AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Tenker på å kjøpe hund til høsten og har nå snakket lenge på telefon med oppdretteren. Han sa blandt annet at ved eventuell omplassering av hunden så skal han ha forkjøpsrett på å kjøpe den? Og hvis han ikke kjøper den så skal han godkjenne de nye eierne? Dette blir å stå iven eventuell kontrakt hvis vi kjøper hund av han. Er dette liv? Fikk en litt ekkel følelse. Vi er seriøse mennesker, og tar selvfølgelig sikte på å ha den til den blir gamnel! Men man kan jo aldri hvite, kanskje må man, gud forby! omplassere den. Skal ikke vi ved en eventuell slik situasjon få bestemme selv hvem valpen eventuelt skal omplasseres til? Det vil jo i et så tilfelle være vi som kjenner hunden og dens behov, ikke en oppdretter som kanskje ikke har sett hunden på årevis. Dette er jo bare helt hypotetisk iom at vi aldri vil omplassere den, men man vet jo som sagt aldri. Vil jo gjerne vite hva vi faktisk skriver under på hvis vi kjøper valp der... Noen som vet? Har hatt hund i barndommen, men det var en blandingshund. Min mann er også vokst opp med hund men hans foreldre kan ikke huske noe om slike kontrakter, dog er min mann i midten av 30-årene... Hva skjer, hvis, i en hypotetisk situasjon at vi ikke kan ha den, og omplasserer den til f.eks familie og venner som vi kjenner og er trygg på, kan oppdretter da stevne oss for kontraktsbrudd? Blir litt rådvill her når vi ikke vet hva vi eventuelt skriver under på. Er en rentaset hund, med stamtavle, reg NKK, vaksinert, chippet, ormekur osv... Råd mottas med takk. Ps , beklager eventuelle skrivefeil, skriver på iphone Anonymous poster hash: 2922c...9f5
Gjest Hyssingen Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Ja, det er lov. Og det er en flott ting å ha i en kontrakt. Det vitner om en seriøs oppdretter som bryr seg om individene vedkommende setter til verden. Ang. det å omplasere til slekninger så er det sjeldent noe problem. Men oppdrettere vil heller ha tilbake hunden enn at den legges ut på finn.no eller omplasseres til en random person uten at oppdretter får vite om det Endret 22. juni 2013 av gulmelon 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 Solgt er solgt. Uansett hva som står i kontrakten, står dere fritt til å selge/omplassere til hvem dere vil, uten at dette vil regnes som kontraktbrudd. Anonymous poster hash: 7b0f0...7aa
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Om det nå skulle skje at oppdretter kjøper tilbake hunden, hvor mye betaler h*n da? Markedspris? Anonymous poster hash: 2bfea...ee0
Gjest Hyssingen Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Om det nå skulle skje at oppdretter kjøper tilbake hunden, hvor mye betaler h*n da? Markedspris? Anonymous poster hash: 2bfea...ee0 Kommer an på oppdretteren.
Gjest Hyssingen Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Regner med han bruker en standardkontrakt, i det står det om forkjøpsrett/konsultering. Som regel er det full pris inntil hunden er to, etter det så synker markedsverdien på hunden. Men det må da være det beste for eier også. Jeg syns det er en betryggende tanke at hunden min alltid har et hjem om noe skulle skje så jeg ikke kan ta vare på ham. Da kommer han tilbake til mennesker jeg kjenner og som jeg vet vil hans beste. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Regner med han bruker en standardkontrakt, i det står det om forkjøpsrett/konsultering. Som regel er det full pris inntil hunden er to, etter det så synker markedsverdien på hunden. Men det må da være det beste for eier også. Jeg syns det er en betryggende tanke at hunden min alltid har et hjem om noe skulle skje så jeg ikke kan ta vare på ham. Da kommer han tilbake til mennesker jeg kjenner og som jeg vet vil hans beste. Vi kjenner ikke oppdretteren, og vil heller ikke gi tilbake en eventuell hund til han uten videre. Burde vi signere? Eller finne en annen oppdretter? TsAnonymous poster hash: 2922c...9f5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Vi kjenner ikke oppdretteren, og vil heller ikke gi tilbake en eventuell hund til han uten videre. Burde vi signere? Eller finne en annen oppdretter? TsAnonymous poster hash: 2922c...9f5 Jeg tror de fleste oppdrettere bruker denne type kontrakt. Anonymous poster hash: 3c4e6...655 1
Gjest Hyssingen Skrevet 22. juni 2013 #9 Skrevet 22. juni 2013 Vi kjenner ikke oppdretteren, og vil heller ikke gi tilbake en eventuell hund til han uten videre. Burde vi signere? Eller finne en annen oppdretter? TsAnonymous poster hash: 2922c...9f5 Dere har ikke planer om å kjøpe hund fra en oppdretter dere ikke stoler nok på til at dere ville gitt tilbake en hund dit? Da er ikke det den riktige oppdretteren for dere. De fleste opererer med forkjøpsrett, så da bør dere bruke tid på å finne en fint og godt oppdrett med mennesker dere føler dere komfortable rundt. Det er det beste for dere, oppdretteren og i verste fall hunden. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. juni 2013 #10 Skrevet 22. juni 2013 Solgt er solgt. Uansett hva som står i kontrakten, står dere fritt til å selge/omplassere til hvem dere vil, uten at dette vil regnes som kontraktbrudd. Anonymous poster hash: 7b0f0...7aa Veldig enig i dette. Solgt er solgt, og du som hundeeier vet best hva som passer din hund. Jeg skjønner at mange har dette i kontrakten. Jeg har selv solgt hester, hvor dette ikke har vært med i kontrakten. Men muntlig at daværende kjøper skal informere meg om evnt senere salg. Som sagt; solgt er solgt. Men om jeg hadde hatt muligheter for å kjøpe tilbake, så hadde jeg håpet at selger ville prioritere meg. Oppdretter har dette i kontrakten sånn tilfelle du som kjøper er totalt inkompentent. Men det er svært sjeldent oppdretter benytter seg av denne ekstraparagrafen i kontrakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå