AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Når jeg jobber som servitør blir det ofte mye gåing, bæring og vasking, noen ganger non-stop i 7-8 timer med kun en halvtime pause i mellom. Andre dager er roligere, men jeg er fortsatt på bena og vasker eller pusler med ting selv om det er lite kunder. Hvordan skal jeg tenke i forhold til kalorier? Noen nettsider sier at man brenner over 1000 kcal på et 8-timers shift, men det høres jo veldig mye ut. Det er ikke alltid jeg rekker/orker å spise på jobb heller, så hvis dette stemmer hadde jeg jo vært i minus på kalorier nesten! Betyr sommerjobben min at jeg bør spise litt ekstra? Jeg ligger på ca 1500 kcal om dagen nå for å gå ned litt i vekt. Men så blir det litt ekstra kos de dagene jeg ikke jobber også, med grilling og alkohol. Bør jeg spise som jeg pleier eller gjøre noen endringer nå som jeg har en aktiv jobb? Anonymous poster hash: 2762a...018
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 I følge vektklubb vil en ved å "gå lett" i 8 timer forbrenne 1205 kcal (kvinne, 174 cm, 68 kg). "Gå lett" defineres som Du blir varm, men ikke svett under normale klimaforhold. Du puster litt tyngre enn normalt, men kan føre en samtale uten problemer. Eksempel: du spaserer i et raskt tempo. Anonymous poster hash: 34d18...b11
Gjest *MaggieQ* Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Er ikke usannsynlig at du brenner 1000 kalorier på enkel arbeidsdag. Kommer litt an på hva du veier. Man brenner ca. sin egen kroppsvekt i kalorier per time(60 kg, ca.60 kcal)bare ved å sitte i ro. Hadde nok ikke økt noe voldsomt med kalorier om målet er vektnedgang. Men et lite ekstra mellommåltid kan nok være greit Endret 22. juni 2013 av *MaggieQ*
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Om du sitter i ro resten av dagen, så forbrenner du nok ikke så voldsomt mye. Men dette ser du jo best på vekta. Om du ønsker å telle kalorier, så finn ut hvor mye du spiser til daglig, også justerer du ut ifra dette dersom du ønsker å gå opp/ned ivekt. Kaloritelling er veldig unøyaktig, både fordi det er vanskelig å vite hvor mye kalorier mat faktisk inneholder (tabeller osv. er jo bare ca.tall), og fordi det er (enda) vanskeligere å vite hvor mye akkurat du forbrenner på å gjøre ditt eller dattt. Så forsøk å ikke bry deg for mye om tall. Hadde du ligget for lavt på kaloriene, hadde du merket dette. Anonymous poster hash: f90fa...dd2
Gjest Solsmil Skrevet 23. juni 2013 #5 Skrevet 23. juni 2013 Jeg jobber som servitør både i år og i fjor sommer. Det blir slik du beskriver, og det er nok litt lite med 1500 kalorier, vet jeg av erfaring. Jeg har ihvertfall rast ned i vekt når jeg har spist 1500 kcal i disse periodene, kanskje litt mer enn det som er sunt også. Ofte mer enn 1 kg i uka
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #6 Skrevet 23. juni 2013 Er ikke usannsynlig at du brenner 1000 kalorier på enkel arbeidsdag. Kommer litt an på hva du veier. Man brenner ca. sin egen kroppsvekt i kalorier per time(60 kg, ca.60 kcal)bare ved å sitte i ro. Hadde nok ikke økt noe voldsomt med kalorier om målet er vektnedgang. Men et lite ekstra mellommåltid kan nok være greit Så jeg som er 90kg forbrenner ca 2100 kalorier KUN ved å sitte på rævva å glo? Så med en forholdsvis tung fysisk jobb så burde jeg vel ligge på ca 3500 kalorier? Da hadde jeg nok vært 130kg til jul Anonymous poster hash: 6d136...4f9
Gjest *MaggieQ* Skrevet 23. juni 2013 #7 Skrevet 23. juni 2013 Så jeg som er 90kg forbrenner ca 2100 kalorier KUN ved å sitte på rævva å glo? Så med en forholdsvis tung fysisk jobb så burde jeg vel ligge på ca 3500 kalorier? Da hadde jeg nok vært 130kg til jul Anonymous poster hash: 6d136...4f9 Det er ca. pekepinn. Basalforbrenningen pleier å ligge på 13-1400 kcal på et menneske på 60 kg. Så kommer det an på om målet ditt er å holde vekta på 90 kg(da kreves mer energi) eller å gå ned(da må en innta mindre energi). En større kropp forbrenner mer enn en mindre kropp. Jeg brenner f.eks ca. 520 kcal på en joggetur på en mil, mens du ville brent ca. 900 kcal på samme distanse. Som ved BMI så skal en tar både hvileforbrenningen, akkurat hva man brenner på trening etc med en klype salt. Det er ingen fasit på hva alle kropper trenger for å finne en perfekt balanse. Det kommer helt an på livsstil, aktivitetsnivå, hverdagsmosjon, kroppsform osv.
MilleVanille Skrevet 23. juni 2013 #8 Skrevet 23. juni 2013 Hvis du føler deg fin og opplagt på 1500 kcal, ser jeg ikke behovet for å øke det, og spesielt ikke når du vil litt ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 Takk for svar Jeg tar det litt på magefølelsen da. Spiser om jeg er sulten, men ikke nødvendigvis noe mer. Men da trenger jeg heller ikke å være kjempestrengt angående jogging i sommer, da jeg får brent en del kalorier på jobb. Anonymous poster hash: 2762a...018
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Du forbrenner nok en del kalorier på en dags servitørarbeid, ja. Man går/står jo i mange timer i strekk, og i hektiske perioder løper man nesten. Spis når du er sulten, men spis sunt (en del restaurantmat er ikke direkte magert). Og så syns jeg det høres ut som en dårlig ide å ikke spise i det hele tatt i løpet av en arbeidsdag. Anonymous poster hash: b9c3d...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå