Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har fått noen bokser med rismelk med banansmak som står i kjøleskapet. Hittil har barnet vårt (13mnd) kun drukket vann og melk, som han liker godt. Tenker at det er flott at han drikker det, og at det ikke er nødvendig å innføre andre ting som han kanskje foretrekker. Det kommer tidsnok uansett.

Han spiser forresten godt og mye, så det er ikke nødvendig med tiltak for å få i han mer av noe slag slik jeg ser mange andre gjør.

Svigerinna mi har 3 unger som alle er helt ville etter denne drikken, og de har med seg boksene i vogna, bilen, senga og overalt. De spiser generelt dårlig, og hun sier de får den fordi da får de ihvertfall i seg noe. På samme måte med kanelsnurrer, godter osv, men det er en annen sak. Jeg skal ikke uttale meg om det siden vår gutt er mye mindre og enklere å ha med å gjøre.

Så hørte jeg på radioen at det var kreftfremkallende, men fikk bare med med slutten av innslaget, så det er mulig at jeg har misforstått. Noen som vet noe om dette?

Gir dere slik? Evt. hvorfor, eller hvorfor ikke?

Edit: "Drikki" heter den.

Endret av Stinelin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir ikke Nestléprodukter, kreft eller ei.

• Liker 4
Skrevet

Til andre som tenker å svare, se bort fra Nestlè-problematikken. Var egentlig ikke det jeg lurte på, men om det er noen grunn til å gi/ ikke gi slike drikker, og om noen har hørt om at det skulle være kreftfremkallende.

• Liker 1
Skrevet

Gir ikke Nestléprodukter, kreft eller ei.

Hva er galt med Nestlé?

Skrevet

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11030225

Nei, jeg ville ikke gitt rismelk. Ser ingen grunn til å venne barn til å drikke annet enn vann (eventuelt litt melk hvis de ikke får i seg nok kalsium fra andre melkeprodukter eller annen mat).

Tusen takk, da var det altså noe i det jeg hørte. :) Så får Drikki'en være i fred. Tenker som deg, ingen grunn til å introdusere slik om man ikke må.

Skrevet

Hva er galt med Nestlé?

Etikk, moral, historie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket endel rismelk siden jeg ikke tåler melkeprodukter, og tenker slutte med det nå som jeg leser nrk-artikkelen og heller bytte det ut med havremelk.

Jeg var faktisk ikke klar over dette, synd slik ikke når ut ordentlig.

Dette er jo frarådet barn under 6 år - så jeg ville absolutt ikke gitt det, med mindre man får "frifunnet" mistankene.

Anonymous poster hash: 844f7...f25
Skrevet

Hun har smakt den en gang, men ville ikke ha det.

Hun får det ikke igjen, nå som jeg har lest dette..

Skrevet

Etikk, moral, historie.

Veldig informativt.

Hva er galt med Nestlé sin etikk, moral og historie?

• Liker 1
Skrevet

*peker på ny tråd*

AnonymBruker
Skrevet

Mine har drukket "drikki" når de var små, brukte det som mellommåltid. De elsket det.

Jeg var ikke klar over at det var skadelig. Uff

Anonymous poster hash: da067...d7e
Skrevet

*peker på ny tråd*

Ja, jeg så den. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Gir rismelk kreft men ikke vanlig ris?

Anonymous poster hash: cadb1...e4e
Skrevet

Gir rismelk kreft men ikke vanlig ris?

Anonymous poster hash: cadb1...e4e

Rismelk er vel mer konsentrert, altså at det er mer at det farlige stoffet i det. Men hvis du leser artikkelen så advares det i mange land mot alle risprodukter.

• Liker 1
Skrevet

Lillepia har ikke fått rismelk, men en del puffet ris. Ser at det nå utgår. Også fordi det visstnok inneholder mye akrylamid.

Gjest Clafoutis
Skrevet

Etikk, moral, historie.

Da regner jeg med at du kun kjøper økologiske egg og økologisk fremstilt kjøtt, kun kjøper Max Havelaar-kaffe og kakao osv? Det begås veldig mye urett (av ulik art) i matvareindustrien generelt, og jeg personlig synes det blir latterlig å fokusere så voldsomt på akkurat Nestlè som jeg har merket meg at en del KG-mødre gjør.

Selv gir jeg uansett minimalt med Nestlè-produkter, men det er fordi jeg forsøker å unngå ferdigprodukter per se, og ikke fordi Nestlè er min største fiende.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bla bla bla.

Skulle tro du hadde aksjer hos de ...

Endret av Silfen
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om det er rismelka i seg selv som er problemet, tenker jeg at forskningen bakenfor kreftfunnene godt kan tas med en god klype salt. På samme måte som med soyamelk er det mye av den negative forskningen som sponses av melkeprodusenter, og statistikken manipuleres deretter. Selvsagt skal man ikke basere kostholdet sitt rundt soya- og rismelk, men i moderate mengder ser jeg ikke problemet. Selv gulrøtter kan være kreftfremkallende i store mengder, men jeg tror nok vi overlever likevel.

Se f.eks i Asia, der konsumerer de lite melkeprodukter til fordel for soya. Er Asia mislykket, rent fysiologisk sett, sammenlignet med oss melkekonsumerende bedrevitere på andre siden av jorden? Overhodet ikke.

Alt med måte, er det noe som heter, enten det er kumelk, rismelk eller poteter.

Anonymous poster hash: 9bbe3...8f7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

(AB over)

Altså, om det er rismelka fra Nestlé det er snakk om kan jeg ikke uttale meg, da jeg ikke vet noe om denne. Men kritikk mot melkealternativer generelt bør tas med en klype salt, vi er svært skeptiske til slike produkter der vi sitter på vår høye hest som om vi var et av verdens mest fysisk funksjonelle folkeslag.

Anonymous poster hash: 9bbe3...8f7
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...