Gå til innhold

Vet ikke hva skal jeg gjøre ang samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren er meldt til barnevernet og politiet pga han slå ungen med våt håndkle( ungen skrek og hylte pga noen leker og han mistet kontroll). Hun fortalte det på skolen og skolen meldte til barnevernet. Saken ble anmeldt til politiet og . Samvær med faren stoppet øyeblikkelig. Nå sitter jeg i ,,grå,, sone. Barnevernet vil ikke blande seg pga politet skal overta saken. Nå har det gått 3 uker og jeg har ikke hørt en eneste lyd ang dette. Hun savner pappaen sin og han savner henne. Jeg vet at det som han gjorde var skikkelig dumt og at det er ikke lov. Men skjønner godt at voksne folk kan miste kontroll og gjøre dumme ting. Han pleier å besøke henne på sfo og så leker de litt sammen. Kanskje jeg burde ringe til politiet/barnevernet og sjekke hvor langt har de komt eller noe sånt?!

Anonymous poster hash: ca53a...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor han slo med vått håndkle? Var det tilfeldigvis det han hadde i hånden, eller var typen av vold vurdert på forhånd?

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor han slo med vått håndkle? Var det tilfeldigvis det han hadde i hånden, eller var typen av vold vurdert på forhånd?

Akkurat dette tenkte jeg også på!! Reagerte veldig på at han slo med vått håndkle, virker overveid og kalkulert. Tre uker er ikke lang tid i en slik sak tenker jeg, men det er jo ikke verre enn at du ringer for å sjekke hvor saken står. Er du bekvem med at de treffes på sfo der du ikke har oppsyn med samværet etter det som har skjedd? Tenker det kanskje kan være greit at du vet hva han sier til ungen når de er sammen; ser ikke for meg at en voksen fra sfo sitter der og lytter til alt som er sagt mellom dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde på badet etter hun hadde dusjet. ( det er hennes versjon) Hun slo seg vrang pga hun glemte noen leker på skolen.

Jeg liker ikke at han kommer på sfo(uten å informere meg), men han har ikke noe besøksforbud. Saksbehandler fra barnevernet sier at de fraråder samvær, men at det er noe som er opp til meg. Jeg måtte ringe ham og si at det ikke blir noe samvær mens saken undersøkes. Han vil ikke ha noe kontakt med meg heller. Prøvde å ringe, sende sms , men ingen svar.

Ts

Skrevet

Hvis politiet etterforsker saken, syns jeg det er viktig at de vet at faren omgås barnet på en arena der du ikke vet hva som skjer. Har heldigvis ingen erfaring med slik problemstilling, men tenker han kan "legge i henne" forklaringer og tilbaketrekking av forklaring. Merkelig at det er du som må være "streng" og håndheve samværsstopp uten formell støtte i vedtak fra barnevernet eller midlertidig besøksforbud, men igjen; dette vet jeg ingenting om hvordan fungerer.

Gjest hermine
Skrevet

Hvis politiet etterforsker saken, syns jeg det er viktig at de vet at faren omgås barnet på en arena der du ikke vet hva som skjer. Har heldigvis ingen erfaring med slik problemstilling, men tenker han kan "legge i henne" forklaringer og tilbaketrekking av forklaring. Merkelig at det er du som må være "streng" og håndheve samværsstopp uten formell støtte i vedtak fra barnevernet eller midlertidig besøksforbud, men igjen; dette vet jeg ingenting om hvordan fungerer.

Det er den med omsorgen som må ta denne kampen-- desverre. Ingen blander seg i det. En blir stilt mellom barken og veden i mange tilfeller. Nekter en samvær, trenerer en og kan i verste fall miste omsorgen. Tilater en samvær, kan barnevernet gå på den med omsorgen og en kan i verste tilfelle- igjen, miste omsorgen.

TS! Jeg hadde aldri tillatt samvær etter far har slått barnet, og saken ikke er ferdig. Bv har anbefalt at samvær stoppes, og jeg kan ikke se hvorfor du skal overprøve dette?! At barnet savner far, og han henne er likegyldig. Barnet bør ikke ha mer medbestemmelsesrett i dette tilfellet enn et barn som ikke ønsker dra på samvær, men må likevel. Du sitter med omsorgen og det å ta slike kamper hører til "jobben".

Om du sender barnet til far og det skjer noe lignende på nytt, vil bv se det slik at du ikke evner beskytte barnet- tross råd fra dem, og din omsorgsevne til bli gransket.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har midlertidig daglig omsorg( jeg som krever daglig omsorg). Skal snart i 2. rettsmøte. Ringtr til sakkyndig og forklarte situasjonen. H*n tok kontakt med barnevernet og h*n sa at etter barneloven har jeg rett å nekte samvær. Hele saken er ganske komplisert og jeg vil ikke gjøre ting verre, men har ingen valg

Gjest hermine
Skrevet

Jeg har midlertidig daglig omsorg( jeg som krever daglig omsorg). Skal snart i 2. rettsmøte. Ringtr til sakkyndig og forklarte situasjonen. H*n tok kontakt med barnevernet og h*n sa at etter barneloven har jeg rett å nekte samvær. Hele saken er ganske komplisert og jeg vil ikke gjøre ting verre, men har ingen valg

Det er jo ikke noe å tenke på. Faren kan gå lengre neste gang, han kan bli sint for at hun sladret, han kan snakke henne rundt osv. La ting gå sin gang og ta imot de tåd og tips du får.

Jeg må jo si at jeg syns det er merkelig både at du vurderer la de ha samvær og at du har forståelse for at en kan miste kontrollen som faren gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mer på samvær under tilsyn eller noe ?! Men vet ikke hvordan sånne ting fungerer. Det var jo ikke bare bare å nekte samvær, i rettsforlik står det at han skal ha samvær annenhver helg og så får jeg beskjed fra barnevernet at det er opp til meg. Så klart at jeg vil gjøre alt for å beskytte barnet mitt! Det høres sprøtt ut men jeg risikerer faktisk å bli beskyldt for trenering av samvær :/

Skrevet

Etter siste endring i loven åpnet de for at omsorgsforelder kan holde barnet tilbake fra samvær hvis det var grunn til mistanke om omsorgsvikt eller mishandling. Nettopp fordi disse to bestemmelsene var motstridende.

Så la Barnevernet få gjøre jobben sin, det er hvertfall ikke opp til noen her å spekulere i hva som har skjedd, hva ts tror har skjedd osv.

Og la være å hakke på TS, hun har ikke gjort seg skyldig i noe som helst.

Skrevet

Krev at samværet skjer under tilsyn.

Gjest hermine
Skrevet

Tenkte mer på samvær under tilsyn eller noe ?! Men vet ikke hvordan sånne ting fungerer. Det var jo ikke bare bare å nekte samvær, i rettsforlik står det at han skal ha samvær annenhver helg og så får jeg beskjed fra barnevernet at det er opp til meg. Så klart at jeg vil gjøre alt for å beskytte barnet mitt! Det høres sprøtt ut men jeg risikerer faktisk å bli beskyldt for trenering av samvær :/

Du ka bli beskyldt for det ja- av faren sin advokat og det blir sikkert brukt mot deg. Derimot er det tvilsomt at det vil få noen følger da du handler etter hva bv anbefaler.

Det du kan gjøre er jo å la barnet beske besteforeldre og la faren se barnet der? Eller la andre være tilstede? Høre med bv om de kan tilby tilsynsordning? La faren i så tilfelle ha samvær, men på dine premisser så du føler at du ivaretar barnets beste og at det ikke vil finnes en mulighet for at noe skjer igjen, eller at han snakker henne rundt noe.

Kontormus: jeg vet det ble lagt frem et forslag om det du sier, men viste ikke endringen var gjort? Isåfall er det supert for alle de som havner i en slik blindgate som TS her gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Krever man samvær under tilsyn via bv eller ?? Får han egentlig lov å bare komme og besøke henne på skolen/sfo uten at jeg vet om det ? Vet at jeg stiller dumme spørsmål, men har lyst å vite litt mer om det før jeg tar noen tlf på mandag

Skrevet

Kontormus: jeg vet det ble lagt frem et forslag om det du sier, men viste ikke endringen var gjort? Isåfall er det supert for alle de som havner i en slik blindgate som TS her gjør.

Jo, du har rett. Det er foreløpig bare et forslag. Og der hvor man benytter seg av denne "nødretten" skal det være sakkyndige som umiddelbart vurderer om det er reell fare. Og det har ikke skjedd her enda, så da har vel den lovendringen latt vente på seg.

Når jeg tenker meg om så var det i den forbindelse F2F fikk sin uttalelse forkastet fordi de refererte til en Canadisk rapport der de kun tok utdrag for å finne støtte for sitt syn. (Les: de mener at hensynet til fedre skal veie tyngre enn barnas rett til å være beskyttet fra mulig vold).

Men når det er sagt, kan jeg ikke på kloden skjønne at en domstol gir omsorgen til den forelderen som er under mistanke og etterforskning for vold mot sine barn. Uansett hva advokatene sier...

Gjest hermine
Skrevet

Jo, du har rett. Det er foreløpig bare et forslag. Og der hvor man benytter seg av denne "nødretten" skal det være sakkyndige som umiddelbart vurderer om det er reell fare. Og det har ikke skjedd her enda, så da har vel den lovendringen latt vente på seg.

Når jeg tenker meg om så var det i den forbindelse F2F fikk sin uttalelse forkastet fordi de refererte til en Canadisk rapport der de kun tok utdrag for å finne støtte for sitt syn. (Les: de mener at hensynet til fedre skal veie tyngre enn barnas rett til å være beskyttet fra mulig vold).

Men når det er sagt, kan jeg ikke på kloden skjønne at en domstol gir omsorgen til den forelderen som er under mistanke og etterforskning for vold mot sine barn. Uansett hva advokatene sier...

Syns jeg hører skrekkhistorer hele tiden, og jeg tror nok ikke F2F er alene om at hensynet til foreldrene skal gå foran hensynet til barna. Jeg håper forslaget går gjennom: det er på tide barna får rettsvern i dette landet!

TS: barnevernet kan bistå med tilsynsordning men det kan også være gjennom at bf ser barnet hos sine foreldre, hos deg eller hos andre du stoler på. Bor du i en storby kan det være noen organisasjoner kan bistå.

Han har vel rett til å dukke opp på SFO, men jeg kan ikke skjønne vitsen? Det være seg om han er under etterforskning eller på et generelt plan. Spør bv om dette,og snakk med skolen. Jeg syns han ikke har noe der å gjøre, ihvertfall ikke nå mens etterforskning pågår. Og under normale omstendigheter bør jo faren heller kunne ta med datteren- ha utvidet samvær f.eks en ettermiddag om han først har fri og kan besøke på SFO.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Han nekter å ha samvær under tilsyn og sier at barnet lyver og at alt er min feil. At jeg prøver å ta barnet fra ham... Skal ringe i morgen og sjekke m det er mulig å finne en eller annen løsning.

Ts

Gjest hermine
Skrevet

Tusen takk for svar :) Han nekter å ha samvær under tilsyn og sier at barnet lyver og at alt er min feil. At jeg prøver å ta barnet fra ham... Skal ringe i morgen og sjekke m det er mulig å finne en eller annen løsning.

Ts

Anonymous poster hash: ca53a...303 Han

Han har slått barnet. Skolen har meldt saken til bv og han er anmeldt til politi. Barnevernet råder deg til å stoppe samvær. Du tilbyr samvær under tilsyn men han nekter ha tilsyn. Han har slått barnet så hele denne saken rulles opp og han sier det er din feil.

Kjære deg- prøv å slutt å bruk tiden på å lete etter feil du gjør. Du gjør alt rett og har ingenting å frykte!! Om han fortsetter plage deg så gi beskjed om at du ikke vil snakke om dette men at han må gå gjennom din advokat til saken er ferdig etterforsket!

Han plager deg og prøver gjøre deg svakere.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er lovverket slik at det ikke kan nektes samvær pga.vold mot barnet før det er en dom på at det skal være samvær med tilsyn eller ikke samvær i det hele tatt.

Politiet kan fatte et rettslig vedtak slik det ikke blir samvær. Det kan være midlertidig inntil saken er avgjort.

Far kan altså her ta saken til retten om mor nekter samvær etter avtale.

Ja jeg ser noen vil si det er rart men slik er det.

Dette er for at noen ikke skal bare si dette uten noen reel grunn.

Det har skjedd. Altså ikke alle mødre har gode hensikter.

Gjest Hermine
Skrevet

Nå er lovverket slik at det ikke kan nektes samvær pga.vold mot barnet før det er en dom på at det skal være samvær med tilsyn eller ikke samvær i det hele tatt.

Politiet kan fatte et rettslig vedtak slik det ikke blir samvær. Det kan være midlertidig inntil saken er avgjort.

Far kan altså her ta saken til retten om mor nekter samvær etter avtale.

Ja jeg ser noen vil si det er rart men slik er det.

Dette er for at noen ikke skal bare si dette uten noen reel grunn.

Det har skjedd. Altså ikke alle mødre har gode hensikter.

Det har også skjedd at den med omsorgen har mistet barnet fordi han/henne ikke klarer gi barnet den tryggheten det trenger. Dette i henhold til barnevernloven.

Det du snakker om er barneloven. Desverre er det ingen sammenheng mellom disse lovene, og det er det dette nye forslaget vil bedre.

En har uansett plikt til å gjøre det beste for barna sine. Sender hun barnet på samvær kan bv gripe inn. Det blir et sjansespill, men slik er det desverre siden det er viktigere å beskytte de menn som har X' er med onde hensikter enn å beskytte barna.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har også skjedd at den med omsorgen har mistet barnet fordi han/henne ikke klarer gi barnet den tryggheten det trenger. Dette i henhold til barnevernloven.

Det du snakker om er barneloven. Desverre er det ingen sammenheng mellom disse lovene, og det er det dette nye forslaget vil bedre.

En har uansett plikt til å gjøre det beste for barna sine. Sender hun barnet på samvær kan bv gripe inn. Det blir et sjansespill, men slik er det desverre siden det er viktigere å beskytte de menn som har X' er med onde hensikter enn å beskytte barna.

Har far mistet foreldreansvar?

Har han foreldreansvar? Må det en rettslig avgjørelse for og nekte samvær.

En annen mulig er og øke kapasiteten slik en får tatt rettslige avgjørelser i slike saker. Dette i stedet for og endre lover. Det er politikere som vil endre lover slik at mor i praksis får mere makt over barnet. Det er ikke det samme som om lover kan enkelt endres når det kommer i konflikt med andre rettsprinsipper.

Altså femnistpolitikerne vil endre lover. De må tilpasses mer enn de ønsker så det tar tid. Derfor er det ikke så lett og endre alle lover.

Mor kan i praksis lett misbruke de tenkte forslag fra feministpolitikere. Deres forslag er ikke sikret mot dette. Da mor i i deres øyner er alltid snille, alltid gjør rett. Mødre plager ingen fedre og barn ovs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...