AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Hei! Jeg leste denne saken her: http://www.babyverden.no/Fodsel/Diverse/Vent-med-a-klippe-navlestrengen/ om at man helst bør vente et minutt eller så før man klipper navlestrengen, sånn at barnet får med seg blodet i morkaka, som inneholder bla. jern og stamceller som den lille har nytte av. Det er visst bare helt nylig at WHO har begynt å anbefale dette, så det er ikke alle sykehus som har dette som rutine ennå. Jeg har fått fødeplass på Ullevål, og lurer på om noen vet hvordan praksisen er der? Venter de litt, eller må man selv sørge for å stoppe dem fra å klippe den med en gang, hvis man vil at barnet skal få beholde alt blodet sitt? Anonymous poster hash: c0d03...8af
Tolly Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Er ikke sein avnavling noe du kan be om i fødebrevet, da?
enogto Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Skriv det i fødebrevet, og gjør den du evt. har med deg tilstede under fødselen klar over det, så kan han/hun prøve å minne om det. På ABC venter de hvis det lar seg gjøre, mens på vanlig fødeavdeling på Ullevål gjør de det visstnok med en gang i følge min jordmor i fjor. Men du kan be om at de venter, de gjør det bare ikke som standard. Endret 22. juni 2013 av enogto
Sol79 Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Jeg fødte på Ullevål i fjor, og jeg hadde barnet på brystet en god stund før pappaen fikk klippe navlestrengen.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Takk for svar! Greit å vite hva som er rutine og ikke (får vel forsåvidt sikkert mer info fra avdelingen etterhvert, ultralyd og omvisning og såntnoe) - så jeg vet hva jeg må huske på å be om og ikke. Anonymous poster hash: c0d03...8af
Silfen Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Du bestemmer dette selv, så fremt det ikke er omstendigheter som tilsier at den må kuttes med en gang. . Sist jeg fødte ba jeg om sen avnavling.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Jeg fødte på Ullevål for noen mnd siden, og i følge sambo ble navlestrengen klippet etter at jeg hadde hatt tassen på brystet.Anonymous poster hash: 2b828...be0
Gjest Clafoutis Skrevet 23. juni 2013 #8 Skrevet 23. juni 2013 Jeg fødte på Rikshospitalet for snart ett år siden, og de klippet dessverre navlestrengen umiddelbart selv om vi ba dem om å vente litt. Jeg fikk til svar et eller annet om at de var rettslig pålagt å gjøre det, husker ikke eksakt hva årsaken var (var en del annet som var i fokus akkurat da). Men det var ingen medisinsk årsak til at babyen min måtte avnavles med én gang han var ute.
Gjest Magdalene Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 På ahus ventet de hvertfall lenge med avnavling uten at vi trengte å si noe...
LilleSnupp Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Synes sen avnavling burde være standard - uansett. Paradokset er omstendigheter som "krever" rask avnavling kan ofte være situasjoner hvor babyen virkelig har behov for det ekstra blodet. Ved prematurfødsel f.eks. har babyen virkelig behov for det ekstra blodet kan få ved en sen avnavling. Utformingen av fødestuen er dessverre slik at arbeidsbordet for gjennoppliving o.l. er nærmest plassert lengst mulig unna fødesenga - så derfor må det avnavles raskest mulig. Enheten bør plasseres nærmest mulig mora, slik at babyen har mulighet å få i seg det ekstra blodet - som disse babyene virkelig har behov for. Har selv født 2 barn hvor den ene var klinisk død ved fødsel og den andre var meget prematur og dysmatur. Kunne vært løst enkelt ved at arbeidsbordet for babyen var plassert nærmere mor, så hadde sen avnavling vært til det beste for barnet. http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2010/Hvem-eier-navleblodet/Sen-avnavling-er-det-beste-for-barnet Viktigst for de ekstra sårbare barna Premature og syke barn er tradisjonelt de som har blitt avnavlet raskest – paradoksalt nok. For de trenger denne ekstra «nistepakken» fra morkaken mest. – Klipper vi av navlestrengen med én gang, gjør vi situasjonen verre for barnet, for det mister morkakens hjelp. Morkaken kan være den beste til å gjenopplive et barn. Og ni av ti barn man tror trenger gjenoppliving, trenger ikke det om man bare tør å ha litt is i magen, sier Sæther. http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Vent-med-a-klippe-navlestrengen--7202981.html#.UcbY1vnIZ1A Endret 23. juni 2013 av LilleSnupp
Silfen Skrevet 23. juni 2013 #11 Skrevet 23. juni 2013 At bordet ikke er plassert inntil operasjonsbordet har med hygiene å gjøre. Jeg tviler på at det er best for verken mor eller barn dersom mor får stafylokokker eller annen faenskap i seg fordi såret blir urent grunnet mye aktivitet. Mange navlesnorer ville ikke engang rukket over. Men sånn ellers har du jo rett i det du sier, det er bare ikke en løsning på operasjonsstuen, tror jeg.
LilleSnupp Skrevet 23. juni 2013 #12 Skrevet 23. juni 2013 At bordet ikke er plassert inntil operasjonsbordet har med hygiene å gjøre. Jeg tviler på at det er best for verken mor eller barn dersom mor får stafylokokker eller annen faenskap i seg fordi såret blir urent grunnet mye aktivitet. Mange navlesnorer ville ikke engang rukket over. Men sånn ellers har du jo rett i det du sier, det er bare ikke en løsning på operasjonsstuen, tror jeg. Prøvde å finne en art. jeg leste med Saugstad - men tror det var et internt på Prematurposten, så fant det ikke. Mange premature og andre i risikofødsler blir født på vanlige fødestuer (jfr. meg selv), og disse er det ingen problem å ha et transportabelt arbeidsbord til - det er bare ikke tenkt så langt, ifølge Saugstad.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #14 Skrevet 23. juni 2013 Jeg er sikkert naiv nå (vet fint lite om hvordan keisersnitt egentlig foregår) - men jeg så for meg at ved keisersnitt så ville det vel være fort gjort å bare pelle ut morkaka sammen med ungen, og så sende begge deler bort til der de behandler ungen? Det er kanskje ikke så enkelt...? Anonymous poster hash: c0d03...8af
Silfen Skrevet 23. juni 2013 #15 Skrevet 23. juni 2013 Nei, det er ikke så enkelt. Morkaken sitter fast og det kan skape store problemer når man bare røsker den løs, som en del kvinner med akutte hysterektomier sikkert kan fortelle.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #16 Skrevet 23. juni 2013 Ok. Takk Anonymous poster hash: c0d03...8af
Gjest pysepusen Skrevet 23. juni 2013 #17 Skrevet 23. juni 2013 Jeg skrev i ønskebrevet mitt at jeg ønsket sen avnavling. Da skal barnet ligge lavere enn mor et minutt og to før man får det på brystet. Dette var ikke noe problem Hun kom ut, de la henne ned og tørket litt av henne også fikk jeg henne på brystet mitt da hun var to minutter gammel eller noe. Da var navlestrengen nesten tom og mannen klippet den av Jordmoren min sa at dette kommer til å bli de generelle retningslinjene om ikke så lenge, men enn så lenge er det lurt å gjøre dem oppmerksom på at det er noe man ønsker.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #18 Skrevet 23. juni 2013 Jeg fikk sen avnavling uten å måtte be om det ved UNN. Hadde mini lenge på brystet før mannen fikk klippe. Virker som det er ganske standard mange steder faktisk, siden det aldri ble noe spørsmål om hva jeg ønsket osv.. Anonymous poster hash: 231fe...b8b
Gjest pysepusen Skrevet 23. juni 2013 #19 Skrevet 23. juni 2013 Jeg fikk sen avnavling uten å måtte be om det ved UNN. Hadde mini lenge på brystet før mannen fikk klippe. Virker som det er ganske standard mange steder faktisk, siden det aldri ble noe spørsmål om hva jeg ønsket osv..Anonymous poster hash: 231fe...b8b Det er vanlig, men det er ikke sen avnavling. Da er ikke barnet høyere enn deg (morkaka).
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #20 Skrevet 23. juni 2013 Det er vanlig, men det er ikke sen avnavling. Da er ikke barnet høyere enn deg (morkaka). Jordmorforeningen definerer det ikke slik http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2010/Hvem-eier-navleblodet/Sen-avnavling-er-det-beste-for-barnet Anonymous poster hash: c4302...a62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå