Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid og leser og lærer mens tiden går frem mot fødsel. Jeg er litt over halvveis og føler meg foreløpig litt grønn på enkelte områder. Deriblant mat for de små.

Ser at "alle" er negative til Nestlé, og det virker som en universell sannhet at det er et dårlig valg for barna. Mitt spørsmål er hvorfor??? Er det innhold i produktene eller selskapets rolle/profil? Annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest linken, men her er mine grunner:

De pusher mme på mødre i uland slik at de mister melka og mange babyer dør!

De solgte mme inneholdende mugg til mødre i Kina slik at mange babyer døde.

De mener at vann ikke er allemannseie, at det beste er om alt vannet på jorda forvaltes av et stort selskap (gjett hvilket).

De mener folk bør jobbe MINST førti timer i uka, for historisk sett er mennesker lykkeligere dersom de bruker mye tid på jobb slik at de ikke får så mye tid til å bekymre seg over livet.

• Liker 3
Skrevet

Ja, her var jo det meste dekket.

Skrevet

Jeg har lest det samme som de over her linker til, og er skeptisk av den grunn. Men i tester av jerninnhold i grøt f.eks, kommer de best ut. Så har ikke inntrykk av at det er kvaliteten på maten folk er skeptiske til, mer deres kampanjer i u-land.

Skrevet

Takk for info!

Skrevet

Jeg har lest det samme som de over her linker til, og er skeptisk av den grunn. Men i tester av jerninnhold i grøt f.eks, kommer de best ut. Så har ikke inntrykk av at det er kvaliteten på maten folk er skeptiske til, mer deres kampanjer i u-land.

Rett ut er jeg imot at de dreper unger, om enn indirekte, og vil dermed ikke støtte dem.

• Liker 6
Skrevet

Mitt inntrykk gjennom folk jeg kjenner er at de er skeptiske til de pga det de driver med i uland, og ikke selve produktet, men når man kjøper produktet støtter man jo indirekte det de gjør i disse landene. Eks. Reklamere med at nestlemelk er bedre enn morsmelken og dermed får fattige til å bruke pengene sine på mme istedenfor å amme selv! Noe som resulterer i sykdommer/død hos babyene og at de selv får enda dårligere råd.

Kommer selv ikke til å kjøpe mme når jeg får barn en gang, skal iallefall prøve å unngå det så godt som mulig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var på 70-tallet?! De driver vel ikke slik idag?

Anonymous poster hash: 38871...35d

Skrevet

Det er ikke mange år siden de solgte dårlig mat utgått på dato i diverse tredje verden land.

• Liker 2
Skrevet

Det med vannet er relativt nytt. Intervjuet med nestlesjefen ligger på nettet.

Når det gjelder jerninnhold i maten, så ser jeg at sprett prim er jernberiket. Og splitter ny forskning har gjort helt nye funn ift jerninnhold i mm, barnets evne til opptak av dette og barnets behov for jern. Jeg har ikke enda rukket å sette meg inn i disse funnene, over gjennomsnittet interessert som jeg er. Men selv vi, i et industrialisert land, er nok (h)jernevasket til å tro at det er skadelig å selv bestemme hva barnet skal spise i frykt for å underernære det... Et tankekors.

• Liker 1
Skrevet

Det med vannet er relativt nytt. Intervjuet med nestlesjefen ligger på nettet.

Når det gjelder jerninnhold i maten, så ser jeg at sprett prim er jernberiket. Og splitter ny forskning har gjort helt nye funn ift jerninnhold i mm, barnets evne til opptak av dette og barnets behov for jern. Jeg har ikke enda rukket å sette meg inn i disse funnene, over gjennomsnittet interessert som jeg er. Men selv vi, i et industrialisert land, er nok (h)jernevasket til å tro at det er skadelig å selv bestemme hva barnet skal spise i frykt for å underernære det... Et tankekors.

Har du en link eller mer informasjon om denne forskningen? Hadde vært spennende å se.

Som deg er jeg veldig overrasket over at man nærmest blir frarådet å lage barnematen selv, fra vanlige matvarer, i dette landet. Grøten må man for all del kjøpe, for bare da er den optimalt satt sammen med alle næringsstoffene som trengs. Det er jo et under at barn som ikke får kjøpegrøt overlever i det hele tatt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du en link eller mer informasjon om denne forskningen? Hadde vært spennende å se.

Som deg er jeg veldig overrasket over at man nærmest blir frarådet å lage barnematen selv, fra vanlige matvarer, i dette landet. Grøten må man for all del kjøpe, for bare da er den optimalt satt sammen med alle næringsstoffene som trengs. Det er jo et under at barn som ikke får kjøpegrøt overlever i det hele tatt...

Dette varierer tydeligvis veldig fra helsestasjon til helsestasjon. Jeg har ikke opplevd å bli frarådet å lage verken barnematen eller grøten selv, tvert imot syntes de det var svært positivt at jeg gjorde det. Det eneste som ble påpekt er at jeg da bør passe på å bløtlegge havren (gjør jernet mer tilgjengelig) og servere grøten med en fruktmos som inneholder mye C-vitamin, for eksempel aprikosmos. Jeg visste m dette

Anonymous poster hash: fe3ce...e40

Gjest Clafoutis
Skrevet

Klarte å trykke både anonym og poste før jeg var ferdig..! Jeg som skrev innlegget over.

I hvert fall, jeg visste om dette med at man må passe på jernopptaket fra før, men jeg synes det er greit at helsestasjonen informerer om det siden ikke alle mødre nødvendigvis vet det.

Jeg vil også få formidlet her det samme som jeg skrev i den andre tråden der Nestlè-produkter ble nevnt: Dere som boikotter Nestlè: kjøper dere aldri annet enn økologisk kjøtt og egg, Max Havelaar-kaffe osv? For meg blir det litt rart å fokusere så voldsomt på akkurat Nestlè hvis man ikke samtidig fokuserer på annen kraftig urett som begås i matvareindustrien.

• Liker 2
Skrevet

Man må også velge sine kamper. Dersom man skal boikotte ALT, så blir det mye. Jeg velger Nestlé fordi 1) ett selskap gjør mye dritt over tid 2)fordi det går ut over barn og som mor syns jeg at det å begår barnedrap fordi de skal selge mer er forkastelig 3) de er fra Holland. De er steinrike. Det går ikke utover fattige bønder i et eller annet land, som det for eksempel ville gjort dersom man boikottet appelsiner fra Israel 4)nettopp dette at de er et vestlig selskap gjør at de burde ha større fokus på etikk enn de har 5)de har aldri vist ydmykhet for sine metoder. Og sikkert en del til.

Jeg er ikke imot kjøttproduksjon. Ergo kjøper jeg ikke økologisk kjøtt. Noe som er bullshit anyway, for økologisk er ikke ensbetydende med gode slaktemetoder, som er hva jeg i så fall ville reagert på. Akkurat som at frittgående høns ikke er ensbetydende med bra forhold. Dersom jeg finner egg som er fra UTEgående høns og som er økologiske, så syns jeg dette er et bedre valg. Dersom jeg finner en hel kylling som er økologisk, så utgår denne, da den koster 250 kr mot 30 kr for en vanlig kylling. Den økonomien har jeg ikke. Derimot så har jeg alltid hatt muligheten til å velge noe annet enn Nestlé, både når det gjelder barnemat, is, kjeks, sjokolade, Body shop og alt annet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...