AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Jeg er livredd for å sette kateter før keisersnitt. Hvor vondt er det? Hvor lang tid tar det? Jeg synes det kan være ganske ubehagelig å gå til gynekologen sånn vanligvis. Synes det er vondt når speculumet settes. Men jeg holder det fint ut. Hvordan er det å sette kateter i forhold? Buhu gruer meg intenst! Har hørt at det er mulig å be om å få satt kateteret etter spinalbedøvelsen. Men jeg tenker at det må vel være en grunn for at de setter det i forkant? Hva er egentlig grunnen til det? Også har jeg ikke så lyst til at de 10 personene som kommer til å være inne på operasjonsstua skal se meg inn i skrittet... Dette er et miniproblem i forhold til veldig mye annet, men det har vokst seg opp i meg som en slags fobi. Kan noen hjelpe meg?? Anonymous poster hash: 7cead...63e
Ciara Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Jeg fikk satt kateter mange ganger på barsel, og jeg syntes ikke det var skremmende eller kjempevondt. Litt ubehagelig, men man får gjerne bedøvelsesspray. Ikke noe jeg gruer meg til å gjøre en annen gang
Gjest Magdalene Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Grunnen til at det settes før spinal er jo for at du ikke skal tisse på deg. Da jeg tok snitt satte jordmor det på et minutt inne på rommet. Det er jo ikke slik at du skal ha noe speculum der nå. Det er kun en tynn slange som jordmor fører opp. Jeg fikk bedøvende gel i åpningen først. Null stress, og lykke til!
Silfen Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Kateter er noe av det minst ille som finnes i forbindelse med en fødsel. 3
Tordensky Skrevet 21. juni 2013 #5 Skrevet 21. juni 2013 Jeg takler dårlig gynekolog og syns det var pyton å sette inn spiral, men kateteret jeg fikk satt inn merket jeg ikke noe særlig egentlig. Litt stikk på en måte, men ikke verre enn en uvi :-P Men jeg hadde rier da det ble satt, så jeg hadde jo fokus et annet sted... Men slapp av, det går helt fint :-) Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 Jeg er sykepleier og har gjort dette mange ganger, jeg har også hatt KS og fått kateter i den forbindelsen. Det settes en bedøvende gel først. Om du kjenner noe så er det bittelitt sviing i noen minutter etter det er inne. Å ta det ut kjenner du ikke. At du synes det er ubehagelig å sprike foran mange skjønner jeg godt, men om jordmor gjør det på rommet ditt før du trilles ned så er det kun hun som er der (normalt ihvertfall). Det gjør som sagt ikke vondt, ikke i det heletatt. Lover! Anonymous poster hash: fe14e...b6f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 Tusen takk for så mange oppløftende svar! Kjenner at jeg er mye roligere allerede. Men når dere sier "litt ubehagelig", hvor ubehagelig er det? Hva kan det sammenliknes med? Jeg har aldri hatt uvi og skjønner helt ærlig ikke hvor urinrøret mitt er engang.. Kan det sammenliknes med å få satt speculum? Anonymous poster hash: 7cead...63e
Silfen Skrevet 21. juni 2013 #8 Skrevet 21. juni 2013 Det er verre med spekulum, syns jeg. Og det er jo ikke ille.
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #9 Skrevet 21. juni 2013 Ikke for å være kjip, men jeg syntes det var svinvondt, dog ikke langvarig. Jeg er veldig pysete med slik, og var samtidig redd, slik jeg blir når jeg ikke aner hvor vondt det kommer til å bli. Så ble jeg som vanlig forbanna fordi alle sa at det var smertefritt, noe det ikke var! Jeg vil vite når ting blir vondt, ikke lures til å tro at jeg ikke vil kjenne noe. (Samme greia hos tannlegen, si for pokker fra om det blir vondt, ikke lur meg! ) Blir sint bare jeg tenker på det faktisk... Det kan ha noe å gjøre med at det var en student som satte kateteret, det kommer jeg til å nekte ved en evt. neste gang. Å ta det ut var også vondt, da var det en barnepleier som skulle gjøre det mens jeg var på do. Hun dro, kateret satt fast og det var vondt. Jeg ble selvsagt sint igen, siden hun sa det var helt smertefritt. Hun ble stressa og klipte til slutt slangen tvers av, da kom det ut. Beklager, men om du er som meg setter du pris på å vite at det kan bli vondt. Trøsta er at det er veldig kortvarig smerte! For å sammenligne syntes jeg det var mer vondt enn å sette venefloner, men mindre vondt enn spinalbedøvelsen. Men den var jeg forberedt på, og ble ikke sinna.
Gjest Keikolina Skrevet 21. juni 2013 #10 Skrevet 21. juni 2013 Kjenner det knapt. Tenkt at folk blir klipt opp og sydd igjen uten bedøvelse for knapt å merke dette
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #11 Skrevet 21. juni 2013 Kjenner det knapt. Tenkt at folk blir klipt opp og sydd igjen uten bedøvelse for knapt å merke dette Hø?
Gjest Keikolina Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 Ja, revner hele mellomkjøttet i blandt så rævtarmen tyter ut, da er et katetet en drøm iforhold.
Gjest Keikolina Skrevet 21. juni 2013 #13 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Jeg tror jeg leste tråden litt for fort, ha ha ha, nå lo jeg godt ihvertfall. Ser jeg dreit meg ut, lol. Godt jeg ikke kjenner noen her. Endret 21. juni 2013 av Keikolina
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #14 Skrevet 21. juni 2013 Jeg tror jeg leste tråden litt for fort, ha ha ha, nå lo jeg godt ihvertfall. Ser jeg dreit meg ut, lol. Godt jeg ikke kjenner noen her. Da forstår jeg. Og du, fødselsangsten vår blir ikke mindre av å lese slik som innleggene dine, er det mulig å ikke være fullt så dramatisk..? 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #15 Skrevet 21. juni 2013 Det kommer ann på hvem som setter det inn ja, hvis man bommer så kan det gjøre litt vondt. Og noen gidder ikke å bruke gelen og da gjør det vondt. Men det skal ikke gjøre vondt, men man kan kjenne litt sviing eller stikking. Å ta den ut gjør ikke vondt, mulig hun glemte å ta ut vannet av ballongen. Da gjør det drit vondt om de prøver å dra i kateteret. Anonymous poster hash: fe14e...b6f
SmallTalk Skrevet 21. juni 2013 #16 Skrevet 21. juni 2013 (endret) Tusen takk for så mange oppløftende svar! Kjenner at jeg er mye roligere allerede. Men når dere sier "litt ubehagelig", hvor ubehagelig er det? Hva kan det sammenliknes med? Jeg har aldri hatt uvi og skjønner helt ærlig ikke hvor urinrøret mitt er engang.. Kan det sammenliknes med å få satt speculum? Anonymous poster hash: 7cead...63e Det å sette kateter er vel over på et sekund eller to, og det å fjerne plaster er mer smertefullt. Og hos meg ble det satt i hui og hast før et hastesnitt, så det var ikke akkurat tid til noen dikkedarier og bedøvende krem. En person satte inn en veneflon i den hånden som ikke hadde en, en person dro av meg sokkene og underbuksa, en person samlet sammen sakene til meg og samboeren, en person nøstet sammen alt jeg var tilkoblet og en person satte kateter. Av disse tingene er det kateteret jeg husker dårligst, enda det var rimelig folksomt i rommet når det ble satt. Jeg kan ikke si at jeg kjente noe når det ble fjernet igjen heller. Endret 21. juni 2013 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #17 Skrevet 21. juni 2013 Da forstår jeg. Og du, fødselsangsten vår blir ikke mindre av å lese slik som innleggene dine, er det mulig å ikke være fullt så dramatisk..? ja. og til trådstarter, fødsel nr 2 hvis det bare går 14 mnd i mellom er mye værre enn å føde førstegang. Min var ihverfall morsom.Anonymous poster hash: dc607...620
Gjest Trolletrine Skrevet 21. juni 2013 #18 Skrevet 21. juni 2013 Enig med SmallTalk. Og tro meg - jeg takler overhode ikke gynekologiske undersøkelser, men få innsatt et kateter er faktisk null og niks.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #19 Skrevet 21. juni 2013 Jeg fikk hastekeisersnitt, og de satte i kateteret ute på gangen. Blir uvel bare jeg hører ordet kateter, men der var hun som satte det, temmelig nervøs, fordi det hasta virkelig for både barnet og meg. I roligere omstendigheter, er det nok ikke så ille, men skjønner godt at du gruer deg. Du kjenner det derimot ikke etterpå, da. Anonymous poster hash: 3035b...601
Stinelin Skrevet 21. juni 2013 #20 Skrevet 21. juni 2013 ja. og til trådstarter, fødsel nr 2 hvis det bare går 14 mnd i mellom er mye værre enn å føde førstegang. Min var ihverfall morsom.Anonymous poster hash: dc607...620 Hæ? Er folk fulle her inne i kveld eller? Har nå lest 3 innlegg etter hveandre som jeg ikke skjønner noe av. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå