med dette. men legger gjerne inn noe kjøtt istedenfor havragryn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå