Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigers vil være med og handle inn til babyen vår fordi de ønsker å spose oss litt, kjempe koselig det! :) Mine foreldre skal også sponse har de sagt, men de bor flere timer unna så det blir kr på bankkontoen isteden. Svigers bor ca 1,5 time unna og det er jo ikke sikkert at det kommer til å klaffe med at de kan komme når de passer for oss å handle, da de er avhengig av å ha fri fra jobb pga reisetiden, og vi har ikke sommerferie samtidig (eller jo litt men da er svigers bortreist). Dessuten kommer vi neppe til å kjøpe alt på en dag. Vi vil ikke måtte ta oss ekstra fri fra jobb rette etter ferien kun så svigers kan være med. Vi vil gjøre de store innkjøpene når vi har ferie, er ikke kjempe lange åpningstider her.

Uansett så vil vi bestemme hva vi skal kjøpe, svigers får ikke lov å bestemme hva som skal kjøpes. Selv om de vil betale noe. Dette er vårt barn ;) Gaver kan de gi oss som de vil, men når det kommer til vogn, seng, bilstol osv så vil vi bestemme. Vi er kjempe takknemlige for at de vil sponse oss, ikke alle får det. Men hvis det ikke klaffer så klaffer det ikke. Og i våre øyne trenger ikke svigers være med, vi er godt voksne som klarer å kjøpe inn tingene selv :)

Vil det være frekt å si til svigers at de heller kan overføre den summen de vil til oss? Hvis det ikke klaffer altså, klaffer det så er det jo kjempe bra :) Syns det blir tungvint at vi skal måtte tilrettelegge (eks ta oss ekstra fri fra jobb) for dem når det er vi som skal shoppe og de har invitert seg selv med.

Anonymous poster hash: 1e826...ca8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke frekt!

• Liker 1
Skrevet

I min familie er det helt normalt at det overføres penger på konto med beskjed: "Kjøp noe dere trenger til barnet". Svigermor derimot er veldig nøye på at deksl være en gave som hun har bestemt, og den må kjøpes av henne og overleveres personlig.Så vet hun ikke hva hun skal kjøpe, og gnager med dette i evigheter.

Resultatet er at vi får masse fra min mor, men minimalt fra svigers fordi gaven skal være så perfekt at hun aldri får kjøpt noe.

Jeg ville ha foreslått at svigermora di kan overføre penger, eller at dere sier at dere har bestemt dere for vogn som koster x kr, seng som koster litt mindre osv. Så kan hun betale det tingen koster, og føle at hun har kjøpt akkurat den tingen i gave til dere. Så takker og bukker dere og viser at dere er veldig takknemlige. :)

Hun synes muligens det hadde vært koselig å gå ut med dere og handle, men det hadde ihvertfall jeg syntes var litt slitsomt. Måtte diskutere modeller, farger osv., det er jo vanskelig nok som det er på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er første barnebarnet på begge sider så ingenting er normalt her når noen skal ha barn. Men det er normalt i min familie i andre sammenhenger er å gi kr og si at de skal helst gå til et bestemt formål (som i dette tilfelle er barnet). I samboer sin familie er det vanlig å gi konkrete gaver, ikke penger. Jeg fikk kr på siste bursdagen min av svigers og da kom de med massevis av unnskyldninger for at de ikke ga meg en gave isteden. Men jeg ble veldig fornøyd, kjøpte mammaklær, det kunne de ikke kjøpt for meg :)

For oss er det ikke kjempe viktig at svigers blir med på handlingen, men de har jo lyst. Er jo koselig om de blir med, men kanskje litt stress og, ser for meg at svigermor vil bestemme litt om hun er med. Men jeg syns at våre behov er viktigere, som at det blir rett vogn med tanke på vinterføre og sånt, ikke om svigermor syns at prisen er grei eller om hun syns at den er fin. Hadde vi sagt til svigers at de kan kjøpe vognen alene så hadde det jo blitt noe annet, men vi trenger en vogn som passer oss så vi gjør ikke det. Men kan jo kanskje be de ja om å overføre penger og at vi sier at pengene går til vognen eller sengen, eller noe annet. Vet ikke hvor mye vi får så har ikke lyst å komme med forslag til sum. Kanskje de gir oss nok til en vogn eller kanskje bare en halv vogn.

Jeg har forresten sjekket kalenderen nå og svigers kommer hjem fra sin ferie etter vår ferie er over. Og jeg og samboer avtalte for flere uker siden at vi skulle gjøre baby-shoppingen i vår ferie. Ikke verdens undergang å utsette det, men jeg vil ikke ofre hva som helst for å ha svigers med på akkurat dette, selv om det er deres første barnebarn :) Kan jo shoppe på en lørdag men da er byen full av folk og vanskelig å finne parkering. Kanskje det virker som at jeg leter etter unnskyldninger for å ikke ha de med, men jeg prøver bare å tenke praktisk. Jeg og samboer er ca aldri i byen på lørdager pga dette.

Er evig takknemlig for pengene, men noen ganger kan ikke giver forvente å kunne bestemme hva som skal kjøpes, syns jeg da. Mine foreldre skal bare gi oss en sum og har sagt at vi selv bestemmer hva de skal brukes til, bare vi bruker de på babyen, og vi har selvsagt ikke andre planer enn det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt frekt og utakknemmelig å skulle be de overføre pengene til dere. Skjønner jo at de ønsker å være med å handle inn når de skal sponse dere. Det er vel deres måte å være med på forberedelsene. De synes sikkert det er spennende og kjekt at dere skal få en liten en og ønsker å ta del av dette.
Men dere skal jo ikke trenge å ta fri fra jobb av den grunn. Det er vel andre måter dere kan ordne det på? Hva med å handle sammen på en lørdag? :)

Edit: Men det skal jo ikke bety at de skal bestemme hva slags vogn, bilsete osv dere skal kjøpe, det er jo opp til dere:)

Endret av forum88
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette er første barnebarnet på begge sider så ingenting er normalt her når noen skal ha barn. Men det er normalt i min familie i andre sammenhenger er å gi kr og si at de skal helst gå til et bestemt formål (som i dette tilfelle er barnet). I samboer sin familie er det vanlig å gi konkrete gaver, ikke penger. Jeg fikk kr på siste bursdagen min av svigers og da kom de med massevis av unnskyldninger for at de ikke ga meg en gave isteden. Men jeg ble veldig fornøyd, kjøpte mammaklær, det kunne de ikke kjøpt for meg :)

For oss er det ikke kjempe viktig at svigers blir med på handlingen, men de har jo lyst. Er jo koselig om de blir med, men kanskje litt stress og, ser for meg at svigermor vil bestemme litt om hun er med. Men jeg syns at våre behov er viktigere, som at det blir rett vogn med tanke på vinterføre og sånt, ikke om svigermor syns at prisen er grei eller om hun syns at den er fin. Hadde vi sagt til svigers at de kan kjøpe vognen alene så hadde det jo blitt noe annet, men vi trenger en vogn som passer oss så vi gjør ikke det. Men kan jo kanskje be de ja om å overføre penger og at vi sier at pengene går til vognen eller sengen, eller noe annet. Vet ikke hvor mye vi får så har ikke lyst å komme med forslag til sum. Kanskje de gir oss nok til en vogn eller kanskje bare en halv vogn.

Jeg har forresten sjekket kalenderen nå og svigers kommer hjem fra sin ferie etter vår ferie er over. Og jeg og samboer avtalte for flere uker siden at vi skulle gjøre baby-shoppingen i vår ferie. Ikke verdens undergang å utsette det, men jeg vil ikke ofre hva som helst for å ha svigers med på akkurat dette, selv om det er deres første barnebarn :)Kan jo shoppe på en lørdag men da er byen full av folk og vanskelig å finne parkering. Kanskje det virker som at jeg leter etter unnskyldninger for å ikke ha de med, men jeg prøver bare å tenke praktisk. Jeg og samboer er ca aldri i byen på lørdager pga dette.

Er evig takknemlig for pengene, men noen ganger kan ikke giver forvente å kunne bestemme hva som skal kjøpes, syns jeg da. Mine foreldre skal bare gi oss en sum og har sagt at vi selv bestemmer hva de skal brukes til, bare vi bruker de på babyen, og vi har selvsagt ikke andre planer enn det.

Det er vel ikke snakk om at de skal bestemme hva som skal kjøpes, de ønsker jo bare å bli med vel?

Sikker på at du ikke bare leter etter unnskyldninger så du slipper å ha de med??

Anonymous poster hash: 80557...b21

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ord for hvor frekt jeg syntes det er når noen sier "bare sett pengene inn på kontoen"

Anonymous poster hash: 0f3e3...60f
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For oss var det veldig stort (nesten en høytidsdag, hehe) å dra og handle inn vogn/seng/bilstol osv. Vi hadde gledet oss lenge til det faktisk, og det var noe jeg og mannen skulle gjøre sammen, og jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt med noen på det jeg:)

Mine foreldre ville sponse vogn, men de bare overførte penger den dagen vi hadde funnet en vi likte.

Svigermor er litt typen som mener mye om det meste, så henne ville jeg helst ikke hatt med, hehe, selv om hun er herlig altså!

Tror kanskje jeg bare hadde sagt at, neida dette skal vi da klare å betale selv, så kan dere heller kjøpe inn litt klær og sånt når hun er født. (men nå har vi god råd da, bedre enn både mine og hans foreldre, så vi mener det også)

(MEN du må kjenne litt på situasjonen, jeg ville IKKE laget en stor greie ut av dette hvis de er bestemt på å bli med.)

Anonymous poster hash: 8f260...675
AnonymBruker
Skrevet

Jøssenam..

Vi hadde med våre mødre, det er da koselig, hvorfor tror du at de vil bestemme hva dere skal kjøpe?

Du virker enormt egoistisk..

Anonymous poster hash: 7c02c...4a2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt frekt og utakknemmelig å skulle be de overføre pengene til dere. Skjønner jo at de ønsker å være med å handle inn når de skal sponse dere. Det er vel deres måte å være med på forberedelsene. De synes sikkert det er spennende og kjekt at dere skal få en liten en og ønsker å ta del av dette.

Men dere skal jo ikke trenge å ta fri fra jobb av den grunn. Det er vel andre måter dere kan ordne det på? Hva med å handle sammen på en lørdag? :)

Edit: Men det skal jo ikke bety at de skal bestemme hva slags vogn, bilsete osv dere skal kjøpe, det er jo opp til dere:)

Skjønner at de vil være med, nekter de ikke å være med. Men som jeg har nevnt er lørdagen er ganske vanskelig dag å shoppe på her. Svigermor har allerede kommet med meninger og hva vi bør kjøpe, så kan se for meg ja at hun skal bestemme noe. Hun har sagt hva vi ikke bør kjøpe (ikke konkrete merker, men hva vi ikke trenger i hennes øyne) Hun er en VELDIG bestemt dame, og kommer nok til å si "nei den må dere ikke kjøpe" og bli fornærmet om vi velger å gjøre det. Det går jo an å kjøpe senere når hun ikke er tilstede men det hadde vært kjekt å slippe ekstra turer pga henne. Hun er ikke svigermor fra h.., hun er veldig grei, men når det gjelder å kjøpe ting så er hun ganske bestemt. Jeg har shoppet med henne før!

Det er vel ikke snakk om at de skal bestemme hva som skal kjøpes, de ønsker jo bare å bli med vel?

Sikker på at du ikke bare leter etter unnskyldninger så du slipper å ha de med??

Anonymous poster hash: 80557...b21

Les det jeg skrev over.

Jeg har ikke ord for hvor frekt jeg syntes det er når noen sier "bare sett pengene inn på kontoen"

Anonymous poster hash: 0f3e3...60f

Da er du fra en familie hvor dere ikke overfører penger som gaver ;) Jeg har null problemer med det, samboer og, selv om han kommer fra en familie hvor de ikke overfører penger som gaver.

For oss var det veldig stort (nesten en høytidsdag, hehe) å dra og handle inn vogn/seng/bilstol osv. Vi hadde gledet oss lenge til det faktisk, og det var noe jeg og mannen skulle gjøre sammen, og jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt med noen på det jeg:)

Mine foreldre ville sponse vogn, men de bare overførte penger den dagen vi hadde funnet en vi likte.

Svigermor er litt typen som mener mye om det meste, så henne ville jeg helst ikke hatt med, hehe, selv om hun er herlig altså!

Tror kanskje jeg bare hadde sagt at, neida dette skal vi da klare å betale selv, så kan dere heller kjøpe inn litt klær og sånt når hun er født. (men nå har vi god råd da, bedre enn både mine og hans foreldre, så vi mener det også)

(MEN du må kjenne litt på situasjonen, jeg ville IKKE laget en stor greie ut av dette hvis de er bestemt på å bli med.)

I utgangspunktet vil jeg ikke ha med noen andre enn samboer, men siden svigers allerede har invitert seg med er det greit om det passer. Men vil ikke måtte endre på våre planer når det ikke er vi som har invitert de med. Hadde ikke invitert med mine foreldre om de bodde nærmere, og de hadde ikke invitert seg selv med. Skal ikke gjøre en stor greie ut av det, skal være ærlig å si at for oss passet det best å handle når vi begge hadde ferie (om det blir sånn). Samboer sier at for han er det ikke så nøye om de er med eller ikke, vi kan godt handle uten dem mener han. Han er enig i at kr kan overføres, men vil ikke fornærme foreldrene sine og vet ikke hvordan de vil reagere på det (tipper at svigerfar vil ta det veldig greit iallefall). Er litt redd for at svigermor skal prøve å bestemme og ta kontrollen, nettopp fordi det er det første barnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo svigers har mer erfaring med barn enn oss, men det er over 30 år siden sist de fikk barn, ting har endret seg. Med tanke på merker og priser ol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøssenam..

Vi hadde med våre mødre, det er da koselig, hvorfor tror du at de vil bestemme hva dere skal kjøpe?

Du virker enormt egoistisk..

Som jeg har nevnt nå, svigermor er en ganske bestemt dame som allerede har snakket om hva vi bør kjøpe og ikke kjøpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jamen da er det vel bare å si at dere velger selv? Er lov å åpne kjeften. Spesielt for de store tingene, vi sa ifra at vi skal ha det og det for bilstol, etc..

De var med når vi kjøpte bad, klær, vippestol osv...

Hvis du er så uenig med alle andre hvorfor lagde du en tråd da siden du ikke er ute etter råd?

AnonymBruker
Skrevet

Jamen da er det vel bare å si at dere velger selv? Er lov å åpne kjeften. Spesielt for de store tingene, vi sa ifra at vi skal ha det og det for bilstol, etc..

De var med når vi kjøpte bad, klær, vippestol osv...

Hvis du er så uenig med alle andre hvorfor lagde du en tråd da siden du ikke er ute etter råd?

Trur du må lese på nytt for jeg er ikke uenig med alle :)

Jo vi skal si det, venter på å treffe de igjen til uken som kommer, bare lurer på om det er frekt. Ikke alle her mener at det er frekt, så jeg er ikke uenig med alle. Men kommer ikke til å si at vi skal ha så og så mye for ditten og datten, summen får de bestemme selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at man selv vil velge hva man kjøper av de store tinga. Vogn, Seng, etc...

Så lenge du og mannen sier ifra at dere selv vil velge hvilket merke/utseende etc, så er det vel ikke noe problem?

Vi fant vogna vi ville ha i butikken, svigers var da med, og sa så at de gjerne ville betale den.

Tror du tenker det værste, at de skal buse seg frem og kjøpe store ting uten å spørre?

AnonymBruker
Skrevet

Kanksje lurt å se litt på nettet også og bestemme seg for hva dere skal ha før handleturen. Så er det lettere å kjøpe det dere vil, uavhengig av hva andre vil. Evt ta dere en tur i ferien deres og plukk ut de store tingene, ta med svigers når det skal betales;) Da blir det mer "der er vognen vi skal ha" og ikke å gå rundt å se og vurdere og åpne for deres mening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke "nektet" eller vært vanskelig på å ha dem med - det er utakknemlig. De vil gjerne bruke den tiden sammen med dere, og synes dette er veldig stas. Handleopplevelsen betyr nok mye for dem - ellers hadde de bare overført penger.

Men, jeg/vi har ganske spesifikk smak - og kommer til å ha klart en liste over ting vi har tenkt å kjøpe selv. Om noen da ønsker å bidra, så kan de gjerne velge utfra denne og enten betale en hel ting/deler av den osv(så de ikke føler seg forpliktet til å betale en dyr sum). Om de så ville vært med for å kjøpe inn tingen eller anskaffet den på egenhånd og bringt til oss så hadde det vært null problem.

Dere klarer lide dere gjennom 20 min en i en butikk en lørdag i byen(selv jeg klarer det, og jeg hater virkelig shopping og lørdager i butikker). Så foreslår man selvsagt cafètur e.l etterpå for å få litt ekstra tid med dem. Det tar maks en 2-3 timer, og de blir kjempefornøyde.

Anonymous poster hash: fb2f1...491
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at man selv vil velge hva man kjøper av de store tinga. Vogn, Seng, etc...

Så lenge du og mannen sier ifra at dere selv vil velge hvilket merke/utseende etc, så er det vel ikke noe problem?

Vi fant vogna vi ville ha i butikken, svigers var da med, og sa så at de gjerne ville betale den.

Tror du tenker det værste, at de skal buse seg frem og kjøpe store ting uten å spørre?

Er det som er vanlig vil jeg tru, kanskje jeg tenker det verste. Men hvis svigermor er uenig i f.eks vognvalg så kommer hun garantert til å si i fra og jeg orker ikke at hun skal ødelegge stemningen. En ting er å si at man er uenig "tja kanskje dere heler skal velge...", men å si rett ut og høy "nei herregud den må dere ikke finne på å kjøpe!" blir noe annet, hun sier ting sånt. Jeg er også ganske hormonell så kommer nok til å gråte lett om hun skal komme med slike meninger og ikke være enig med oss, vil ikke at det skal skje. Vil ikke la henne ødelegge shoppingen som skal være koselig for oss, er vårt første barn :)

Kanksje lurt å se litt på nettet også og bestemme seg for hva dere skal ha før handleturen. Så er det lettere å kjøpe det dere vil, uavhengig av hva andre vil. Evt ta dere en tur i ferien deres og plukk ut de store tingene, ta med svigers når det skal betales;) Da blir det mer "der er vognen vi skal ha" og ikke å gå rundt å se og vurdere og åpne for deres mening.

Jo jeg har sett litt på nettet og har vært allerede alene i babybutikkene og sett litt, men så bare på småting egentlig. Trur jeg vet hva slags vogn jeg vil ha. Men lurt det du sier å plukke ut og senere dra med dem å betale, bare ikke svigermor kritiserer da :P Da må vi si i fra tydelig at vi har bestemt oss og kommer til å kjøpe det som står på listen vår.

Skrevet

La nå besteforeldrene bli med ut å handle litt til barnebarnet sitt, da. Hvorfor lage det til et problem? Vær heller glad for at de er engasjerte og vil involvere seg, ikke alle besteforeldre er sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La nå besteforeldrene bli med ut å handle litt til barnebarnet sitt, da. Hvorfor lage det til et problem? Vær heller glad for at de er engasjerte og vil involvere seg, ikke alle besteforeldre er sånn.

Jo klart de kan være med om det passer, har ikke sagt at de ikke får lov å være med. Er bare skeptisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...