Tolly Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Her har det vært tørt de aller fleste netter i flere måneder og jeg kan holde henne tørr på dagtid så lenge jeg passer klokka. Vi har hatt litt problemer med at hun ikke sier ifra selv så pga det har jeg hatt bleien på, men er det grunn god nok til å bruke bleie? Hvordan visste dere at det var slutt på bleiebruken?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Noen barn blir aldri klar for å slutte med bleie - og jeg mener personlig det er noe tull å skal "vente til barnet er klart.". Vi begynte med pottetrening når barna kunne sitte selv, og alle har vært tørr før fylte to år. Noen ganger må foreldrene starte prosessen selv, og starte med å ta på toalettet morgen, etter måltidene og før leggetid. På den måten skaper man rutiner. Ha masse skift i bakhånd, og la barnet få gå uten bleie, og minn ofte på. Noen eller mange uhell blir det, men slik lærer man. Noen skiller feks mellom sovebleie, bilbleie, utebleie etc, men der må man se ann barnet selv. Er det fint vær har vi sendt ungene ut uten bleie, da det er lettere når det ikke blir pissvått regtøy, parkdress etc. Lykke til Anonymous poster hash: 40f6c...f49 1
helenaa Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 Hvor gammelt er barnet, da? Det går f.eks. an å ha bleie utenpå trusa en stund. Da får barnet opplevelsen av at det 'går galt' uten at du trenger å være bekymret for sofaen... Slik du beskriver det, høres barnet klart ut.
Gjest Magdalene Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Jeg hadde latt barnet sluttet for lenge siden om det er slik du beskriver.
Redbull Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 (endret) Vår slutta 3 mnd før fylte 2 år Da var hun veldig klar selv, bleia hadde vært tørr i mange uker og hun sa ifra når hun måtte på do. Hadde ikke tatt det så tidlig hadde hun ikke vært klar for det selv Bæsja i bleia slutta hun med når hun var rett over året. Endret 22. juni 2013 av Redbull 2
Vera Vinge Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Jeg har lurt litt på det samme i det siste. Dvs. her er det ikke tørr bleie om natta, men han er veldig regelmessig i magen og kan nesten alltid forutsi når han produserer større varer. Vi har ikke potte en gang ennå, fordi jeg av en eller annen grunn syns det virker tidlig å begynne med potte når han bare er 1,5 (våre barn er vel nesten jevngamle, Tolly). Kjenner flere med små barn, og ingen av de har potte, selv om de er eldre enn sønnen min. Men jeg har begynt å lure på om vi skulle begynt å ta ham på potta etter måltider. Men dette området er jeg altså blank på, annet enn at jeg mener man må se an barnet litt, da det høres ut som mest å lage seg problemer ved å starte tidlig om barnet ikke virker klar.
Stinelin Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Kanskje på tide å begynne å sette seg inn i dette ja? Stadig nye utfordringer... Bruker dere potte eller do-ring? Vår gutt bæsjer nesten alltid i løpet av eller rett etter frokost, det er kanskje på tide å begynne med å sette han på potte/ring da? Hva skal man egentlig tenke på underveis? Vet mange som har gått helt i vranglås, og er redd for å gjøre noe feil. Småen kommuniserer ikke på noen måte om dette, så det går i tilfellet kun på at jeg vet ca når han bæsjer. Ikke meningen å kuppe tråden din Tolly, si fra om det blir på siden.
Tolly Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2013 Neida, du kupper ikke tråden😉 Hun er 1,5 år, ja. Lot det stå til og hun har sovet uten bleie i natt. Nå er hun ikke stått opp enda, så faren for våt seng er enda ikke over.. Hun er ikke spesielt glad i potta, men et av mine aller beste baby-kjøp er en sånn do-ring med føtter. Den har høy rygg og hun sitter utrolig godt og stødig i den. Kjøpte den på barnas hus for hele trehundreognoe. Jeg er egentlig litt der som AB er ift det å være klar, meeeen usikker. Man vil jo ikke gjøre noe galt med de små. Jeg har avklart med barnehagen at det er greit for dem at hun er slutta, slik at vi ikke får et tilbakeslag. Har skjønt av noen tråder her inne at bhg enkelte steder kan finne på å påstå at det ikke er deres jobb å skifte uttisset tøy og å sende de på do og sånn. Vet det er tidlig nå når hun er 1,5 (finner overhodet ikke truser i hennes størrelse), men vi har drevet sånn halvaktivt med ec i over ett år. Skal glatt innrømme at jeg er veldig fornøyd med at vi har så få bleieskift og kanskje ferdig denne sommeren. Skal selvfølgelig ta høyde for at en et evt søsken ikke er like enkelt.
Tolly Skrevet 23. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2013 Vår gutt bæsjer nesten alltid i løpet av eller rett etter frokost, det er kanskje på tide å begynne med å sette han på potte/ring da? Hva skal man egentlig tenke på underveis? Vet mange som har gått helt i vranglås, og er redd for å gjøre noe feil. Småen kommuniserer ikke på noen måte om dette, så det går i tilfellet kun på at jeg vet ca når han bæsjer. Ikke meningen å kuppe tråden din Tolly, si fra om det blir på siden. Jeg har tatt henne på do når jeg vet at det er ca på tide, og ofte har hun tyvstarta litt. På den doringen jeg beskrev, sitter hun så godt, så der kan vi sitte å tulle litt. Jeg har en bok der inne og så sitter jeg på krakken foran henne. Jeg prøver å kommunisere helt normalt om temaet og ikke bli helt ekstatisk når det har klaffet. Heller snakket rolig om temaet uten å bruke setninger som kan legge press på prestasjonene. Men hun hater å bli vaska bak, så der har keg gjentatt hvor mye enklere det er at vi bare kan tørke litt med en våt gasklut i stedet for storvask. Vi har tisset mye ute, hehe.. Det er jo mye gøyere å tisse på bestemors blomster enn inne på do. Dessuten slipper babyer seg lettere når man holder under knærne og lar de tisse i det fri. Sånn, kuppet visst min egen tråd.. Et siste kupp: dere som har gutter: en kiropraktor sa at gutter kan slite lenge med å bli tørre om natta. Det er ikke uvanlig at over ti prosent ikke er tørre ved skolestart. Vet at kiropraktor kan hjelpe med dette (ikke for å male fanden på veggen, altså).
fruBeist Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 Jeg har avklart med barnehagen at det er greit for dem at hun er slutta, slik at vi ikke får et tilbakeslag. Har skjønt av noen tråder her inne at bhg enkelte steder kan finne på å påstå at det ikke er deres jobb å skifte uttisset tøy og å sende de på do og sånn. Jeg jobber på småbarnsavdeling og synes det høres helt merkelig ut om barnehagen er i mot å være behjelpelig med bleieslutt. Dette barnehageåret har vi vert med på 5-6 bleieslutt med tilhørende uhell av begge slag. Det er en selvfølgelig del av jobben, på lik linje med å bytte bleier. Er det noen som opplever motvilje i barnehagen i forhold til bleieslutt, så burde dere ta det opp med ped.leder eller styrer. Avhengig av hvem motviljen kommer fra. Det er ikke opp til barnehagen å bestemme om det er greit at et barn slutter med bleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå