AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Siden jeg var 12-13 har jeg fått problemer ved inntak av melk, altså magesmerter og akutt diare. Nå er jeg 20, og testet meg endelig for laktoseintoleranse. Testen viste negativ. Jeg spurte legen om jeg kunne ha melkeallergi, men hun mente at melkeallergien viste seg i tidlige år. Det jeg glemte å nevne, var at jeg ikke drakk melk som liten, og derfor ikke kunne vite om jeg hadde det på det tidspunktet. Jeg har drukket en del latte i det siste, og det ender med toalettbesøk 10-15 min etter inntak. Drikker jeg latte med soyamelk skjer ikke dette. Skulle lage saus i forrige uke, med fløte, og selv om jeg fikk i meg små mengder, måtte jeg på do etterpå. Tror ikke jeg reagerer på fløteis og yoghurt, men melk og fløte i seg selv tåler jeg ikke. Får jeg i meg melk, ender det alltid med diare! Hva kan det være? Vi snakker da inntak på 1 dl++. Anonymous poster hash: 27669...cbc
Dricka Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Det kan sitte i hodet ditt. Mulig du "vet" at du blir dårlig av det og faktisk blir dårlig fordi du psyker deg dårlig på det da du egentlig tåler det. Tror at du lurer hjernen din til å tro du ikke tåler det.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 Det kan sitte i hodet ditt. Mulig du "vet" at du blir dårlig av det og faktisk blir dårlig fordi du psyker deg dårlig på det da du egentlig tåler det. Tror at du lurer hjernen din til å tro du ikke tåler det. Er det virkelig "så enkelt"? Høres helt merkelig ut, men det kan jo hende. -TS Anonymous poster hash: 27669...cbc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Det stemmer faktisk det Fågel sier - det kan være psykisk. Når du ble testet hos legen, tok de både blodprøve og prøve på huden? Da jeg ble testet, slo den ut positiv på huden, men ikke i blodet (eller motsatt, husker ikke) Og, hadde du laktose i kostholdet før du ble testet? Jeg ble blant annet testet mot pollen, da jeg har hatt pollenallergi i mange år. Da den slo ut negativ, sa de at det nok var fordi jeg ble testet på vinteren, og det er som kjent ikke mye pollen i luften da. Pollenallergien slo ut for fullt mnot sommeren den... Anonymous poster hash: 10bde...be2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Det stemmer faktisk det Fågel sier - det kan være psykisk. Når du ble testet hos legen, tok de både blodprøve og prøve på huden? Da jeg ble testet, slo den ut positiv på huden, men ikke i blodet (eller motsatt, husker ikke) Og, hadde du laktose i kostholdet før du ble testet? Jeg ble blant annet testet mot pollen, da jeg har hatt pollenallergi i mange år. Da den slo ut negativ, sa de at det nok var fordi jeg ble testet på vinteren, og det er som kjent ikke mye pollen i luften da. Pollenallergien slo ut for fullt mnot sommeren den... Anonymous poster hash: 10bde...be2 De tok kun blodprøve! Har huden noe med dette å gjøre? :-O Jeg har vel i meg litt laktose de fleste dagene i uken, uten at dette har noe å si for meg(spiser en del ulike oster, og det tåler jeg), så jeg regner med at jeg hadde laktose i blodet. Tenkte jeg skulle lage meg kaffe med ekstra melk i nå, men har gått til innkjøp av laktosefri melk for første gang og brukte det. Nå, en halvtime etter, har jeg enda ikke fått magesmerter eller måttet gå på do.. Så jeg vet ikke hvor psykisk det er? Husker spesielt en gang, da jeg for første gang ble obs på at jeg kanskje ikke tålte laktose. Da drakk jeg et stort glass melk for første gang i mitt liv(12-13 år, og hadde ikke spist noe før på dagen så vidt jeg kan huske), og måtte RETT på do. På den tiden visste jeg jo ikke at jeg kunne være laktoseintolerant. Vet ikke jeg.. Tåler jo veldig mye som inneholder melk, men ren melk og fløte tåler jeg ikke. Drakk MYE sjokolademelk som mindre derimot, og fikk ingen plager av det, hvilket jeg heller ikke gjør nå! -ts Anonymous poster hash: 27669...cbc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Var det fastlegen din som tok blodprøven? Isåfall, be om henvisning til en allergolog. Jeg husker ikke forklaringen i detalj nå, men blodprøven fastlegen tar er visstnok ikke så sikker som den allergologen tar. Fikk vite av fastlegen at jeg var allergisk mot det meste, hvilket allergologen kunne motbevise. Når det er sagt! Har du fulgt noen diett for å teste for allergier? Jeg er selv visstnok et vtilstilfelle ifølge allergologen, fordi blodprøve og hudprøve viser forskjellige ting. ///AB kl. 16:43 Anonymous poster hash: 10bde...be2
pantora Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Er det ikke forskjell på å reagere på laktosen, og på melkeprotein? Hva skjer når du prøver deg på laktosefri melk/yoghurt? Men har du ikke drukket melk på åtte år, så er kroppen din uansett ikke vant til å håndtere melk og du vil reagere slik. Du kan venne kroppen til melk, små doser over lang tid og øke etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Det kan være andre ting enn laktose du reagerer på. Jeg reagerer på kokt melk av alle ting.Var hos spesialist og han mente etter å ha hørt symptomene mine at jeg nok var allergisk selv om det ikke var noen test som kunne bekrefte det Anonymous poster hash: 920eb...318
ninuska_ Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 En blodprøve for laktoseintoleranse er kun en genetisk test for å se om man har anlegg for utvikling av laktoseintoleranse. Da trenger man ingen videre utredning hvis denne slår ut. Det er ikke et sikkert svar på at man ikke har intoleranse for laktose om blodprøven er fin. De aller fleste må vel gå på laktosefri diett og ta en laktasebelastning test for å undersøkes videre. Slik forklarte min lege det til meg. Noen av de merkene av sjokolademelk inneholder lite laktose faktisk - mener det er litago og skolemelk med smak (?).
Zinnia Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 For det første; det virker helt klart at du reagerer kraftig på melk, og inntil videre burde unngå det. Det trenger ikke være laktosen (melkesukkeret) som er problemet, det kan også være caseinet (melkeproteinet) du reagerer på. Og man trenger ikke være allergisk, det kan være en intoleranse som potensielt kan være mulig å bedre om du er heldig. Det finnes smør uten casein og laktose, dette kalles for ghee (eller på godt norsk; klarnet smør), og utenom det ville jeg testet andre former for melk (kokos, ris, soya) som en erstatning inntil du finner ut av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå