Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart bli student og husleien min er 3500 kr. Jeg har ingen sparepenger, ei mulighet til å skaffe meg sommerjobb så lurer på om det er nok å leve på? Jeg håper å få jobb når jeg begynner å studere, men vil ikke satse på det ettersom jeg vet hvor vanskelig det kan være.

Jeg vet at jeg vil leve et veldig enkelt liv med så lite penger..........

Anonymous poster hash: ce668...187
Videoannonse
Annonse
Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg betalte 3300 i husleie i fjor som student, og hadde heller ikke ekstrainntekt. Klarte meg helt fint på resten av studielånet, spise good mat :) Jeg drikker ikke da, så sparer noen hundrelapper på det i måneden da, men igjen lånte jeg bil hele året.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart bli student og husleien min er 3500 kr. Jeg har ingen sparepenger, ei mulighet til å skaffe meg sommerjobb så lurer på om det er nok å leve på? Jeg håper å få jobb når jeg begynner å studere, men vil ikke satse på det ettersom jeg vet hvor vanskelig det kan være.

Jeg vet at jeg vil leve et veldig enkelt liv med så lite penger..........

Forresten, i begynnelsen av hvert semester får man ca 18000 kr. Er det sannsynlig at jeg vil ha mye igjen av de pengene etter å ha betalt leie og for bøker?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 3300 i husleie i fjor som student, og hadde heller ikke ekstrainntekt. Klarte meg helt fint på resten av studielånet, spise good mat :) Jeg drikker ikke da, så sparer noen hundrelapper på det i måneden da, men igjen lånte jeg bil hele året.

Det er bra å høre. Har en søster som forteller meg at det er umulig å leve på den inntekten. Men gjorde mangelen på penger at du var mindre sosial pga. lite penger? evt. hvor mye tror du at du brukte på mat? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 5000 i månedsleie i fire semestere og klarte meg greit uten jobb, men jeg har ikke mange utgifter annet enn mat.

Anonymous poster hash: b4eb8...2c7
Gjest oreokaka
Skrevet

Det er bra å høre. Har en søster som forteller meg at det er umulig å leve på den inntekten. Men gjorde mangelen på penger at du var mindre sosial pga. lite penger? evt. hvor mye tror du at du brukte på mat? :)

Nei, var sosial jeg. Kunne dra på på cafe og lignende om jeg ville. Et tips er å bruke fryseren masse. Evt lage en lasange, og fryse ned halvparten eller noe sånt. Det sparer du masse penger på. Og eks kjøpe fryst kylling fra first price. Vil tippe at jeg brukte rundt 2000 kroner på mat, men kan absolutt bruke mindre. Jeg levde GODT på 2000 kr.

Skrevet

Bøker kan du kjøpe brukt for en billig penge eller eventuelt låne på biblioteket hvis du er tidlig ute :) Du kan sikkert klare å sette av en del av kjempestipendet i august på en sparekonto og supplere etter behov resten av halvåret..

Skrevet

Ja, du klarer fint å leve på 2580 kr i måneden. Det var omtrent så mye jeg hadde å leve for selv som student. Brukte ca. 300 kr i uken på mat (handlet kun first price og lignende + tilbudsvarer, laget store porsjoner av f.eks. gryteretter med billige råvarer). I tillegg hadde jeg faste utgifter til internett, mobil og månedskort. Dette er enkle, oversiktelige utgifter.

Noe partymenneske er jeg ikke så brukte riktignok ikke mye penger på fest og alkohol, men var da sosial likevel. Jeg var heller flink til å ta initiativ til f.eks. piknik i parken hvor alle laget litt mat og tok med. Hadde også råd til café eller et bedre måltid på restaurant av og til.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, i begynnelsen av hvert semester får man ca 18000 kr. Er det sannsynlig at jeg vil ha mye igjen av de pengene etter å ha betalt leie og for bøker?

Husk å sette av maks. 3500x3 til depositum for hybelen da. (Vet ikke om man betaler depositum for hybel i studentsamskipnad da(?))

Anonymous poster hash: 8f1cb...4b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke å betale depositum ettersom srudenrhjemmene i Lillehammer ikke krever det :)

Husk å sette av maks. 3500x3 til depositum for hybelen da. (Vet ikke om man betaler depositum for hybel i studentsamskipnad da(?))

Anonymous poster hash: 8f1cb...4b6

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Innvandrerbutikker pleier somregel ha digre pakker med linser og bønner for en billig penge. Har du fryser kan du da koke opp bønner og fryse ned i porsjoner. Pengene du sparer kan du gå på kafe for.

• Liker 1
Gjest Morteno
Skrevet

First Price er også din venn. Til frokost er pålegg som f.eks syltetøy ganske rimelig og varer veldig lenge. Du får også rundstykker til 15 kr som inneholder 15 stk på Kiwi (De er litt små, men holder kanskje en stund?)

FirstPrice kyllingfillet inneholder som oftest 10 kyllingfileter og koster 110 kroner eller noe slikt. En fillet holder nok til middag. Her kan du også gjøre mye som å lage gryterett av den, eller steke dem og ha med ris og saus, etc. En pose Middagsris koster ikke mye og varer veldig lenge.

Ta også en titt på Internett på hjemmesidene til butikkene du har i nærheten og sjekk tilbudavisene deres, du kan få noen greie tilbud der. Bli også trumf og coop kunde. Fikk to gratis varer og 60 kroner rabatt av trumf her forleden.. Greie saker.

Du kan få mye mat hvis du kjøper FirstPrice. Jeg synes også kvaliteten på mye FirstPrice faktisk er overraskende bra.

Skrevet

Det er kanskje litt i minste laget. Overleve vil du, men du skal jo også leve.

Jeg skjønner forøvrig ikke regnestykket ditt helt. Utbetalingene er jo 18 880 i august og januar, og 7 080 i februar, mars, april, mai, september, oktober, november og desember. Hvis du sparer 4000 av det du får i august/januar har du 8000 i måneden pluss nærmere 15 000 i august/januar.

Kom du frem til det tallet ved å også regne inn månedene der man ikke får studielån eller noe sånt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje litt i minste laget. Overleve vil du, men du skal jo også leve.

Jeg skjønner forøvrig ikke regnestykket ditt helt. Utbetalingene er jo 18 880 i august og januar, og 7 080 i februar, mars, april, mai, september, oktober, november og desember. Hvis du sparer 4000 av det du får i august/januar har du 8000 i måneden pluss nærmere 15 000 i august/januar.

Kom du frem til det tallet ved å også regne inn månedene der man ikke får studielån eller noe sånt?

Jeg kom fram til regnestykket fordi:

Leien er jo 3500 kr, men i løpet av året må jeg spare 7000 kr for å kunne betale leien min i juni og juli Dermed i snitt vil jeg kun ha 2580 kr igjen om jeg sparer tusen kroner i 7 måneder.

Derimot etter å ha lest innlegget ditt innser jeg at jeg kommer til å ha mer penger å rutte med pga. utbetalingene i august og januar. Grunnen til at jeg ikke tok det med i betraktning er fordi jeg overså utbetalingen i januar og jeg har blitt fortalt at pengene man får i august fort forsvinner pga. store utgifter i begynnelsen av året. :P

Takk for hjelpen. TS

AnonymBruker
Skrevet

First Price er også din venn. Til frokost er pålegg som f.eks syltetøy ganske rimelig og varer veldig lenge. Du får også rundstykker til 15 kr som inneholder 15 stk på Kiwi (De er litt små, men holder kanskje en stund?)

FirstPrice kyllingfillet inneholder som oftest 10 kyllingfileter og koster 110 kroner eller noe slikt. En fillet holder nok til middag. Her kan du også gjøre mye som å lage gryterett av den, eller steke dem og ha med ris og saus, etc. En pose Middagsris koster ikke mye og varer veldig lenge.

Ta også en titt på Internett på hjemmesidene til butikkene du har i nærheten og sjekk tilbudavisene deres, du kan få noen greie tilbud der. Bli også trumf og coop kunde. Fikk to gratis varer og 60 kroner rabatt av trumf her forleden.. Greie saker.

Du kan få mye mat hvis du kjøper FirstPrice. Jeg synes også kvaliteten på mye FirstPrice faktisk er overraskende bra.

Jeg er enig med deg. Jeg er ikke student ennå, men jeg kjøper som oftest First Price produkter. Det eneste produktet som jeg ikke tåler av First Price er deres pølser, men ellers liker jeg merket.

Jeg planlegger å prøve å bruke mellom 1000 og 500 kr på mat. Alle jeg har fortalt mener det er urimelig og umulig, men jeg skal kjøpe mye grønnsaker og lage egen brød/rundstykker :P Blir spennende å se om det er oppnåelig.

Som du sier, tror jeg hemmeligheten er å kjøpe i kvantitet.

Skrevet

Man sparer mye penger på å spise mye vegetariansk. Fryste grønnsaks- og wokblandinger er sunne greier som man får for en billig penger, bønner og linser koster en slikk og ingenting om man kjøper tørkede varianter i store kvanta, også sper man på med sesongens friske grønnsaker, som er rimelig og godt. Egg er også en rimelig kilde til proteiner.

Jeg brukte aldri mye penger på mat som student. Jeg var derimot i en gjeng med svært mye festing, og selv om vi omtrent aldri var på byen, så gikk det bra med penger på alkohol per måned. Samt at jeg røyket en 10-pakning dagen. Jeg hadde kun jobb på sommeren, og sammen med stipend og lån klarte jeg meg helt greit. Syntes egentlig ikke at jeg hadde særlig dårlig råd, men det er nok også fordi vi alle var i samme situasjon. Også var det både julaften, bursdag og alt annet på en gang når foreldrene min var på besøk. Da ble kjøleskap og tørrskap fyllt opp med alskens godsaker, de tok meg med ut på restaurant for å spise, og jammen meg fikk jeg byttet ut noe av det utslitte tøyet med noe nytt, gjerne på salg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...